זיהום אוויר מזיק - כבר ברחם

(0)
לדרג

ממחקר ספרדי עולה כי חשיפה של אמהות בהריון לבנזן וחנקן דו-חמצני, שמקורם בזיהום מתחבורה ציבורית, מעלה את הסיכון לפגיעה בתפקודי ריאות אצל הילדים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

חשיפה לפני הלידה לזיהום אוויר שמקורו בכלי תחבורה מלווה בעלייה בסיכון למחלות נשימתיות בילדים בריאים. כך לפי במאמר שפורסם בכתב העת Thorax.

במחקר שנערך במספר אזורים ברחבי ספרד, בילדים שנחשפו לבנזן וחנקן דו-חמצני במהלך הטרימסטר השני של ההריון תועדה ירידה משמעותית בתפקוד הריאתי בבדיקות ספירומטריה (מבחן תפקודי ריאה) שבוצעו לפני גיל בית-ספר. בנוסף, הסיכון לתפקוד ריאתי ירוד עלה עם העלייה בחשיפה למזהמים.

מדגם המחקר כלל 620 ילדים ונועד לבחון את חשיבות מזהמים סביבתיים באוויר, מים ותזונה במהלך ההריון וילדות מוקדמת, ואת השפעתם על גדילה והתפתחות ילדים.

להערכת הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר מחוץ לבית ובין התפקוד הריאתי לפני גיל בית ספר, פיתחו החוקרים מודלים להערכת החשיפה לזיהום במקום המגורים במהלך טרימסטרים ספציפיים ולאחר הלידה, כמו גם חשיפה נוכחית למזהם.

לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים, כולל נתונים דמוגרפיים וגורמים הקשורים לפחות בקשר גבולי עם רמות מזהמי אוויר, החוקרים זיהו קשר הפוך בין רמות בנזן וחנקן דו-חמצני במקום המגורים במהלך ההריון של האם לבין מדדים בבדיקות תפקודי ריאות שבוצעו בגיל 4.5.

עלייה של 30% בסיכון לפגיעה בתפקוד הריאות

בקרב ילדים לאמהות שהתגוררו באזורים עם זיהום אוויר עתיר בנזן שמקורו מכלי תחבורה, במהלך הטרימסטר השני להריון, נרשמה עלייה של 22% בסיכון להפרעה בתפקוד הריאתי, בהשוואה לילדים שהאמהות שלהם התגוררו באזורים פחות מזוהמים. בילדים לאמהות שהתגוררו באזורים עם זיהום אוויר רב בחנקן דו-חמצני שמקורו בכלי תחבורה במהלך הטרימסטר השני להריון נרשמה עלייה של 30% בסיכון לפגיעה בתפקוד הריאתי, בהשוואה לילדים לאמהות שהתגוררו באזורים פחות מזוהמים.

החוקרים זיהו קשר הפוך בין רמות המזהמים באוויר במהלך השנה הראשונה לחיים ובין מדדי תפקוד ריאתי בגיל 4.5 שנים, אך הקשר לא היה מובהק סטטיסטית. כמו כן, לא זוהה קשר משמעותי בין חשיפה בהווה לפגיעה משמעותית בתפקוד הריאתי.

הממצאים עולים בקנה אחד עם דיווחים קודמים על הקשר בין חשיפה של האם למזהמים והתפקוד הריאתי ביילודים, ומציעים כי חשיפה לזיהום אוויר שמקורו בכלי תחבורה במהלך ההריון עלולה להשפיע לרעה על התפתחות הריאות.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום