טיפול בהפרעות אכילה: גוף ונפש

(0)
לדרג

מאחורי כל הפרעות האכילה - אנורקסיה, בולימיה ועוד - תמצאו נפש סובלת ומשפחה חסרת אונים. טיפול משולב - רפואי, רגשי, תזונתי ותפקודי - חיוני להחלמה

מאת: ד"ר שרון עירון שגב

הפרעות אכילה נפוצות מאוד בגיל ההתבגרות, בעיקר בקרב נערות, אך מופיעות גם אצל גברים מבוגרים ונשים בוגרות. רק טיפול משולב הכולל הדרכה תזונתית, טיפול רפואי וליווי נפשי, מעלה את הסיכויים להצלחה ולהחלמה. מהי הפרעת אכילה? מהם הסימנים המוקדמים לקיומה? מהם הגורמים ומהן הדרכים לטיפול? תשובות לשאלות אלו ולשאלות נוספות בכתבה הבאה.

מהן הפרעות אכילה?

הפרעות אכילה הן בין המחלות הפסיכיאטריות השכיחות ביותר בקרב נערות ונשים בעולם המערבי והן מחלות המשפיעות על בריאות הגוף ועל בריאות הנפש. החולות סובלות מעיוות בדימוי הגוף ומרגישות מאד שמנות, למרות שבדרך כלל הן במשקל גוף תקין או אפילו ירוד ביחס לגובהן. הן אוכלות בצורה חריגה, המתבטאת בכמויות מזעריות של מזון (הרעבה עצמית), או בכמויות גדולות מאד של מזון בפרקי זמן קצרים (התקפי זלילה), הן מרגישות רגשות אשם כבדים על אכילתם ופחד עצום מעליה במשקל הגוף.

מהם הסיכונים הבריאותיים של הפרעות אכילה? ומדוע חשוב לטפל בהן?

הפרעות אכילה מתאפיינות בסימפטומים כרוניים ובמעבר בין הסימפטומים לאורך השנים למשל מעבר בין אנורקסיה לבולימיה הוא מאד שכיח. המחקרים מראים כי ללא טיפול מתאים, כוללני ובין-תחומי, הפרעות אכילה יכולות להפוך למצב כרוני מתמשך ולהוביל לבעיות בריאותיות קשות.

הפרעות אכילה מעלות את הסיכון לחלות במחלות גופניות שונות כמו חוסרים תזונתיים, בריחת סידן מהעצמות, אנמיה, פגיעה במאזן המלחים בגוף, הפסקת המחזור, דום לב, השמנת יתר קיצונית ועוד. הפרעות אכילה הן גם גורם ראשוני או משני להתפתחות של מחלות נפשיות ובהן דיכאון, חרדה, התמכרויות לחומרים משלשלים ומשתנים ושימוש או התמכרויות לסמים ולאלכוהול. הפרעות אכילה שאינן מטופלות יכולות להוביל לאשפוזים ארוכי טווח במסגרות טיפוליות שונות, לניסיונות אובדניים ואף למוות.

מהן הפרעות האכילה הנפוצות ביותר? ומיהן האוכלוסיות בסיכון?

הפרעות האכילה הידועות ביותר הן אנורקסיה נרווזה (אנורקסיה) ובולימיה נרווזה (בולימיה), אולם כיום אנו מכירים מגוון גדול מאד של הפרעות אכילה ומשקל למשל הפרעת אכילה בולמוסית/התקפית, תסמונת אכילה לילית, ספורטוקסיה, ועוד. הפרעות אכילה יכולות להיות בדרגות שונות של חומרה, בכל משקל (תת משקל, משקל תקין או עודף משקל) ובספקטרום רחב מאד של בעיות רגשיות נלוות. חשוב לציין שגם נערים וגברים סובלים מהפרעות אכילה, אולם מספרם נמוך יחסית לנערות ונשים. נערים וגברים הסובלים מהפרעות אכילה בדרך כלל לא מאובחנים ולא פונים לטיפול מתאים בגלל שהמחלות הללו משויכות לנשים. קבוצות הנמצאות בסיכון גבוה לפתח הפרעות אכילה הם: דוגמנים/יות, רקדנים/יות , ספורטאים/איות, וגברים הומוסקסואלים. הפרעות אכילה בדרך פורצות בגיל ההתבגרות, אולם יכולות להופיע בגילאים מאוחרים יותר הן פחות שכיחות בקרב אנשים בגיל השלישי.

האם השמנת יתר היא הפרעת אכילה?

קלינאים וחוקרים רבים רואים בהשמנת יתר מורבידית ו/או כרונית סוג של הפרעת אכילה. לא מעט אנשים שסבלו בעברם מהפרעות אכילה (אנורקסיה או בולימיה), למרות שטופלו והסימפטומים של הפרעות האכילה אף נעלמו, פיתחו במהלך השנים סימפטומים של השמנת יתר. כמו כן, להשמנת יתר והפרעות אכילה יש גורמי סיכון משותפים כמו: דיאטות להרזיה, חוסר שביעות רצון ממשקל וצורת הגוף והערות פוגעניות של חברים ובני משפחה על מראה הגוף והמשקל. להפרעות אכילה ולהשמנת יתר יש הרבה מן המשותף, ושתיהן כנראה שייכות למשפחה אחת של בעיות בריאותיות הקשורות להפרעות במשקל, הפרעות באכילה ועיוות בדימוי הגוף.

האם ניתן להבריא מהפרעות אכילה?

ניתן להבריא מהפרעות אכילה. ככל שהטיפול במחלה מתחיל בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להחלמה גבוה יותר. ככל שהמחלה פעילה זמן ממושך יותר ללא טיפול מתאים, היא עשויה להפוך למחלה כרונית והסיכוי להבריא ממנה פוחת. אם כי גם במקרים כרוניים ניתן לראות כי טיפול נכון ומתמשך מביא להקלה בסימפטומים, לירידה בתדירות ההתקפים הבולימיים ו/או ההתנהגויות האנורקטיות, ולשיפור באיכות החיים של החולים. קיימת הבחנה בין הבראה פיסית כלומר חזרה למשקל גוף תקין, אכילה מאוזנת, תיקון חסרים תזונתיים, קבלת מחזור וכדומה, לבין הבראה נפשית מדיכאון, חרדות, עיוות בדימוי הגוף, דימוי עצמי נמוך ועוד.

לא תמיד החלמה פיזית והחלמה נפשית מתרחשות במקביל, ולרוב החלמה מלאה מהפרעות אכילה דורשת טיפול ארוך טווח, לאורך שנים. טיפול מותאם המכוון לצרכים של המטופל, המשלב את אנשי המקצוע הנכונים בעלי המיומנות הנדרשת, משפר מאוד את סיכויי ההחלמה.

אלו סימנים מקדימים יש להפרעת אכילה?

הסימנים המקדימים להפרעות אכילה הם בדרך כלל אי שביעות רצון ממשקל או צורת הגוף, עיסוק מוגבר ואובססיבי בדיאטות רזון או בניסיונות לצמצום של האכילה, עיסוק מוגבר ואובססיבי בפעילות גופנית, חוסר עלייה במשקל אצל נערות צעירת בגיל צמיחה או עצירה בצמיחה לגובה, עייפות, אנמיה, אי סדירות במחזור החודשי עד להפסקתו ועוד. כמו כן הסתגרות חברתית, שינויים במצב הרוח, דכדוך, דיכאון או התפרצויות זעם, לבוש ארוך גדול ומרושל, חוסר יכולת להירדם בלילה, חרדות שונות, מחשבות אובדניות ועוד.

מהו הטיפול בהפרעת אכילה? מדוע מומלץ לטפל בעניין תחת קורת גג אחת במרכז רב תחומי?

הטיפול הנכון הוא טיפול בין תחומי הכולל לפחות רופא (ילדים, נשים, משפחה ו/או פסיכיאטר), דיאטנ/ית ופסיכולוג/ית קליניים. לעיתים קרובות הטיפול הנפשי ניתן על ידי מטפל באומניות שונות (למשל במוסיקה, בציור, בתנועה). לעיתים משלבים גם טיפול או תמיכה קבוצתית. המטרות בטיפול הן רבות: הרופאים מטפלים בבעיות הגופניות שנובעות מהפרעת האכילה ועוקבים אחרי השיפור במצב הבריאותי והנפשי. דיאטנים עוזרים למטופל לשנות את הרגלי האכילה החולניים ולהגיע לאיזון תזונתי. יחד עם הפסיכולוגים הם עוזרים למטופל לשפר את הדימוי העצמי, להגיע למשקל גוף תקין, להשלים עם המשקל וצורת הגוף שלו ולהתמודד עם המגוון הגדול של הבעיות הרגשיות המאפיינות את הלוקים בהפרעות אכילה. כאשר הטיפול נעשה במרכז אחד הוא יעיל יותר מכיוון שהמטופלים מרגישים מוכלים, התמיכה בהם חזקה יותר, יש שיתוף פעולה מלא בין המטפלים - אלמנט חיוני ביותר לטיפול מוצלח בהפרעות אכילה.

כיצד הטיפול בהפרעות אכילה בכל זאת מצליח?

כאשר נוצר קשר טוב בין המטופל/ת הסובלים מהפרעת אכילה למטפלים שלה, הפסיכולוג הדיאטנית והרופא, כאשר המטופל/ת מבינים כי הם משלמים מחירים רגשיים וגופניים גבוהים מאד בגין מחלתם, כאשר המטופלים מוכנים להישען על המטפלים להאמין כי הם רוצים את טובתם והבראתם מהמחלה, כאשר הם מבינים כי בני משפחתם (הורים, אחים, בני זוג) רוצים ויכולים לעזור להם ולהוות מוקד תמיכה עבורם, כאשר המטופלים מצליחים להרפות מהשבועה או ה"אמנה האנורקטית" שלהם וכאשר הם מתחילים להרגיש הקלה בסימפטומים הגופניים והנפשיים החולניים שלהם כתוצאה מטיפול נכון במחלתם. מטופל הזוכה לטיפול מקצועי של אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים בטיפול בהפרעות אכילה יכול להבריא מהפרעות אכילה ולאמץ אורח חיים בריא ומאוזן.

ד"ר שרון עירון שגב היא דיאטנית קלינית מוסמכת ודוקטור מטעם ביה"ס לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד; מייסדת ומנהלת מרכז isis לטיפול ומניעה של השמנה והפרעות אכילה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה ועודף משקל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום