סוכרת הריון: תשכחי מצ'יפס

(0)
לדרג

אכילת מזון מטוגן עוד לפני ההריון מעלה את הסיכון לסוכרת הריון באופן משמעותי, בייחוד כשמדובר במזון שנאכל מחוץ לבית ואין לנו יכולת לפקוח על הכנתו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

צריכה של מוצרי מזון מטוגנים בתדירות רבה עוד לפני הריון, מעלה את הסיכון של נשים לפתח סוכרת הריון; כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetologia.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות כ-21 אלף הריונות יחידים בכ-15 אלף נשים שלקחו חלק במחקר Nurses' Health Study II, הכולל כ-116 אלף אחיות שהיו בנות 25-44 שנים בתחילת המחקר בשנת 1989. המשתתפות השלימו שאלונים מדי שנתיים, ושם תיארו בהרחבה מחלות, אורחות חיים, כולל הרגלי עישון וטיפול תרופתי. כל ארבע שנים החל מ-1991, החוקרים אספו מידע בנוגע לתזונה, כולל צריכת מזון מטוגן בבית והרחק מהבית, באמצעות שאלוני מזון תקפים. במהלך המחקר תועדו 847 מקרים של סוכרת הריונית במהלך 10 שנות מעקב.

על פי התוצאות, בקרב נשים שצרכו מזון מטוגן פעם אחת עד שלוש פעמים בשבוע, נרשמה עלייה של 13% בסיכון לסוכרת הריונית, בהשוואה לנשים שאכלו מזון מטוגן פחות מפעם בשבוע. בנשים שאכלו מזון מטוגן 4-6 פעמים ושבע פעמים ומעלה בשבוע, נרשמה עלייה של כ-30% וכ-120%, בהתאמה. לאחר שלקחו בחשבון את מדד מסת הגוף (BMI) הקשר נחלש מעט, אך המגמה הייתה דומה. כלומר משקל גבוה אמנם מעלה את הסיכון לסוכרת בהריון, אך ההשפעה של מזון מטוגן עדיין משמעותית מאוד.

כאשר החוקרים בחנו את צריכת מזון מטוגן בבית ומחוץ לבית בנפרד, הם מצאו כי צריכת מזון מטוגן מחוץ לבית קשורה בקשר מובהק עם סוכרת הריונית, אך לא זוהה קשר דומה עם צריכת מזון מטוגן בבית.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר הנוכחי וממצאים קודמים מדגישים את החשיבות האפשרית של הדיאטה ואורח החיים לפני ההריון במניעת סוכרת הריונית. לפיכך, על רופאים להמליץ למטופלות המתכננות להרות להמליץ על הפחתת צריכת מזון מטוגן.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום