הפלוסים בדיאטת כסאח

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, דיאטת כאסח אינה נחותה בהכרח בהשוואה לירידה הדרגתית במשקל; בין היתר היא מעלה מוטיבציה בזכות ההצלחה בהרזייה ומדכאת תיאבון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בניגוד לסברה הרווחת וההמלצות המקובלות, ירידה הדרגתית במשקל הגוף אינה עדיפה בהכרח על דיאטת כאסח. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology. בעקבות הממצאים, החוקרים מציעים לשנות את ההמלצות לטיפול בהשמנת יתר.

במהלך המחקר 51 גברים ו-153 נשים בני 18-70, בעלי מסת גוף (BMI) של 30-45 חולקו לשתי קבוצות; קבוצה אחת קיבלה תוכנית לירידה מהירה במשקל הגוף, ובקבוצה השנייה עודדה ירידה הדרגתית, עם יעד ירידה במשקל של 15% ממשקל הגוף. לאורך המחקר, המשתתפים קיבלו הוראה לבצע פעילות גופנית בעצימות קלה עד בינונית במשך לפחות 30 דקות מדי יום.

בשלב הראשון של המחקר, המשתתפים בקבוצת הירידה המהירה במשקל הגוף צרכו שלושה תחליפי ארוחה נוזלית ביום, עם סך כולל של 450-800 קלוריות ביום בלבד, למשך 12 שבועות, במטרה לרדת 1.5 משקל מדי שבוע. בינתיים, משתתפים בקבוצת הירידה ההדרגתית במשקל הגוף צרכו 1-2 תחליפי ארוחה נוזלית בכל יום, בשילוב עם ארוחה רגילה, בהתאם להנחיות לתזונה נכונה באוסטרליה (15% חלבונים, 25-30% שומנים ו-55-60% פחמימות). בסך הכל הם התמודדו עם חוסר כולל של 400-500 קלוריות ביום, במשך 36 שבועות, במטרה לרדת 0.5 קילוגרמים בכל שבוע.

משתתפים בקבוצת הירידה ההדרגתית במשקל הגוף (50%) ו-76 משתתפים בקבוצת הירידה המהירה במשקל הגוף (81%) דיווחו על ירידה של 12.5% במשקל הגוף במהלך התקופה הנ"ל, והתאימו לשלב השני של המחקר.

בשלב השני, המשתתפים קיבלו הוראה להקפיד על דיאטה לשמירה על משקל הגוף ונפגשו עם הדיאטנית לאחר חודש, לאחר מכן כל 4 חודשים במשך שלוש שנים. 43 משתתפים בקבוצת הירידה ההדרגתית במשקל הגוף ו-61 משתתפים בקבוצת הירידה המהירה במשקל הגוף השלימו את השלב השני של המחקר. בתום המחקר, תועדה עלייה במשקל הגוף בשתי קבוצות המחקר בהיקף של כ-71% ממשקל הגוף שאבד.

לדברי החוקרים, המסקנה היא שדיאטה בעלת ערך קלורי נמוך מאוד (כ-800 קלוריות ביום) מובילה לירידה מהירה במשקל הגוף, ועשויה להגביר את המוטיבציה של המשתתפים בהשוואה לירידה הדרגתית במשקל הגוף. בנוסף, בדיאטה שהייתה בשימוש במחקר תכולת הפחמימות הייתה נמוכה מאוד ולכן המשתתפים פיתחו קטוזיס, המדכא רעב. החיסרון בדיאטה כזו הוא הצורך ברכישת ארוחות מוכנות עם מעט מאוד אנרגיה, והעובדה שחלק מהאנשים אינם מחבבים את הטעם או הרעיון של תחליפי מזון מוצק בדיאטה נוזלית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום