למנוע את הסיוט: מוות בלידה

(0)
לדרג

הנחיות חדשות בניסיון לצמצם את תופעת התמותה הנדירה של מוות האם בלידה; לפי הנתונים, כמחצית מהמקרים נובעים מעיכוב בזיהוי של יתר לחץ דם, זיהום וקרישיות-יתר

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

כמחצית ממקרי מוות של אמהות בארה"ב, צרפת ובריטניה ניתנים למניעה ונובעים מעיכוב בזיהוי, אבחון וטיפול ביתר לחץ דם המורגי, זיהום וקרישיות-יתר ורידית. כך לפי פרסום של National Partnership for Maternal Safety, המציע כעת קריטריונים חדשים לזיהוי מוקדם של מצבים אלו.

החוקרים פיתחו הנחיות חדשות, המבוססות על רשימה של מדדים חריגים הדורשים הערכה דחופה והגברת הטיפול לפי הצורך. לפי הפרסום, בנשים לאחר לידה, לעתים קשה לזהות סימנים מוקדמים לתחלואה מסכנת חיים, מאחר שמדובר במצבים נדירים יחסית, על רקע העובדה שהריון ולידה יכולים להוביל לשינויים משמעותיים בסימנים החיוניים אצל האם.

מערכת הניקוד החדשה שמפרסמים החוקרים כוללת הערכה של קצב הלב (מתחת ל-50 או מעל 120 פעימות לדקה), לחץ דם סיסטולי (מתחת ל-90 או מעל 160 מ"מ כספית), לחץ דם דיאסטולי (מעל 100 מ"מ כספית), קצב נשימה (מתחת ל-10 או מעל 30 נשימות לדקה), ריוויון חמצן באוויר חדר בגובה הים (מתחת ל-95%), נוכחות אוליגוריה (תפוקת שתן של פחות מ-35 מ"ל לשעה במשך שעתיים ומעלה), או אי-שקט, בלבול או חוסר תגובתיות אצל האם. בנוסף, מומלצת הערכה דחופה של נשים עם קדם רעלת הריון המדווחות על כאבי ראש קבועים או קוצר נשימה נדרשת.

כל הנשים העונות על קריטריונים אלו נדרשות להערכה לצד המיטה, במטרה לקבוע את הצורך בהתערבויות לאבחון או לטיפול. מערכות אזהרה אלה כוללות מדדים שונים המקצים ניקוד לכל פרמטר שנמדד, והניקוד הכולל משמש לקביעת הצורך בהערכה רפואית.

החוקרים מציינים כי יחד עם זאת, כלים אלו אינם תמיד מדויקים בנשים לאחר לידה. לדוגמה, במדגם הנוכחי של מקרי תמותה אמהית, בחלק לא מבוטל מהנשים זוהו חריגות בסימנים החיוניים שניתן היה לזהות במערכת המבוססת על פרמטר יחיד. יתרה מזאת, כלים המבוססים על מספר מדדים צורכים זמן רב יותר, דבר שיכול לפגוע ביכולת היענות של הרופאים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום