באיזו עיר בריא יותר לחיות?

(0)
לדרג

כמה חולים בכל עיר, וממה מתים? פרסום של הלמ"ס על ערים גדולות מגלה כי בבת ים מספר מקרי המוות הגבוה ביותר, והעיר שבה חיים יותר - רמת גן

מאת: מערכת zap doctors

בבת ים מתים יותר מכל סיבה, כך לפי פרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), "מבט על הערים הגדולות בישראל". לפי נתונים אלו - העיר שבה חיים יותר היא רמת גן.

בסך הכל בשנים בנבדקו (2009-2011) עמד ממוצע מקרי המוות הארצי על 1,645 בני אדם למאה אלף. בבת ים המספר עמד על 1,794, בעוד שברמת גן 1,485 איש. בתל אביב מספר מקרי המוות עמד על 1,734 (כמו בבני ברק) ובירושלים למשל 1,579 בני אדם.

יש לציין כי הנתונים מתייחסים לבני 45 ומעלה, לאחר ניכוי גורמי סיכון אפשריים שיכולים להטות את התוצאה, ומבוססים על מספר קטן יחסית של מקרים, כשחלק מההבדלים בין הערים אינם מובהקים, ולכן יש להתייחס אליהם בזהירות רבה.

שיעורי התמותה הגבוהים ביותר מסרטן תועדו בערים בת ים ואשקלון, כמעט פי 1.2 לעומת הממוצע הארצי ופי 1.3 לעומת ירושלים ובני ברק, הערים עם שיעורי התמותה הנמוכים ביותר מבין הערים הגדולות. במספרים - הממוצע הארצי עומד על 443 איש למאה אלף איש בשנים 2009-2011. בבת ים מתו 506 איש, בירושלים 391, בתל אביב -440, בחיפה 446, בפתח תקווה 463 ובבאר שבע 503 בני אדם.

שיעור התמותה הגבוה ביותר ממחלות לב היה בבני ברק פי 1.2 לעומת הממוצע הארצי ופי 1.4 לעומת רמת גן, העיר שבה נמצא שיעור התמותה הנמוך ביותר מבין הערים הגדולות. כך למשל ברמת גן מתו בשנים 2009-2011 237 בני אדם למאה אלף איש, בעוד בבני ברק 339. ההמוצע הארצי עומד על 284.

שיעורי התמותה ממחלות כלי דם במוח היו גבוהים בבת ים ובאשקלון פי 1.5 לעומת ראשון לציון, העיר שבה נמצא השיעור הנמוך ביותר מבין הערים הגדולות ופי 1.2 לעומת הממוצע הארצי. בבת ים למשל מתו בממוצע 116 בני אדם למאה אלף איש בשנים 2009-2011, מול 76 בבת ים. הממוצע הארצי עומד על 101 מקרי מוות.

ערים בריאות יותר

נוכח הממצאים, הוכנו תכניות והן מופעלות ברוב הערים שנסקרו. למשל, באשדוד, שבה שיעור אלה העוסקים בפעילות גופנית היה נמוך ביותר בעת ביצוע הבדיקות, הוכנה תכנית רב-ערוצית להעלאת שיעורם. בסקר חוזר ב-2012 נמצא כי שיעור העוסקים בפעילות גופנית עלה פי 3.

בחיפה הוכנה תכנית המקיפה את כל מעגלי החיים ומתמקדת בהפיכת מעונות היום לגיל הרך, מוסדות החינוך ומקומות העבודה, לסביבות מקדמות בריאות. התהליך כלל גיוס הנהלות המוסדות, אשר אמצו מדיניות תומכת בריאות. במסגרת זו הוקם המועדון החיפאי למקומות עבודה מקדמי בריאות, מיזם חדשני שנועד לשפר את הרגלי הבריאות של העובדים ובני משפחותיהם. במועדון החיפאי חברים עשרות מקומות עבודה גדולים ובינוניים.

הערים הבריאות אשדוד, חיפה, קריית גת, חולון ואום אל-פחם שותפות לתכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים אפשריבריא, הפועלת בהנהגה משותפת של משרדי הבריאות, החינוך והספורט. התכנית מובילה מאמץ מכוון ליצירת סביבת חיים המאפשרת ומקדמת הרגלי אכילה בריאים תוך שילוב פעילות גופנית בחיי היומיום, באוכלוסייה.

ערים אחדות )ירושלים, רמלה, קריית גת, הרצלייה( החלו ביישום מדיניות עירונית כוללת של עיר נקייה מעישון, שבה הרשות המקומית לוקחת על עצמה מחויבות לצמצום ממדי העישון, קובעת מדיניות ברורה לשמירה על סביבות נקיות מעישון ומיישמת אותה.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום