החלפת מפרקים בגישה קדמית

(0)
לדרג

הכאבים בברך ובירך "הורגים" אתכם? כנראה שאין מנוס מניתוח להחלפת מפרק. מדובר בניתוח פשוט יחסית, הכרוך בתקופת שיקום ארוכה. ניתוח חדש מקצר את משך השיקום

מאת: ד"ר רמי כרדוש

החלפת מפרק ברך והחלפת מפרק ירך במפרקים מלאכותיים מתבצעת במטופלים רבים הסובלים מבעיות מפרקים הגורמות לכאבים, מוגבלויות וקשיים בתפקוד. איך מתבצעת החלפת מפרקים? באיזה מקרים היא נחוצה? מה צפוי לאחר השיקום? וכמה מילים על שיטת ניתוח חדשנית, המאפשרת שיקום קל וקצר יותר.

איזה מפרקים בגוף האדם ניתן להחליף?

כיום, ניתן להחליף כמעט כל מפרק בגוף האדם, אשר זקוק להחלפה מסיבות מגוונות. ההחלפה היא של המפרק המקורי במפרק מלאכותי. שני מפרקים המוחלפים אצל מטופלים רבים הם מפרק הירך ומפרק הברך.

באיזה מקרים מתעורר צורך בהחלפת מפרק הברך? ובאיזה מקרים מתעורר צורך בהחלפת מפרק הירך?

במקרים בהם המטופלים מתלוננים על כאבים וקיימת הגבלה בתנועות המפרק. מצב זה מופיע, לרוב, בעקבות שינויים שחיקתיים בסחוס, אשר ממוקם בין העצמות. הסחוס נשחק ושחיקתו מביאה למגע של עצם בעצם, באופן הגורם לכאבים עזים ולהגבלה בתנועה.

ממה נובעים אותם שינויים שחיקתיים?

הסיבות להתפתחות שינויים שחיקתיים רבות ומגוונות:
ראשית, הסיבה הכי שכיחה היא שינויים שחיקתיים ראשוניים, כלומר כאלה המתרחשים ללא כל סיבה ברורה ולמעשה לא ממש ידוע מדוע זה קורה.
שנית, מחלות דלקתיות במפרקים.
שלישית, לאחר טראומה: בדרך כלל שבר באזור המפרק.
רביעית, מחלות מטבוליות, כגון מחלת גושה.
חמישית, פגיעה באספקת הדם, העשויה להיגרם בשל סיבות מגוונות.
שישית, מחלות ילדות אשר יכולות לגרום לשינויים שחיקתיים במפרק הירך, כגון פרטס, SCFE ו-DDH וכן שינויים שחיקתיים במפרק הברך כגון מחלת בלאונט.

מהו מהלך ניתוח החלפת המפרק במפרק מלאכותי?

במהלך הניתוח להחלפת מפרק, מוציאים את הסחוס הפגוע יחד עם עצם סמוכה לסחוס ומחליפים אותה במתכת משני הצדדים; בין שתי המתכות, מכניסים כמשטח מגע מפרק מלאכותי, העשוי מחומר מסוים - תלוי בסוג המפרק - כפי שאפרט.

כאשר מדובר במפרק הברך, משטח המגע עשוי מפוליאתילן (סוג של פלסטיק קשיח), ואילו במפרק הירך יש מספר אופציות וחומרים שונים: קרמיקה וקרמיקה, קרמיקה ופוליאתילן, מתכת ופוליאתילן, או מתכת ומתכת.

במהלך ניתוח החלפת מפרק, מושם דגש לא רק על החלפת הסחוס, אלא חשוב גם לתקן את הציר של הגפה ולאזן את המפרק. לפעולות אלה חשיבות רבה, בעיקר כאשר מדובר בהחלפת מפרק ברך.

מה צפוי לאחר הניתוח?

ניתוח להחלפת מפרק הוא אחד הניתוחים היעילים ביותר, ויש בו אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. יחד עם זאת, השיקום מהניתוח נחשב מורכב, ארוך ולא פשוט. תקופת ההחלמה ארוכה והמטופל צריך לעבור שיקום ולהתרגל באופן הדרגתי לשימוש במפרק המלאכותי. לאחר תקופת השיקום, חוזר המטופל לשגרת חיים רגילה ללא כאבים וללא הגבלה בתנועה.

האם יש דרך להקל על תקופת השיקום?

בהחלט. ישנה פרוצדורה ניתוחית חדשנית המאפשרת שיקום הרבה יותר קצר ויותר קל. שיטה זו כוללת את ביצוע הניתוח בגישה קדמית, מה שמאפשר את ביצוע הניתוח ללא חיתוך של שרירים, אלא במעבר המצוי בין השרירים. ניתוח כזה מוביל לשיקום הרבה יותר קל, הרבה יותר מהיר ועם פחות סיכונים, לרבות היעדר סכנה של צליעה או פריקת מפרק, סכנות הקיימות בניתוח החלפת מפרק ירך בשיטה המסורתית.

כמו כן, במהלך השיקום, המנותח המחלים יכול להתנהל יותר בחופשיות, משום שלהבדיל ממנותח בשיטה הרגילה, הניתוח לא מחייב הגבלה של ישיבה גבוהה לתקופה של ששה שבועות, איננו כרוך בצורך בהגבהה בעת שימוש בשירותים ואיננו מצריך פיסוק בין הרגליים. יתרון נוסף בניתוח החדשני הוא שהניתוח מבוצע בשכיבה על הגב ולכן אין סכנה שיישאר הפרש באורך הרגליים בעת החלפת מפרק ירך, סכנה הקיימת בניתוח המסורתי.

לסיכום, שחיקה של הסחוס במפרק הברך ובמפרק הירך גורמת לכאבים ולמוגבלות בתנועה. הטיפול היעיל ביותר במצב זה הוא הניתוח השכיח של החלפת מפרקים. ניתוח זה נחשב מוצלח במיוחד ומבטיח תוצאות טובות, אך במתכונתו המסורתית הניתוח דרש תקופת שיקום ארוכה, במהלכה מוטלות מגבלות שונות על המטופל. הניתוח אף טומן בחובו סיכונים. ניתוח בשיטה חדשנית, בגישה קדמית, שלא כולל פגיעה בשרירים, הופך את תקופת ההחלמה לקלה וקצרה יותר, וכמעט ללא מגבלות וסיכונים.

ד"ר רמי כרדוש הוא סגן מנהל מחלקה אורתופדית ומנהל בצוותא של יחידת המפרקים במרכז הרפואי "אסף הרופא".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום