ניתוח סנטר: מרימים פרופיל

(0)
לדרג

הסנטר לא "מנגן" יפה עם האף ושאר חלקי הפנים? הסנטר בולט או מחוק? ניתן לבצע ניתוח לעיצוב הסנטר, במשולב עם ניתוחים אחרים או בנפרד

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

סנטר הוא איבר חשוב בעיצוב הפרופיל הפנים ויש לו קשר לאף ולמצח בעיצוב ההרמוניה של הפרופיל האנושי.
רבים מניחים כי ניתוח לעיצוב סנטר איננו ניתוח פלסטי פופולרי, אבל הם לא בהכרח צודקים. לא מעט מטופלים בוחרים לשפץ את מראה סנטרם - אם על ידי צמצום מידותיו של סנטר בולט, ואם על ידי עיצובו של סנטר מחוק, ועושים זאת במשולב עם ניתוחים אחרים, דוגמת ניתוח למתיחת פנים או ניתוח אף, בכדי להשיג הרמוניה טובה יותר בפנים. יש מקרים בהם ניתן להסתפק בניתוח אף בלבד לשיפור מראה הסנטר, כך שלא בכל ניתוח אף יש צורך לגעת בסנטר.

בין אם זהו ניתוח עצמאי ובין אם הוא משולב בעיצוב איבר נוסף, הפרוצדורה היא אותה פרוצדורה, המטרה אותה מטרה. והתוצאה? לרוב נהדרת. אז איך משפצים את מראה הסנטר ומהן השיטות לעצבו?

עיצוב סנטר בניתוח פלסטי (אילוסטרציה shutterstock)
עיצוב סנטר בניתוח פלסטי (אילוסטרציה shutterstock)

ניתוח פלסטי בסנטר: יש דבר כזה?

בוודאי. עיצוב סנטר היא פעולה הנעשית לא מעט, בין אם בניתוח נפרד ובין אם כחלק מניתוח פלסטי אחר. אחד הניתוחים, בהם נהוג מאד לשלב את עיצוב הסנטר, הוא ניתוח פלסטי באף. כך למשל, סנטר מחוק (מבנה נסוג - כאשר הסנטר הולך לאחור ויורד למטה) יכול לשוות גם לאף קטן מראה גדול ובולט, ולכן יש צורך לעצבו כך שישתלב עם מראה האף החדש וכדי ליצור הרמוניה בפרופיל.

לסנטר השפעה רבה על מראה הפנים שלנו: הסנטר והאף יוצרים את מסגרת הפרופיל של פניו של האדם. קו הסנטר הוא חלק מקווי המתאר של הפנים, והמראה של הסנטר משפיע לא רק על מראה האף אלא גם על המראה הכללי של הפנים. ניתוח סנטר מכונה פעמים רבות גם ניתוח קו הלסת, משום שעיצוב הסנטר, משמעו למעשה, עיצוב של קו הלסת.

מה נעשה בניתוח לעיצוב סנטר ולמי הוא מתאים?

ניתוח לעיצוב סנטר מתמקד בשינוי המראה של הסנטר ובעיצובו מחדש. לחלק מהמטופלים סנטר מחוק, לאחרים סנטר בולט וגדול מדי ובקרב מטופלים מסוימים, מראה הפנים נפגע כי המרחק בין השפה התחתונה לבין הסנטר בפניהם קצר מדי. בכל התופעות הללו ניתן לטפל. ניתוחים לעיצוב סנטר כוללים גם תיקון עיוותים הנובעים מחבלה, ממחלה או מפגעי הזמן. ברגע שמנתחים את הסנטר, משנים את מסגרת הפנים ותורמים מאד למראה הפנים.

הסנטר וקו הלסת משפיעים מאוד על מראה הפנים (אילוסטרציה shutterstock)
הסנטר וקו הלסת משפיעים מאוד על מראה הפנים (אילוסטרציה shutterstock)

איך מעצבים סנטר מחוק?

עיצוב של סנטר מחוק כולל הגדלתו, הארכתו והרחבתו, לצורך שינוי הפרופיל בטכניקות מגוונות. ניתן להגדיל את הסנטר על ידי מספר שיטות ניתוח:

קידום עצם הסנטר: ניתוח שבו דרך חתך ברירית של השפה התחתונה אנו חושפים את עצם הסנטר תוך שמירה על העצבים הנמצאים באזור, חותכים את הסנטר מעצם הלסת התחתונה, מקדמים אותו ומקבעים אותו במיקומו החדש באמצעות פלטות וברגים. זהו ניתוח בו אנו פותרים את הבעיה האנטומית של הסנטר המחוק, בדומה לניתוח אף ללא גופים זרים. זהו ניתוח מורכב יותר ולא כל המנתחים הפלסטיים מבצעים פרוצדורה ניתוחית זו.

השתלת סיליקון קשה (לא גל): דרך חתך ברירית של השפה התחתונה, או דרך חתך בעור מתחת לסנטר יוצרים חלל מעל עצם הסנטר, תוך שמירה על שלמות העצבים העוברים באזור, בגודל שתל הסיליקון הנבחר (ישנם שתלים זמינים מעוצבים לצורת הסנטר בגדלים שונים). מכניסים את השתל הנבחר ומקבעים אותו במקום המתאים.

זהו ניתוח פשוט יחסית, אך כמו בכל מקרה של שימוש בגופים זרים יש קצת יותר זיהומים, השתל יכול לזוז אפילו בטראומה קטנה ולכן זה פחות מומלץ לגברים. עם השנים ישנה שחיקה של עצם הסנטר וזהו ניתוח מקובל ושכיח.

השתלת שומן: שומן נשאב מאזורי גוף אחרים, מפרידים את תאי השומן מהנוזלים סביב בטכניקות שונות, ומזריקים לאזור הסנטר. יש לזכור שבמקרה זה אנו מתקנים בעיה של רקמה גרמית קשה באמצעות רקמה שומנית רכה. לכן יש לבחור בטכניקה זו לחסרים קטנים אלה הם מרבית המקרים. בדרך כלל מתקבלות תוצאות יפות. לעתים השומן בכמות הרצויה לא נקלט ויש צורך לחזור על הפעולה. להערכתי, עם הזמן זו הפעולה שהפכה למקובלת יותר.

יש שיטות שונות לניתוח סנטר (אילוסטרציה shutterstock)
יש שיטות שונות לניתוח סנטר (אילוסטרציה shutterstock)

איך מעצבים סנטר בולט?

הקטנת סנטר דומה לפרוצדורה של חיתוך והזזה קדימה של הסנטר, אלא שכאן לאחר חשיפת הסנטר דרך חתך ברירית של השפה התחתונה או דרך חתך בעור מתחת לסנטר חושפים את העצם, תוך שמירה על שלמות העצבים העוברים באזור. חותכים את החלק הבולט או משייפים אותו לגודל הרצוי. הביקוש לפעולה זו נדיר .

מהם הסיכונים בפרוצדורות השונות?

ברוב המקרים הסיבוכים הם נדירים ויש לקבל מידע על מאפייניהם והסיכוי להתרחשותם מהרופא שמבצע אותם. ניתוח עיצוב סנטר שמטרתו הקטנת הסנטר וכולל "טיפול" ברקמת עצם נעשה תחת הרדמה כללית ולכן נחשב כעתיר סיבוכים בהשוואה להליכים אחרים. כך גם ניתוח פלסטי בסנטר הכולל השתלת עצם. פעולות כירורגיות אלה יכולות לגרום זיהום, דימום וכן עיוות; אולם הן הפרוצדורות היעילות ביותר המבטיחות תוצאות טובות לכל החיים.

הסיכונים הכרוכים בהשתלת סיליקון לעיצוב הסנטר כוללים זיהומים (בפה או בשתל), חוסר תחושה באזור, תזוזה של השתל והיווצרות עודפי עור (באזור הצוואר או מתחת לפה). הזרקת חומרי מילוי עלולה לגרום לזיהומים, לדימום ולנפיחות ושטפי דם באזור המוזרק. מי שבוחר בהזרקה של שומן מסתכן גם כן בזיהום וחשוף למצב של חוסר סימטריה.

עיצוב סנטר גם לגברים (אילוסטרציה shutterstock)
עיצוב סנטר גם לגברים (אילוסטרציה shutterstock)

לסיכום, עיצוב הסנטר תורם למראה הפנים ומשפיע על קווי המתאר שלהם ועל הפרופיל. ניתן להגדיל ולהבליט סנטר מחוק ולהקטין ולשייף סנטר בולט במסגרת ניתוח פלסטי בסנטר, ניתוח פלסטי אחר (ניתוח אף, ניתוח מתיחת פנים) או על ידי טיפולים פחות פולשניים אחרים (הזרקת חומרי מילוי, השתלת סיליקון או הזרקת שומן). לכל שיטה יתרונות, חסרונות וסיכונים משלה חשוב לקבל ייעוץ ממומחה בטרם בוחרים את הדרך המתאימה לשיפוץ הסנטר.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום