חוכמת ההמונים מסייעת למחקר

(0)
לדרג

בעולם עתיר מידע וידע ניתן להשתמש בחוכמת המונים גם לצורך סינון נתונים לטובת מחקרים; אחד הפרויקטים המרתקים בתחום ביקש מהגולשים למיין תמונות של תאי סרטניים

מאת: מערכת zap doctors

חוכמת ההמונים בשירות הרפואה. בעולם המחקר מתמודדים עם בעיה של עודף מידע ממש כמו מחוצה לו. אם בעבר האתגר היה נגישות המידע, כיום בעידן האינטרנט, הבעיה היא היכולת המוגבלת לסנן את המידע ולמיין אותו. היכולת לאסוף, לשמור, ולחלוק מידע כל כך טובה עד שחוקרים לא עומדים בקצב המידע המגיע אליהם. עליהם להשקיע זמן במיון המידע, וכך נותר להם זמן מועט מידי למחקר עצמו.

כיום, מתוך ההבנה שקידום ידע הוא אינטרס של הציבור, למשל מחקרים בתחום הסרטן, מתפתחת שיטה של סינון ומיון של מידע מחקרי, באמצעות חוכמת המונים. זו מניחה שבתנאים מסוימים שיקלול התשובות של הדיוטות רבים ייתן תשובה השווה ואף עולה על תשובתו של מומחה. לא ניתן להסתמך על תשובה של אדם אחד, ובהחלט ייתכן שחלק מהתוצאות יהיו רחוקות מאוד מהתשובה הנכונה, אך הממוצע יהיה קרוב לתשובת המומחה.

בדבר זה ניתן לעשות שימוש בדרכים שונות. לדוגמה, המכון לחקר הסרטן בבריטניה העלה לאינטרנט מאגר מידע אינטראקטיבי המכיל 2 מיליון תמונות של דגימות של תאים סרטניים. האתר cellslider.net מחלק תחום מחקר ספציפי לחלקים קטנים ונגישים; למשל, התמקדות בשאלה כיצד תאים סרטניים שונים מגיבים לטיפולים שונים. המחקר יעזור בסוף של דבר למקד באופן מהיר מהו הטיפול הספציפי לכל חולה, אבל הציבור לא יודע זאת. כל שעל מבקרי האתר לעשות הוא להתאים תמונות של תאים, לאחר שצפו בסרטון אשר נמצא באתר שמנחה את הציבור מה לחפש ואיך למיין. מחקר מסוג זה מצריך בדיקה וניתוח של מיליוני תמונות.

המטרה היא שחוכמת ההמונים תסייע לערוך את הבדיקה ותחסוך זמן לחוקרים. על מנת להבטיח בקרת איכות בתהליך, חלק מהתמונות כבר נבדקו על ידי אנשי מקצוע, והמידע בין התמונות הנבדקות על ידי חוכמת ההמונים לבין אלו הנבדקות על ידי מומחים מושוות וכך ניתן לזהות מגיבים אמינים יותר או פחות. כרגע האתר עוסק רק בסרטן השד, אך התקווה היא שעם הזמן יעלו עוד מחקרים על סוגי סרטן אחרים שבהם לציבור יש יכולת לסייע.

רוצים להשתתף במחקר קליני?

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום