חידושים ברפואת שיניים אסתטית

(0)
לדרג

הטרנד הלוהט ברפואת שיניים הוא רפואת שיניים אסתטית, המאפשרת לכולנו חיוך מושלם ונוצץ כמו בהוליווד. מדריך מקיף להיכרות עם הלבנת שיניים, ניקוי חניכיים ועוד

מאת: מערכת zap doctors

הרצון להשיג חיוך יפה ומושלם "השתלט" על כל העולם המערבי: כולם רוצים חיוך כמו בהוליווד. רפואת שיניים אסתטית מאפשרת טיפוליים שונים - מהלבנת שיניים ועד ניקוי חניכיים. בכתבה זו נביא את כל המידע אודות הדרך לחיוך מושלם, בעזרתם של ד"ר גלית כהן, מומחית לרפואת הפה וד"ר אביגדור קלינגר, מומחה ברפואת חניכיים (פריודונטיה).

האם נכון לומר כי רפואת שיניים אסתטית היא "טרנד"?

ד"ר כהן: "בהחלט כן, אבל אין מדובר באופנה חולפת. זוהי מגמה שהחלה זה מכבר ואשר שובה בקסמיה עוד ועוד מטופלים. בעידן השפע, החברה המערבית הופכת יותר בריאה, והפרטים המשתייכים אליה מרשים לעצמם להעלות לסדר העדיפויות שאלות של מראה אסתטי, ובכלל זה מראה החיוך, השיניים והפה. בעבר רפואת השיניים התמקדה בצד הבריאותי, אך עתה היא מתמקדת גם בפן האסתטי.

יותר טיפולי שיניים מתמקדים בשיפור מראה הפה, ללא קשר לבריאות השיניים וללא כל צורך רפואי או סיבה המהווה צידוק רפואי. אסתטיקה כשלעצמה, כמו ברפואה הפלסטית, הפכה למטרה לגיטימית - והיא חשובה וראויה בעיני רובנו. אפשר בקלות להבין מדוע אנשים רוצים שחלל הפה שלהם לא רק יתפקד כראוי מבחינה בריאותית, אלא גם ייראה טוב. הפה מצוי בשליש התחתון של הפנים - ובמרכז הפנים.

השיניים מאד בולטות ונראות. מאחר והאדם מדבר עם הפה, מראה השיניים נגלה - ויש חשיבות רבה לאסתטיקה שלהן. עוד ועוד מטופלים מבינים זאת, ועושים את מה שמראה השיניים מכתיב - הכל למען מראה יפה".

מה המשמעות של "מראה שיניים יפה"?

ד"ר כהן: "גם זה עניין של אופנה. הדרך להשגת החיוך המושלם עוברת דרך סדרת טיפולי שיניים אסתטיים פופולריים, הכוללים התמקדות בצבע, בצורה ובסידור של השיניים - ואפילו בצבע ובצורת החניכיים. לעניין הצבע, הטרנד השולט כיום הוא שיניים לבנות הנחשבות ליפות. לעניין הצורה - שיניים ישרות ומסודרות בצורה של קשת יפה ולא בולטת".

מהם טיפולי השיניים האסתטיים המממשים את השאיפות האופנתיות הללו?

ד"ר כהן: "ראשית, ישנן כמה שיטות לניקוי והלבנת שיניים, אבל הצעקה האחרונה והטרנד הלוהט ביותר הוא ללא ספק ציפויי השיניים: ציפוי של השיניים הקיימות על ידי הדבקה של חומר על חזיתות השיניים. ניתן להדביק חרסינה או קומפוזיט, שהוא החומר המשמש לסתימות לבנות. ציפוי השיניים משיג שתי מטרות: האחת, שיניים לבנות בצבע אחיד; והשנייה, שיניים ישרות עם מרקם טוב, משום שבעזרת הציפוי ניתן לתקן מגוון בעיות בשיניים, כגון שיניים שבורות, רווחים גדולים, שיניים עקומות וכדומה. הטיפול בקומפוזיט הוא קצר (פגישה אחת במרפאה) וזול הרבה יותר מהטיפול בחרסינה; אולם הוא פחות מומלץ משום שהחומר סופח כתמים ומראהו נפגם עם השנים. לעומת זאת, החרסינה היא עמידה, לא סופחת כתמים ונשארת יפה ובעלת מראה טבעי לשנים רבות".

"שיטה נוספת לשיפור מראה השיניים, הן לעניין הצבע והן לעניין הצורה והמרקם, היא שימוש בכתרי חרסינה. השימוש בכתרים הוא ותיק מאד, אולם כיום ישנם כתרים יפים יותר. בעבר השתמשו בכתרים עם בסיס מתכתי, מה שיצר בראש הכתר, בגבול החניכיים, פס שחור או כחול. כיום הטרנד הדורש אחידות מכתיב שימוש בכתרים ללא בסיס מתכתי, לבנים לכל אורכם, בהם נהוג להשתמש, בעיקר אם הכתרים ממוקמים בשיניים הקדמיות. כתרים אלה גם נראים טוב יותר והחזר האור שלהם, בשל היעדר המתכת, יותר טבעי, מה שמעניק לשן מראה יפה יותר".

"טרנד נוסף הקשור לאסתטיקה של הפה והשיניים מתמקד בהחלקת קמטים וקמטוטים. כיום, שיקום הפה כולל גם שימת לב ודגש על מראה השפתיים וסביבתן בעקבות השיקום. שיקום לא נכון עלול ליצור או להדגיש קמטוטים בצדי הפה או מעל השפתיים העליונות. פן זה לא רק שנלקח בחשבון, אלא שלעתים טיפולי שיניים אסתטיים נועדו כדי לטשטש או למנוע העמקה של הקמטוטים הללו. זוהי מטרה שלא הייתה קיימת בעבר".

אז דיברנו על הצבע ועל הצורה של השיניים. מה לגבי החניכיים?

ד"ר כהן: "מראה החניכיים גם משפיע על המראה הכולל של החיוך ולכן טיפולים אסתטיים בחניכיים הפכו גם הם לטרנד מאוד פופולרי. החניכיים מעניקות מסגרת לשיניים ואם הן תהיינה ישרות ולבנות, אך המסגרת לא תהיה יפה, העבודה לא תהיה מושלמת.

חניכיים שמהוות מסגרת נכונה לחיוך מושלם הם חניכיים ורדרדות וחסרות נפח. חניכיים מודלקות, בולטות או אדומות, ובוודאי חניכיים שמכוסות בפיגמנט, אינן חלק מהמראה הרצוי. עם הזמן, טיפולי חניכיים אסתטיים הפכו יותר ויותר מבוקשים".

מה כוללים טיפולי חניכיים אסתטיים?

ד"ר כהן: "ראשית, טיפולים מונעי דלקת חניכיים, כדי למנוע מראה חניכיים מודלקות, נפוחות ואדומות, יש למנוע מצבים של דלקת חניכיים - ולטפל בהם. שנית, במקרים קיצוניים, ישנם טיפולים פולשניים דוגמת ניתוחי חניכיים. למשל, ניתוח להשתלת חניכיים, שמטרתו קבלת קו חניכיים שווה לאורך כל הפה. שלישית, טיפולי חניכיים ממוקדים, השואפים לשנות את צבע החניכיים ולהיפטר מכתמים בחניכיים, המופיעים מסיבות שונות ופוגעים במראה האסתטי של החיוך".

מהם כתמי החניכיים וממה הם נובעים?

ד"ר קלינגר: "קיימים מספר סוגים של כתמים על החניכיים. הסוג הראשון והנפוץ ביותר הוא פיגמנט אתני, הקשור בדרך כלל למוצא האתני של המטופל, המשפיע על מראה עורו. כאשר עור המטופל כהה יותר, כך גם 'עור חלל הפה' - כלומר החניכיים - כהה יותר וזה מפריע לחלק מהאנשים. במקרה זה, הטיפול עשוי להיות קילוף עדין של שכבת התאים החיצונית ביותר מעין פילינג חניכיים, מה שמעלים את הצבע ומעניק לחניכיים גוון ורדרד. אחת הדרכים הנפוצות כיום לפעולה זו, היא שימוש במכשיר לייזר מיוחד הגורם לקילוף עדין. בדרך כלל, יש לחזור על טיפול זה אחת למספר שנים".

"הסוג השני של כתמי חניכיים הוא כתמים הנובעים מטיפולי שיניים קודמים, העלולים להכתים את החניכיים בגוון כחול-אפור. כתמים אלה נובעים לרוב מקורוזיה של חומרים דנטליים שבסיסם מתכת. צבע החומר הקורוזיבי הדולף אט אט אל החניכיים עלול להכתים אותם בגוונים אלה. הפתרון כאן הוא מורכב יותר, מפני שהדליפה של תוצרי הקורוזיה היא לשכבות התאים העמוקות יותר בחניכיים; על כן, הסרתם אפשרית בדרך כלל אך ורק בניתוח, אם בכלל.

בשל כך, חשוב ביותר למנוע את היווצרותם של כתמים אלה מלכתחילה, דבר שבהחלט אפשר לעשות. דרכי המניעה הם שימוש במתכות שאינן עוברות קורוזיה, כגון מתכות חצי אצילות והקפדה של הרופא המטפל לא לפצוע את החניכיים בזמן הכנת סתימות עמוקות, מבנים או כתרים. לגיטימי ואף מומלץ לדרוש זאת מרופא השיניים המטפל, לקראת הטיפול".

"הסוג השלישי של כתמי חניכיים הוא כתמים הנובעים מדלקת או משינוי רקמתי מקומי. במקרה זה, יש לגשת למומחה למחלות חניכיים או למומחה לרפואת הפה כדי לשלול נגעים ברקמת החניכיים המחייבים אבחנה מתאימה. בהתאם לאבחנה זו, נקבע האם יש לטפל בהם או להסירם".

לסיכום, רפואת שיניים אסתטית היא טרנד אופנתי ביותר, הכולל מספר טיפולים חדשניים, השואפים לשוות לשינינו מראה לבן, חלק ומוקף במסגרת ורדרדה, ממש כמו בהוליווד.

ד"ר גלית כהן היא מומחית לרפואה אסתטית של הפה וד"ר אביגדור קלינגר הוא מומחה ברפואת חניכיים (פריודונטיה).

בפייסבוק

בגוגל פלוס

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום