השתלת שיניים מונחית מחשב

(0)
לדרג

השתלת שיניים היא עניין מדויק מאוד - והטכנולוגיה באה לעזרת רופאי השיניים והמטופלים. תוכנת SimPlant החדשנית מאפשרת הדמיה מראש של התאמת שתלים מסוגים שונים. צרכנות רפואית

טיפולי שיניים
03-5740484

השתלות שיניים הפכו זה מכבר להליך נפוץ בישראל ובעולם. תחום זה נמצא בהתפתחות - וחדשות לבקרים מתפתחות שיטות המקלות על המלאכה והופכות אותה למדויקת ויעילה יותר. הצעקה האחרונה בתחום היא ללא ספק השתלת שיניים באמצעות מחשב, המכונה SimPlant - אשר מאפשרת תכנון מוקדם של השתלת שיניים תוך הסתייעות בתמונת מחשב תלת ממדית ובתוכנה מתקדמת.

מהי השתלת שיניים?

זוהי פרוצדורה הבאה להתמודד עם מצב של חוסר שיניים. כאשר חסרות שיניים, האדם סובל הן מפגיעה אסתטית והן מפגיעה תפקודית (קושי ללעוס ולאכול). כדי להתמודד עם מצב זה, משתמשים בהליך של השתלות שיניים הכולל החדרת שתל דנטלי לעצם הלסת וחיבור אביזר נלווה אליו (לרוב כתרים).

הליך זה מאפשר מילוי החסר מבלי לפגוע בשיניים שכנות, תוך מתן פתרון יעיל ביותר למטופל, הנהנה מחיוך אסתטי וחזרה של יכולת הלעיסה, בזכות השתלים ההופכים לחלק טבעי בפיו. את השתלים הדנטליים, שהם התקנים הדומים בצורתם ל'דיבלים', מקבעים בעצם הלסת והם הופכים לתחליפים לשורש השן. השתלים נקלטים בעצם הנבנית מסביבם והופכים יציבים ואחוזים בצורה מיטבית. אל השתלים מוברגים אביזרים מתאימים, כגון כתרים, גשר או מחברים לשיניים תותבות, הממלאים את מקום השיניים החסרות.

מהי השתלת שיניים מונחית מחשב?

זוהי השתלת שיניים המבוצעת לאחר תכנון ממוחשב של ההשתלה. SimPlant היא טכנולוגיה חדשנית המתבססת על בדיקות של המטופל ויוצרת, בעזרת הבדיקות, תמונה תלת ממדית ייחודית של הלסתות והשיניים.

המיצג התלת ממדי הממוחשב מבצע עיבוד לכל הגורמים ופורס בפני הרופא את כל הנתונים אודות המטופל, במקביל, כך שיוכל לקבל את התמונה הכוללת על המתרחש בפיו של המטופל ולהתאים את הטיפול האידאלי עבורו.

הנתונים נאספים מתוך צילום CT דנטלי ובהמשך מומרים לתוכנת SimPlant הבונה את אותה הדמיה תלת מימדית. ה-SimPlant מסייעת לרופא להכין מראש תכנית טיפולית המותאמת אישית למטופל, ומסייעת לו להיערך למהלך ההשתלה מבעוד מועד. בין היתר, מאפשרת הטכנולוגיה החדשנית לחזות מראש כיצד ייראה הפה לאחר ההשתלה.

מידע זה מסייע לרופא המטפל להיערך בהתאם.

לדוגמה: להכין את השיניים החדשות מראש, ולמקם אותן כבר ביום הניתוח. טכנולוגיה זו גם מאפשרת לייצר תבנית כירורגית שתאפשר רופא להעתיק במדויק את התכנון הממוחשב ולבצע את התכנית בפועל.

מה הם יתרונות השימוש בתוכנה?

תהליך השתלת שיניים הוא תהליך מורכב רב שלבי, הדורש מומחיות רבה. הטכנולוגיה החדשנית של SimPlant מסייעת לייעול התהליך, בזכות שיפור הדיוק וניתוח המידע באופן שמסייע מאד למטפל להתאים את התכנית הטיפולית האידיאלית למטופל.

היתרונות של השימוש בטכנולוגיה זו בעת השתלת השיניים הם יתרונות רבים וברורים.

1. סוף מעשה במחשבה תחילה: תכנון מוקדם של התהליך מבטיח תוצאה טובה ביותר והסיכוי לקבלת התוצאה הרצויה עולה פלאים בזכותו.

2. פלאי הטכנולוגיה: רופאים בכלל - ורופאי שיניים בפרט - רותמים את פלאי הטכנולוגיה על מנת להיטיב את התהליך הטיפולי. גם כאן תורמת הקידמה לשיפור מצבו של המטופל.

התכנון המוקדם בסיועה של תוכנה טכנולוגית מתקדמת ומדויקת מאפשר למטפל לקחת בחשבון שלל גורמים ונתונים המשפיעים על האופן בו תנוהל ההשתלה. התוכנה מאפשרת לרופא לראות ולנתח את כל הגורמים והנתונים בו זמנית, מבלי לפספס אף פרט.

3. השימוש בתוכנה מאפשר רמת דיוק הרבה יותר גבוהה.

4. השימוש בתוכנה מונע "הפתעות" לא רצויות ומנטרל מראש מוקשים פוטנציאליים, הן במהלך ההשתלה עצמה והן בתקופת השיקום. התוכנה מסייעת לזהות "בעיות" ולתת להן מענה מבעוד מועד.

5. התוכנה משפרת מאד את בחירותיו של המטפל. היא כוללת אופציות רבות של סוגי שתלים - ובעזרת יכולותיה היא בוחרת את המבנים האידיאליים שיתאימו התאמה מושלמת למטופל.

כיצד מתבטאים יתרונות אלה, של התוכנה, בפועל?

בכל אחד ואחד משלבי השתלת השיניים, מסייעת טכנולוגיית ה-SimPlant למטפל ביישום הטיפול. בעזרת התוכנה, מעריך הרופא המטפל את כמות העצם הקיימת בלסת ובוחן את איכותה. השתלת שיניים ניתנת לביצוע רק כאשר יש נפח עצם לסת מספק שיאפשר החדרת שתל לתוך העצם. במקרה שדרישה זו לא מתקיימת, ישנן דרכים אחרות לבצע השתלה, אך הליך ההשתלה משתנה.

התוכנה גם מאפשרת לרופא השיניים לבחון את האנטומיה של הלסת וללמוד את כל "רזיה" ו"מסתוריה", כך שלא יופתע במהלך ההשתלה - ויתכנן אותה בהתאם לכל אלה, תוך שיסיק האם קיימת איזושהי בעיה מבנית המחייבת התייחסות מיוחדת. מצב זה מאפשר לרופא, מבעוד מועד, למפות את הסכנות האפשריות, כגון פגיעה בעצב או מעורבות של הסינוס ולמזער את הסיכון שתתרחשנה; וכן לזהות פתולוגיות שונות, כמו אזורי דלקת, ולבצע את הטיפול תוך התחשבות ולאחר ריפוי של אלה.

גם השאלות היכן ימוקמו השתלים, איזה שתלים ייבחרו, כמה שתלים נחוצים ואיזה שיניים ייבנו על השתלים כל השאלות האלה נפתרות בעזרת תוכנת המחשב הבוחנת את כל הנתונים והגורמים השונים הייחודיים למטופל.

ד"ר קלריסה מור-גן היא רופאת שיניים בכירה, מוסמכת לטיפולי שיניים בהרדמה מלאה

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום