חוק הפונדקאות אושר בכנסת

(0)
לדרג

עבר בקריאה ראשונה: לפי הצעת החוק, גם זוגות חד מיניים וגם יחידים יוכלו לעבור תהליך פונדקאות בישראל, ללא צורך לנסוע לחו"ל; מומחית: "החוק ישים סוף לאפליה"

שירותים בתחום הריון ולידה
052-8885870

בדרך להליך שיוויוני יותר.

מליאת הכנסת אישרה אתמול (א') בקריאה ראשונה את חוק הפונדקאות, הצעת חוק של שרת הבריאות יעל גרמן, המבקשת להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, כך שגם בני זוג מאותו המין וגם נשים וגברים יחידנים (ללא בני זוג), יוכלו לבצע את ההליך בישראל.

נוסף על כך, מוצע להרחיב מעגל האמהות שיכולות לשמש כפונדקאיות, וכן להסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל באופן עצמאי או באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים. כמו כן מוצע להגביל את גובה התשלום המרבי לפונדקאיות, וכן להוסיף תנאים שעל ועדת האישורים לבדוק בטרם מתן אישור להורים מיועדים להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, בישראל ומחוץ לישראל.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לצד הפונדקאות בישראל על פי חוק הפונדקאות (שנחקק ב-1996), התפתחה בשנים האחרונות תופעה של ישראלים הנוסעים לחו"ל כדי להביא לעולם ילד באמצעות תושבת מדינה זרה. בשל העובדה שהפונדקאות מחוץ לישראל לא הוסדרה עד עתה בחקיקה הישראלית, היא מעוררת קשיים רבים - משפטיים ומוסריים, ומדינת ישראל נדרשת להם בדיעבד, כאשר הזוגות והיחידים מבקשים להיכנס לישראל עם הילד שנולד ולהעניק לו אזרחות".

שרת הבריאות ציינה בדיון כי עד סוף 2013 נולדו בישראל 516 ילדים מהליך פונדקאות. "בהצעה זו אנו עומדים על עיקרון השיוויון בין כל בני זוג ללא התייחסות לנטייה מינית או למבנה התא המשפחתי. זכות להורות לכל אחד ואחת. בנוסף, החוק למעשה מסדיר את כל נושא הפונדקאות בחו"ל והמטרה היא לוודא שגם בבהליכים בחו"ל ישמרו הזכויות של כל המעורבים. בהצעה זו ניסינו לאזן בין השיוויון לזכות להורות לכל אחד ואחת, ומצד שני ניסינו לשמור ככל האפשר על זכויותיה של הפונדקאית".

עו"ד סיגל רוסק-גיסין ממיזם "חיים חדשים - פונדקאות תמר וסיגל", בירכה על ההתקדמות בהצעת החוק; לדבריה מדובר בצעד חיובי, מתקדם ופורץ דרך; "זהו צעד נוסף לעבר שינוי החוק שיסיים את האפליה, ויאפשר ליחידנים וגם לחד מיניים שזקוקים לכך לעבור פונדקאות בישראל. הליך פונדקאות בישראל קל יותר, מפוקח, מבוקר, ומלווה על ידי מיטב רופאי הפריון בארץ.

גם מבחינה משפטית לא נדרשים להתמודד עם בעיות רבות הכרוכות בפונדקאות בחו"ל, כמו כן אין צורך באימוץ בישראל". לזוגות או יחידים הנמצאים כיום בפני התלבטות בנושא הפונדקאות, ממליצה עו"ד רוסק-גיסין לשקול את האופציה להמתין מעט עם ההחלטה, משום שהכיוון נראה חיובי, ואפשר להעריך שתוך מספר חודשים החוק יאושר.

"ילד זה לא בשר קפוא"

יש לציין כי הצעת החוק זכתה לתמיכה גורפת של 45 ח"כים, מול 15 מתנגדים ו-3 נמנעים. עיקר ההתנגדויות נגעו לזכויות הפונדקאית. מיכל רוזין (מרצ), אמרה כי "למרות הרצון הטוב, יש פה בעיה גדולה, כי למכור את הרחם זה סוג של סחר באיברים. הנשים שיעשו זאת אלה הנשים המוחלשות שיעשו את זה כדי להתפרנס. נשים תמיד יהיו אלה שמשלמות את המחיר ונמצאות בתחתית השרשרת. הריון ולידה זה דבר מאוד מסוכן ולעתים משלמים על זה מחיר גופני ונפשי. זה לא כמו תרומת זרע של גבר. יש הרבה מאוד עבודה על החוק הזה".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "איפה הערכים כלפי הנשים? זה לא שיוויון, זו פגיעה בגופה של האישה במקרים רבים שלא לצורך. ח"כ ניסים זאב (ש"ס): החוק מאפשר יצוא ויבוא של תינוקות. כאילו אנחנו מדברים על בשר קפוא... מה זו המסחרה הזאת?".

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות בדוקטורס

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום