חדש: נוזל לקיבוע שברים

(0)
לדרג

לא מדע בדיוני: את המסמר לקיבוע עצם מחליף נוזל שמתקשה בחשיפה לאור; השיטה החדשה מפחיתה את זמן החלמה ומתאימה לחולים עם גרורות בעצם. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בצפון הארץ: מומחי האורטופדיה בבית חולים רמב"ם ביצעו ניתוח במהלכו הוחדר בלון עם נוזל שמתקשה כאשר הוא נחשף לאור בגל מסוים. הטיפול החדש מקצר את הניתוח, מפחית זמן החלמה ומתאים במיוחד לחולים עם גרורות בעצמות.

עיקר הטיפול הנעשה כיום בקיבוע שברים בעצמות ארוכות מחייב שימוש במסמרים העשויים פלדה או טיטניום, פלטות וברגים. במהלך הניתוח החדשני שעברה מטופלת בת 40, הוחדר בלון לתעלת העצם. לבלון נדחס חומר נוזלי "מונומרי" אשר התקשה לאחר החשיפה לאור, וקיבע את העצם בדומה למסמר סטנדרטי. הניתוח, המבוצע באלחוש אזורי, עשוי לקצר את משך ההליך משעה וחצי לכחצי שעה בלבד ולהותיר צלקת בודדה וקטנה.

למעשה, במהלך קיבוע העצם, בוצע חתך ניתוחי זעיר ובודד, דרכו הוכנס בלון פטודינמי המשמש כצנתר בדומה לבלונים המיועדים לצנתורי מערכת הלב, לתעלת העצם הפגועה. לאחר החדרתו, המנתחים מלאו את הבלון במונומר נוזלי חומר ההופך לפולימר קשיח לאחר חשיפה יזומה לאור באורך גל נתון במשך שש עד שמונה דקות, באמצעות סיב אופטי לכל אורך העצם.

הטיפול, המוגדר כזעיר פולשני, נועד לקיבוע שברים ולטיפול במקרים שבהם קיים חשש להיווצרות שבר על רקע קיומה של גרורה. שיטת קיבוע זו מיועדת לטיפול בעיקר בעצמות שאינן נושאות את משקל הגוף, כגון עצמות הגפיים העליונות, עצם השוקית, והיא אינה מוגבלת לנשים או לגברים.

לדברי ד"ר יניב קרן, רופא בכיר במערך האורטופדי, שביצע את הניתוח: "השימוש בשיטת הקיבוע החדשנית הזו עשוי להביא להפחתת שיעור הזיהומים, פחות צלקות, הליך ניתוחי מהיר יותר, עם קיבוע ושחזור הזהים להליך המוכר". הוא הוסיף וציין כי "למעשה ללא שימוש במקבעים ממתכת ודומיו, תהליכי הבדיקה והדימות במהלך התקופה שלאחר הניתוח מניבים תוצאות טובות יותר שכן אין עצמים ממתכת המפריעים להדמיית העצם בתקופת המעקב. החומר הנו שקוף בבדיקות אלה, דבר המדגים תמונה מקיפה ומדויקת הרבה יותר".

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום