פוסט טראומה: טיפול בקנאביס רפואי

(1)
לדרג

פוסט טראומה היא תופעה המתבטאת בתסמונות נפשיות קשות ובהפרעות תפקודיות רבות. טיפול חדש בקנאביס רפואי מעניק לעומדים בקריטריונים שיפור באיכות החיים

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2312981 (מספר מקשר)

המונח פוסט טראומה (ובעברית: הפרעה בתר-חבלתית) מתייחס אל תסמונת נפשית המתפתחת לאחר חוויות טראומטיות קשות, לדוגמא: אירועי מלחמה, תאונות דרכים, אונס, או כל חוויה שלילית נוספת שיש בה כדי לחבל בחיי הנפש. בדרך כלל, במצבים אלה, האדם הנפגע נפגש עם חוסר האונים שלו - מה שעלול להוביל למצב של פוסט טראומה.

כיצד מתבטאת פוסט טראומה?

ברמה הקלינית, הפרעה בתר-חבלתית מתבטאת בתסמונת נפשית שהתסמינים הבולטים בה הם שחזור חוזר ונשנה של הטראומה, בצורת מחשבות חוזרות או סיוטים ליליים, הימנעות ממפגש עם מאזכרי הטראומה ועוררות יתר הבאה לידי ביטוי בהפרעות בשינה, עצבנות, מתח פנימי, התקפי זעם וחוסר סבילות לרעשים.

בהפרעה בתר-חבלתית עשויה להיות פגיעה בכל רמות התפקוד היומיומי (התעסוקתי, החברתי והבינאישי). במקרים רבים קיימת תחלואה נלווית, כלומר הפרעות נפשיות נוספות המופיעות כמשניות לתסמינים הבתר חבלתיים, כגון דיכאון וחרדה.

כיצד מטפלים בהפרעה פוסט-טראומטית?

הטיפולים המובילים בהפרעה בתר חבלתית הם טיפולים תרופתיים. בדרך כלל, נמליץ על תרופות נוגדות דיכאון, שאמנם לא מטפלות בתסמיני הליבה, אך מקלות את ההתמודדות ומשככות את הדיכאון והחרדה הנלווים להפרעה. בנוסף, ישנן שיטות התערבות פסיכולוגיות מגוונות, המיועדות לאפשר לנפגע לבצע עיבוד מחדש של הטראומה, וללמד אותו לחיות עמה.

כיצד מסייע טיפול בקנאביס רפואי לנפגעי פוסט-טראומה?

הטיפול בקנאביס רפואי לנפגעי טראומה הוא טיפול שנוי במחלוקת. מצד אחד, ישנם מחקרים המדגימים כי קנאביס עשוי לסייע לסובלים מהפרעה בתר חבלתית, על ידי מניעת קיבוע הזיכרון הטראומתי. בנוסף, טיפול זה מעניק למטופלים רבים אפשרות לשינה טובה יותר ולהקלה כללית במתח התמידי בו הם שרויים.

מנגד, השימוש בקנאביס, במיוחד לאנשים בעלי רקע נפשי קודם, אינו נטול סיכונים. קיים חשש כי לאחר שימוש בקנאביס תיתכן הופעת תסמינים פסיכוטיים ואף התקף פסיכוטי.

בכל הנוגע לטיפול בקנאביס רפואי לסובלים מהפרעה בתר-חבלתית, יש לשקול את הגורמים המיטיבים, אל מול הסיכון. בשלב זה, לא נמצאה עדות לכך שקנאביס הוא טיפול תואם ומיטיב עם הסובלים מהפרעה בתר-חבלתית. על כל מקרה להישקל לגופו, תוך בחינת ההיסטוריה והרקע של הנפגע, לצד גורמי סיכון אחרים.

באיזה מקרים מומלץ לטפל בנפגעי פוסט טראומה באמצעות קנאביס רפואי?

כיום, ניתן טיפול בקנאביס רפואי לסובלים מהפרעה בתר-חבלתית, אשר לא הגיבו לטיפולים הסטנדרטיים במידה מספקת. משרד הבריאות נוקט בגישה זהירה ושקולה כלפי הטיפול בהפרעה על ידי קנאביס רפואי, ומאפשר שימוש בו תוך בחינה מדודה ושקולה הנוגעת לכל מקרה לגופו.

הקריטריונים לקבלת ההחלטה האם לטפל בקנאביס רפואי הם:

א. כאשר מדובר על מחלה בחומרה בינונית ומעלה, השקולה ל-30% נכות נפשית ומעלה.

ב. כאשר מדובר על מחלה הנמשכת לפחות שלוש שנים, ומסבה לנפגע סבל ומצוקה מרובים, כמו גם לקויות תפקודיות נרחבות.

ג. כאשר מוצו כל אמצעי הטיפול הקונבנציונאלים, הן התרופתיים והן הפסיכולוגיים.

מטופל העונה על הקריטריונים לעיל, ורופאו מתחייב להמשיך לטפל בו, תחת שימוש בקנאביס רפואי, עשוי לקבל אישור לשימוש ראשוני לתקופה בת חצי שנה. הארכת הרישיון מותנית בדיווח מדוקדק של הרופא המטפל, בדבר יעילות הטיפול. במקרים בהם יש רקע פסיכוטי או רקע של שימוש קודם בסמים לא יאושר השימוש בקנאביס.

הנחיות אלה של משרד הבריאות פתחו צוהר ונתנו תקווה לחולים קשים, אשר עשויים למצוא מזור והקלה, באמצעות טיפול בקנאביס רפואי. עם זאת, עלינו להקפיד שלא להפוך ברכה לקללה. על כן יש להקפיד הקפדה יתרה על הנחיות אלה. חרף המוכנות מצד משרד הבריאות לאפשר טיפול שכזה, הטיפול בקנאביס עודו בגדר ברירת מחדל, לאחר שלא הושגה הטבה מספקת בטיפולים קונבנציונאליים. יידרשו עוד מחקרים רבים וניסיון קליני בשטח, אשר יעידו על יעילות הטיפול, טרם ניתן יהיה להתגמש בקריטריונים והנחיות אלה, פן יווצר מצב של שימוש בלתי מבוקר בקנאביס.

פרופ' משה קוטלר הוא פסיכיאטר מומחה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום