הזרקת שומן עצמי - כיצד מתבצע טיפול זה והאם נחשב לבטיחותי?

(0)
לדרג

שומן עצמי, הנלקח מגוף המטופל, משמש כחומר מילוי שקעים והחלקת קמטים בעור הפנים. ניתן לחזור לפעילות מלאה כבר ביום בו מתבצע הטיפול והוא נחשב קל ובטיחותי. צרכנות רפואית

מאת: ~~ד"ר דב קליין~~

לצד מגוון הטיפולים הפלסטיים האסתטיים המוצעים לאנשים המבקשים לשמור על מראה פנים רענן וצעיר יותר, במהלך התבגרותם, נמצאת גם שיטת הזרקת שומן עצמי, במטרה למלא נפחים בפנים, ולמלא קמטים.

שומן עצמי, למעשה, משמש ברפואה האסתטית כחומר למילוי שקעים ולהחלקת קמטים, כאשר במהלך הטיפול נלקח שומן מאזור אחד בגופו של המטופל, דהיינו: "האזור התורם", ומוחדר באמצעות הזרקה לאזורי השקעים בפנים, הדורשים טיפול ושדרוג מראה.

ממתי שיטת הזרקת השומן העצמי קיימת בעולם הרפואה האסתטית?

קיימים דיווחים על שימוש בשתלי שומן עוד מהמאה ה-19. אך השימוש בטכניקה זו למטרות אסתטיות, כדוגמת מילוי שקעים והחלקת קמטים בפנים, הפך לנפוץ בעיקר במקביל להתפתחות טכניקת שאיבת השומן בשנות ה-80 של המאה העשרים. בשנים אלה, נוכחו הרופאים ביתרונות השימוש בשומן העצמי של המטופל, ואיתו היכולת לתקן שקעים גדולים וקמטים עמוקים, באופן הטבעי ביותר. חשוב לציין כי לשומן ולתאי הגזע המוחדרים יש אפקט ביולוגי על הרקמה, התורם לשיפור איכות העור.

הזרקת שומן עצמי (אילוסטרציה)
הזרקת שומן עצמי (אילוסטרציה)

מהם תאי גזע? איך הם קשורים להזרקת שומן עצמי?

תאי גזע הם תאים צעירים מאוד, בלתי ממוינים, בעלי תכונות ייחודיות התורמות לפוטנציאל הקליטה של תאי השומן ברקמה. תחום זה של הזרקת שומן לאזור הפנים התפתח מאוד עם הגילוי כי החומר השומני הנשאב מהגוף הוא חומר עשיר בתאי גזע.

לאחר עיבוד השומן שנשאב, ניתן להזריק לאזורים המיועדים בגוף חומר שומני ועשיר בתאי גזע. תאים אלה תורמים לשרידות גבוהה של תאי השומן המוזרקים, ובד בבד תורמים לשיפור באיכות העור.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול למילוי השקעים בפנים מבוצע בחדר הטיפולים במרפאה. בתחילת הטיפול, מבוצע תכנון מדויק של האזורים המיועדים לטיפול ושל האזור התורם: על פי רוב, בטן תחתונה, מותניים או ירכיים חיצוניות. לאחר סימון האזור, מבוצע חיטוי יסודי שלו, והתהליך כולו מבוצע בתנאים סטריליים.

לאחר שהאזור מורדם באמצעות הרדמה מקומית, השומן נשאב באמצעות צינורית דקה ונאסף במיכל מיוחד וסטרילי. השומן עובר תהליך של סינון וריכוז, לצורך מיצוי מרבי של תאי השומן ולשם העשרתם בתאי גזע. עם סיום הפקת תאי השומן, הם מוחדרים באמצעות קנולה מיוחדת (מחט דקה), לאזורי הפנים הייעודיים.

מהם האזורים המתאימים לטיפול בהזרקת שומן עצמי?

האזורים העיקריים המתאימים לטיפול בשומן עצמי הם אזורי הלחיים - בעיקר לשם יצירת תוספת נפח טבעית - וכן אזור הרקות, הקפל בין האף לפה, השקעים מתחת לעיניים, ועוד.

כמה זמן אורך ההליך ומה כוללת ההחלמה ממנו?

תהליך זה, של שאיבת שומן מהאזור התורם והחדרתו אל האזורים המיועדים להזרקה באזור הפנים, אורך כחצי שעה. לאחר התהליך, המטופל/ת משוחרר/ת הביתה, ללא צורך בתקופת התאוששות. מיד לאחר הטיפול, ניתן לחזור לפעילות רגילה ומלאה, כולל פעילות גופנית. עם זאת, לאחר הפעולה תיתכן נפיחות קלה באזור המטופל וכן ייתכנו שטפי דם. תופעות אלה חולפות תוך ימים ספורים עד שבוע.

האם הזרקת שומן עצמי כוללת סיכונים בריאותיים?

טיפול בשומן עצמי ובתאי גזע הוא טיפול בטוח ויעיל. מאחר שנעשה שימוש בשומן עצמי של המטופל, הנלקח מגופו שלו, אין כל סיכון לתגובה אלרגית או לדחיית רקמת השומן.

כל כמה זמן נדרש לחזור על הטיפול?

תוצאת הטיפול מחזיקה מעמד תקופות שונות, המשתנות בין מטופל למטופל. גם אצל אותו המטופל, התוצאה משתנה בין אזורי הזרקה שונים. בכל טיפול, כ-30 עד 70 אחוזים מהשומן המוזרק נקלטים באזור המטופל והופכים לחלק מהרקמה, כלומר, משמשים כמילוי קבוע. הערכת כמות השומן שנקלטה מבוצעת כחצי שנה לאחר הפעולה. בעיתוי זה, במידת הצורך, חוזרים על פעולת הזרקת השומן, כעבור חצי שנה.

ד"ר דב קליין הוא מומחה בכירורגיה פלסטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום