רפואת שיניים: הכה את המומחה

(0)
לדרג

טיפול שיניים הוא עסק רציני ולכן חיוני לפנות לרופא מומחה: פה ולסת, חניכיים, שיקום הפה, רפואת הפה, רפואת שיניים לילדים, אורתודונטיה, אנדודונטיה ופתולוגיה אורלית

מאת: ד"ר גלית כהן

על-פי נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2010 עולה כי בישראל יש מחסור ברופאי שיניים מומחים. בסוף שנת 2009 רק כ-8% מבעלי הרישיון לעיסוק ברפואת שיניים בישראל עד גיל 65 היו מומחים, דהיינו מתוך 9,857 בעלי רשיון לעסוק ברפואת שיניים רק כ-640 הם רופאי שיניים מומחים. המחסור חריף במיוחד בשישה תחומי התמחות מתוך תשעה תחומים: ברפואת שיניים לילדים, ברפואת הפה, באורתודונטיה (יישור שיניים), בפריודונטיה (חניכיים) , באנדודונטיה (טיפולי שורש) ובשיקום הפה.

רק לשם השוואה ברפואה כללית רופא אחד מתוך שניים הוא רופא מומחה, ואילו בקרב רופאי השיניים רק רופא אחד ל-12 רופאים הוא רופא שיניים מומחה. מחסור במומחים עלול להשפיע, בין השאר, על איכות הטיפול הניתן למטופלים, על רמת המחירים בשוק ועל הרמה המקצועית בתחום בריאות השן.

אם כן, מיהו רופא שיניים מומחה ומה ההבדל בינו לבין רופא שאינו מומחה? מה יכול כל רופא שיניים לעשות ואיזה פעולות שמורות רק למומחים?

מה הכוונה כאשר רופא מציג עצמו בתואר: "רופא שיניים מומחה"?

כל רופאי השיניים הם רופאי שיניים כלליים, הרשאים לבצע את כל טיפולי השיניים (פרט לטיפולי שיניים בהרדמה כללית), רופא שיניים כללי, מקבילו ברפואה הוא רופא כללי (רופא לא מומחה). ברפואה, מעל 50% מהרופאים הם מומחים, ברפואת שיניים רק חלק קטן מהרופאים משמשים מומחים בתחום ספציפי, קרי, עברו התמחות ממוקדת בתחום מסוים של רפואת שיניים. על פי סקר של משרד הבריאות שפורסם לאחרונה, רק 8% מרופאי השיניים הם רופאים מומחים. למעשה, לכל רופא שיניים מותר לעשות הכול, חוץ מאשר טיפולים בהרדמה כללית , כמו שלכל רופא מותר לבצע הכל. כלומר ההתמחות איננה מחויבת המציאות, המטופל בוחר האם הוא רוצה רופא מומחה או רופא כללי. וכדי לחדד את השאלה, האם נפנה לרופא משפחה שיעשה ניתוח לב פתוח? או שיילד את התינוק? האם נפנה לאורטופד שיבדוק לנו את העיניים? זה מותר, זה בתחום הרישיון, המטופל בוחר כמה מיומן יהיה הרופא שמטפל בו..

מהן ההתמחויות הקיימות ברפואת שיניים?

בטרם הכרת תחומי ההתמחות השונים, יש להקדים ולהבין מהי התמחות. רופא שיניים הופך מומחה בתחום מסוים רק לאחר שרכש את המומחיות. רכישת המומחיות כוללת המשך לימודים של 3 וחצי עד 5 שנים ועמידה במבחני התמחות. כל מי שלא עשה את אלה לא יכול להיקרא "מומחה".

יתרה מזאת, רופא שיניים, מקצועי ככל שיהיה בתחום מסוים, מנוע על פי חוק להציג עצמו כ"מומחה", אם לא השלים את דרישות ההתמחות הקבועות בחוק, הכוללות, כאמור, לימודים ועמידה במבחנים.

ברפואת שיניים יש תשע התמחויות: התמחות בכירורגיית פה ולסתות, הנמשכת 5 שנים; התמחות ברפואת הפה, הנמשכת 4 שנים; התמחות בפדודונטיה (רפואת שיניים לילדים), הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות באורתודונטיה (יישור שיניים), הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות בפריודונטיה (מחלות חניכיים), הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות באנדודונטיה (טיפולי שורש), הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות ברפואת שיניים ציבורית, הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות בפתולוגיה אוראלית, הנמשכת שלוש שנים וחצי; התמחות בשיקום הפה, הנמשכת שלוש שנים וחצי. נוסף על כך יש תת-התמחות בשיקום פנים ולסתות.

מה טיבן של ההתמחויות הללו?

רופאי שיניים מומחים לכירורגיית פה ולסת עברו התמחות בתחום זה והינם מומחים לפעולות טיפוליות בעלות אופי כירורגי, כגון עקירות כירורגיות, עקירת שיני בינה, בניית עצם, שתלים, הוצאת גידולים ועוד.

רופאי שיניים מומחים לחניכיים התמקצעו באופן מעמיק בתחום של טיפול בכל מחלות החניכיים, כירורגיית חניכיים והשתלות.

רופאי שיניים מומחים לשיקום הפה השלימו מומחיות נרחבת המקיפה מגוון עצום של מצבים, המצריכים פעולות שיקומיות נרחבות בפה, כתרים, גשרים, תותבות ועוד

רופאי שיניים מומחים לרפואת הפה מתמחים בשלושה תחומים עיקריים: האחד, טיפול שיניים ושיקום הפה בחולים עם מחלות רקע מערכתיות (סוכרת, מחלות לב וכלי דם, חולים אונקולוגים, חולים מושתלים וכיו"ב) וטיפולים בהרדמה כללית (רפואת הפה היא ההתמחות היחידה הכוללת בהכשרתה, טיפולי שיניים בסדציה ובהרדמה למבוגרים) ; השני, טיפול בחולים הסובלים מנגעים בחלל הפה; והשלישי, מומחיות ברנטגן דנטלי.

רופאי שיניים מומחים לילדים עוברים התמחות המכשירה אותם לטפל בפה של האנשים הקטנים הללו, על מאפייניו הייחודיים - ועל קשת הבעיות האופייניות לגיל הילדות. בין היתר, לומדים הרופאים איך לעבוד עם מטופלים רגישים ומאתגרים אלה ואיך לסייע להם להתמודד עם הכאב והפחדים שמעורר הטיפול.

רופאי שיניים אורתודונטים הם רופאים מומחים ליישור שיניים אשר מתמודדים עם טיפול בליקויי סגר מגוונים באמצעים רבים (גשרים, סמכים, קשתיות שקופות וכיו"ב).

רופאי שיניים אנדודונטיים העמיקו ידיעותיהם בתחום טיפולי השורש.

ורופאי שיניים מומחים לרפואה קהילתית עוסקים בעיקר במחקר אודות מחלות הפה והשיניים למען (ובתוך) הקהילה.

מתי חשוב לפנות לרופא שיניים מומחה?

אם אדם צריך טיפול מורכב, חשוב שיפנה לרופא שיניים מומחה, או לכל הפחות רופא מקצועי בתחום זה. יש להפעיל הגיון בריא. כך, למשל, לא רק אנדודנט (מומחה לטיפולי שורש) רשאי לבצע טיפולי שורש, אלא כל רופא שיניים, גם אם לא התמחה בתחום זה.

אולם אם הטיפול הוא מורכב, ראוי לשקול סיועו של מומחה וכן חשוב לבדוק מה עומד מאחורי התואר "מומחה". יש היום הטעייה של הציבור בהקשר זה. כל אחד ממהר לכנות את עצמו מומחה מבלי שהשלים את דרישות ההתמחות.

באופן כללי, ככל שהטיפול מורכב יותר, כך רצוי להתעקש על רופא מומחה בעל ניסיון רב שנים ותוצאות מוכחות בטיפול בבעיות דומות לאלה שהמטופל מחפש להן מזור. לפני טיפול שיניים, יש לעצור ולהבין איזה טיפול נדרש ומהי מידת מורכבותו ולחפש רופא מתאים שעונה על הדרישות.

הטיפול היחידי כיום המחייב התמחות או לפחות לימודי המשך ורישיון נוסף הוא טיפול שיניים בהרדמה כללית. רק רופא שיניים מומחה ברפואת הפה/ מומחה ברפואת שיניים לילדים/ מומחה בכירורגיה פה ולסת / רופא מורשה לטיפול בהרדמה כללית רשאי לבצע טיפולי שיניים בסדציה עמוקה או בהרדמה כללית

ד"ר גלית כהן, רופאת שיניים, מומחית לרפואת הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בפייסבוק

בגוגל פלוס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום