קשר עצוב: השמנת יתר וסרטן

(0)
לדרג

נייר עמדה של איגוד האונקולוגים האמריקאים מתריע כי השמנה אינה רק גורם סיכון למחלות, אלא מורידה את סיכויי ההחלמה, שכן היא פוגעת בהצלחת הטיפולים

מאת: מערכת zap doctors

השמנת יתר היא גורם סיכון למחלות רבות, ויכולה גם להפריע למאמצי הטיפול בחולים קיימים. לפי נייר עמדה חדש של האיגוד האמריקאי של אונקולוגים קליניים (ASCO), לחולי סרטן בעלי עודף משקל סיכויי החלמה נמוכים יותר.

ארגון הבריאות העולמי מגדיר השמנת יתר כמדד מסת הגוף (BMI) מעל ל-30. חוקרים ממספר מרכזים רפואיים מובילים בתחום הסרטן בארה"ב חברו לעריכת נייר העמדה, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Oncology. במאמרם הם מתריעים על הקשר המוכח בין השמנת יתר לסיכון לחלות בסרטן, ומדגישים כי קיימת גם סכנה לסיכויי החלמה גרועים יותר בקרב חולי סרטן בעלי השמנת יתר. החוקרים מציינים כי יעילות הטיפולים האונקולוגיים בחולים שאובחנו כשהם במצב של השמנת יתר, פחותה, שכן משקל יתר פוגע בזרימת תרופות נגד סרטן בגוף.

החוקרים מציינים כי בקרב מטופלים בעלי משקל-יתר, גבוה יותר הסיכון לחלות במחלות נלוות, עקב החלמה איטית של פצעים, היווצרות זיהומים לאחר ניתוח, לימפאדמה ומחלות נלוות נוספות כגון מחלות לב וסוכרת. כמו כן מדגישים כותבי נייר העמדה, כי משקל-יתר בעת אבחון סרטן, הינו גורם שמגביר את הסיכון לתחלואה במחלת סרטן נוספת.

בתוך כך מציינים המחברים סקירה של 82 מחקרים שכללו 200 אלף חולות סרטן שד, שהצביעה על סיכון מוגבר של 75% לתמותה בקרב נשים לפני גיל המעבר ועלייה של 34% בסיכון לתמותה בקרב נשים לאחר גיל המעבר, בקרב חולות שהיו בעלות משקל-יתר בעת האבחון, בהשוואה לחולות שהיו במשקל גוף תקין בזמן האבחון.

בנוסף, נמצא כי גברים בעלי משקל יתר היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן ערמונית אגרסיבי ולהיות מאובחנים בסרטן מתקדם.

ירידה במשקל - חלק מתוכנית הטיפול

כמו כן, קיימים מחקרים, המצביעים על קשר בין מדד מסת גוף גבוה מ-35 בקרב מאובחנים בסרטן מעי גס, לסיכון גבוה יותר של חזרת המחלה ומוות ממנה. נתונים נוספים מצביעים על קשר בין משקל יתר ופרוגנוזה גרועה גם בסוגי ממאירויות אחרים.

"המחקרים מראים כי חשוב להמליץ ולעודד את המטופלים הסובלים מהשמנת יתר בעת האבחון, לרדת במשקל ולאמץ אורח חיים בריא", מסכמים החוקרים. "מדובר בחלון זמן חשוב, שבו הצוות הרפואי נמצא במגע הדוק עם המטופל שאובחן, ויכול לכלול את ההמלצות לירידה במשקל כחלק מתכנית הטיפול".

המידע באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום