נגד שלשול: רימון ועלה ירוק

(0)
לדרג

מחקר: תכשיר המשלב רימונים ועלי תה ירוק עם תוספת נוזלים מסייעים בריפוי של שלשולים אצל ילדים; שני אלה מכילים רכיבים המעוררים את מערכת החיסון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שילוב תמצית עלי תה ורימונים עם תמיסת ORS, להחייאת נוזלים בגוף, מביא לשיפור מהיר יותר בשלשולים בילדים. כך לפי מחקר שהוצג לאחרונה מתוך כנס מטעם איגוד רופאי הילדים האמריקאי.

התכשיר כולל תמצית פוליפנולים שמקורם מתה ירוק ורימונים, שלאחר ייצוב למניעת פירוקם במערכת העיכול, מעוררים את מערכת החיסון. החוקרים מאמינים כי אם הדבר יהיה זמין להורים, ניתן יהיה להקל על שלשול ולמנוע סיבוכים ואף מקרי מוות.

המחקר הנוכחי נערך במרפאה קהילתית בניקרגואה, וכלל ילדים עם שלשולים בלתי נשלטים ב-48 השעות האחרונות. המחקר נערך לאחר שכוך סופת הוריקן והשלשולים נבעו ככל הנראה ממים נגועים בחיידקי Escherichia coli. 61 הילדים, בגילאי 2-17 שנים, קיבלו תמיסת ORS למשך יומיים. בנוסף, 30 ילדים קיבלו את התמצית ביום הראשון ו-31 קיבלו את התמצית ביום השני ושימשו כקבוצת ביקורת. החוקרים עקבו אחר החולים במהלך 24 השעות הראשונות לאחר צריכת הנוזלים ודירגו את פעולות המעיים על בסיס מדד BSS (Bristol Stool Scale), המודד רכות וצורה של צואה.

הזמן הממוצע עד למדד BSS של 4 ומטה, כלומר צואה קרובה יותר לצואה תקינה, היה קצר יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (3.1 שעות לעומת 9.2 שעות). בנוסף, מדד BSS של 4 ומטה במהלך פעילות המעיים הראשונה לאחר הטיפול היה נפוץ יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (60% לעומת 29%). מדד BSS בקבוצת ההתערבות נשמר ביום השני.

אצל ילדים בקבוצת הביקורת תועד מדד BSS של 4 ומטה בתוך פחות מ-24 שעות ממתן הטיפול המשולב. ביום הראשון, המספר הממוצע של ארבע פעילויות מעיים עמד על 4 וביום השני עמד על שתי יציאות בלבד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום