טיפול יעיל בגמגום: מדריך

(1)
לדרג

גמגום עלול לפגוע קשות בחייו של המגמגם - ילד או מבוגר. קיימות מספר גישות לטיפול בגמגום. נראה כי הגישה המשולבת היא היעילה ביותר. מדריך לקראת שבוע המודעות

מאת: דבורה פרויד

גמגום הוא תופעה מורכבת, אשר יש לה פנים רבות. הבולטת היא עובדת היות הדיבור חסר שטף, עם מאפיינים ייחודיים ונבדלים לגמגום, לעומת חוסר שטף נורמטיבי. פנים אחרות של הגמגום, בולטות פחות, הינן עולמו הפנימי של הילד והאדם המגמגם, המשמעות של הגמגום בחייו ובחיי סביבתו, ההפרעה בתקשורת שנוצרת בעקבות הגמגום ועוד.

מהי הסיבה לגמגום?

בנוסף למורכבותה, מדובר בתופעה מעניינת, המעסיקה חוקרים רבים ברחבי העולם, אשר עמלים בניסיונות לאפיין את התופעה ולהבין את הסיבות לה.

על אף ההתקדמות הטכנולוגית והממצאים המעניינים בתחום, לפי שעה עדיין לא ניתן להסיק בוודאות מהי הסיבה לגמגום. מקובל להניח כיום כי ככל הנראה אין סיבה אחת לגמגום, אלא סיבות רבות היכולות ליצור גמגום.

ייתכן שישנם תתי סוגים של גמגום, כך שכל אדם מגמגם בגלל סיבה אחרת, או שייתכן שיש צורך בשילוב של מספר סיבות יחדיו, על מנת לעורר גמגום. מכל מקום, העמימות לאורך השנים בנושא הגורם לגמגום, הביאה לתובנה כי כל עוד לא נמצא הגורם לגמגום, קשה יהיה לבנות טיפול אשר מטרתו להפסיק את הגמגום, כלומר - להעלימו.

מהן הגישות הטיפוליות בנוגע לגמגום?

לאורך השנים התפתחו גישות טיפוליות לבני נוער ומבוגרים, אשר מטרותיהן מגוונות ופעמים רבות גם משלימות זו את זו, כגון: טיפול בגישת עיצוב שטף הדיבור, אשר מטרתו הקניית טכניקות דיבוריות ליצירת דיבור שוטף יותר; טיפול בגישת שינוי הגמגום, אשר מטרתו שינוי הגמגום, כלומר שינוי צורת הגמגום, כך שיהיה קל יותר; טיפול בגישות מתחום הפסיכולוגיה, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, או טיפול ממוקד קבלה ומחויבות, אשר מטרתו שינוי עמדות בנושא הגמגום ותפיסת העצמי כדובר, הפחתת החרדה מפני הגמגום או השלכותיו, קבלת הגמגום כחלק מחיי האדם ושינוי הפרופורציה הניתנת לו. מטרת העל של כל הטיפולים הללו היא שיפור איכות החיים של האדם המגמגם ומתן אפשרות למיצוי והגשמה עצמית - לצד הגמגום. ישנם מכונים בהם הגישה הטיפולית היא אחת, וישנם מכונים בהם מוצעות גישות טיפוליות שונות, או גישה אקלקטית המציעה שילוב של כולן.

מהו הטיפול היעיל ביותר בגמגום מבין כל הגישות האמורות?

המחקר מראה כי טיפול המשלב בין הגישות הוא הטיפול היעיל ביותר. טיפול המתרכז בהפקת הדיבור בלבד - תוצאותיו לא תישמרנה לאורך זמן; טיפול העוסק בפן הרגשי והקוגניטיבי - ישפר את איכות החיים ואת הקבלה העצמית של הדובר, אולם לא בהכרח ישנה את שטף הדיבור.

דבר אחד ברור: לא כל טיפול מתאים לכל מטופל, אך רוב הטיפולים עוזרים לחלק מן האנשים המגמגמים - בנקודת זמן מסוימת.

בעולם הטיפול, עסקו פעמים רבות בשאלה: מה גורם לטיפול להיות מוצלח? יש לכך תשובות מגוונות.

קבוצת חוקרים אמריקאים (Hubble, Duncan & Miller, 1999) מנתה ארבעה מרכיבים התורמים להצלחת הטיפול. הראשון: גורמים הקשורים במטופל - נסיבות חייו, נקודות החוזק והחולשה שלו, תמיכה סביבתית, השתייכות קהילתית, וכן התמדה ולקיחת אחריות אישית. כל אלה מהווים 40% מהגורמים להצלחת הטיפול. השני: מתייחס לקשר הטיפולי הנוצר בין המטפל למטופל, הכולל חום ודאגה, אמפתיה, קבלה ועידוד. גורם זה מהווה 30% מהצלחת הטיפול. השלישי הוא האפקט הטיפולי, הכולל בתוכו את האמונה בטיפול, הציפייה והתקווה של המטופל והמטפל בכוחו של הטיפול.

לגורם זה מיוחסים 15% של תרומה לטיפול. האחרון מתייחס לגישות ולשיטות הטיפוליות, ולהן מיוחסים עוד 15% של תרומה לטיפול.

ממצאים אלה מעניינים במיוחד בהקשר לטיפול בגמגום. לטכניקה הטיפולית הספציפית מיוחסת תרומה זעירה יחסית. לעומת זאת, דווקא למטופל עצמו תרומה משמעותית ביותר - למשל התזמון הנכון לטיפול, הנכונות שלו להתחיל בשינוי ויכולתו לקחת אחריות על הנעשה בטיפול. הקשר הטיפולי שנוצר והאמון שנותן המטופל במטפל משמעותיים מאוד אף הם להצלחת הטיפול, ומהווים את תשתיתו.

מעבר לכך, בחיפוש אחר טיפול מוצלח, כדאי להבין מראש מהם הקריטריונים לפיהם טיפול ייחשב מוצלח. באופן טבעי, מרבית האנשים המגמגמים פונים לטיפול בתקווה להפסיק את הגמגום. כאשר אין הדבר מתרחש בסוף הטיפול, נחווית אכזבה קשה, אובדן אמון בטיפול ובתקווה לשיפור הדיבור.

לפיכך, בשיחה בין קלינאי התקשורת לבין המטופל העתידי, חשוב להבין מה המטופל מבקש לשפר ומהם הכוחות העומדים לצדו, שעה שהוא מתחיל בטיפול. ולעומת אלה, מה קלינאי התקשורת יכול להציע. תהליך זה, של תיאום ציפיות הוא תהליך משמעותי והכרחי לפני יציאה לדרך משותפת.
ייתכן שלאחר שיחה בנושא, הקריטריון לבחינת הצלחה של טיפול יוכל להשתנות ולהימדד בצעדים קטנים ומציאותיים יותר - מהפסקת הגמגום, להפחתתו; מהימנעות מדיבור במרבית היום, להתחלת דיבור עם אנשים בעבודה; משלילת כל תקווה לחיים נורמטיביים, לחשיבה חיובית וריאלית יותר באשר למציאות.

דבורה פרויד היא קלינאית תקשורת, מתמחה באבחון וטיפול בגמגום בילדים, בני נוער ומבוגרים.

שבוע המודעות לגמגום יתקיים השנה בתאריכים 16 עד 22 בנובמבר, בחסות אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל). במסגרת הפעילות יתקיימו 4 אירועים בארבע ערים מרכזיות: חיפה, ת"א, ירושלים וב"ש.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות בתקשורת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום