פיילוט: ממוגרפיה לנשים מגיל 40

(0)
לדרג

בעקבות דיון בוועדה לקידום מעמד האישה משרד הבריאות יתחיל פיילוט לאבחון סרטן השד גם לנשים בנות 40-50; לפי הנתונים, 25% מהחולות מדי שנה מתחת גיל 50

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות יתחיל בפיילוט במהלכו גם נשים בגיל 40-50 יעברו בדיקות ממוגרפיה לאיתור סרטן השד, כך הודיעה אתמול (ב') שרת הבריאות יעל גרמן בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת. עד היום היו זכאיות לבדיקת ממוגרפיה רק נשים מעל גיל 50.

"25% אחוז מהחולות החדשות בכל שנה הן צעירות מתחת גיל 50", אמרה בדיון ראש הוועדה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד). "את הסטטיסטיקה האכזרית הזו אנו חייבות ויכולות לשנות". לדבריה, נשים אינן מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם, בין היתר בגלל התפיסה לפיה כביכול רק נשים מעל גיל 50 הן בסיכון. "לא ייתכן להטיל את האחריות רק על הנשים. בעבר כל גניקולוג היה בודק את המטופלות בדיקה ידנית. היום צריך בשביל זה כירורג שד, שאינו זמין באותה מידה. נשים צעירות שפונות בתלונה על גוש בשד אינן מופנות לבדיקות הראויות בטענה שהן צעירות, ולכן לא סביר שלקו בסרטן. חלק מהרופאים אינם מודעים לסוגית תחלואת נשים צעירות. במגזר הערבי והחרדי המודעות עוד יותר נמוכה. קופות החולים אינן פועלות על מנת להתריע בפני קרובות משפחה של חולות שהן בסיכון גבוה. חייבים לשקול מחדש את מדיניות המשרד".

שרת הבריאות יעל גרמן: "זוהי החלטה בניהול סיכונים אמתיים. יש הוכחות שיש ירידה בתמותה וזו המטרה. נעשה פיילוט בקרב ערביות ויהודיות בנות 40-50, ואני כבר יודעת מאיזה תקציב. הפיילוט ישים דגש על יותר צעירות ערביות כי הנתונים מראים שהתחלואה בסרטן השד בקרב נשים ערביות מתרחשת בגיל יותר צעיר. אני מקווה שבדיון הבא בוועדה יהיו לנו מספיק נתונים כדי שנוכל להיות יותר חכמים".

לצעירות סרטן אלים יותר

פרופ' ג'מאל זידאן, מנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי זיו, צפת, שנכח בדיון אמר כי "בממוגרפיה הישנה אחוז הדיוק באבחון של סרטן שד בגיל 40-50 עמד על 70-75%. היום, כשיש ממוגרפיה דיגיטלית ויש אולטרסאונד, אחוז הדיוק עלה לכ-80%. עלות בדיקת ממוגרפיה 170 שקלים פעם בשנתיים. סרטן השד אצל צעירות הוא בדרך כלל יותר אגרסיבי ולכן כל כך חשוב לגלות אותו מוקדם".

ד"ר מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "ישראל 'מצטיינת' בשיעור נשאיות של סרטן גנטי. נשאית הגן זכאית לבדיקת MRI, אבל רק כשישית מהנשאיות מודעות למצבן. לכן יצאנו בשאלון אינטראקטיבי 'הסיכוי שבסיכון', כדי לעורר מודעות. חשוב גם להקים מרכזי שד עם צוותים רב מקצועיים. הוכח שהם משפרים את סיכויי ההישרדות".

בעמותת "אחת מתשע", להעלאת המודעות הציבורית לסרטן השד ולקידום בריאות השד בישראל, בירכו על הצעד. "זוהי החלטה אמיצה של שרת הבריאות. אנו תקווה כי כבר בשנה הקרובה יחל הפיילוט ותמונה ראשונית של המצב הנוכחי תאפשר קבלת החלטה מושכלת בנוגע לגילוי מוקדם של סרטן השד בקבוצת גיל זו... יחד עם זאת, נושא הנשים הצעירות מתחת לגיל 40 עדיין נותר ללא מענה. על משרד הבריאות להחליט בהקדם מי הגורם המטפל בקהילה שיהיה אחראי לנושא הערכת הסיכון האישי ללקות בסרטן שד בגיל הצעיר. אנו דוחות מכל וכל את הניסיון להעביר את האחריות לגילוי המחלה אל הנשים עצמן, ומדגישות כי אחריות זו מוטלת על מערכת הבריאות בישראל".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום