נסיגת חניכיים? הפתרון: השתלה

(4)
לדרג

נסיגת חניכיים היא אחת התופעות השכיחות ביותר באוכלוסייה. כיצד נבחין בנסיגת חניכיים? מהן הסיבות להופעתה? מתי נדרשת השתלה - ובמה כרוכה השתלת חניכיים?

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה) ,מומחה לפריודונטיה
053-7932006 (מספר מקשר)

נסיגת חניכיים היא אחת התופעות השכיחות באוכלוסייה - הן הצעירה והן הבוגרת. זהו תהליך הגורם ל"התארכות" השיניים, כתוצאה מנסיגת הרקמות הרכות והעצם התומכת בשיניים.

הרבה מאוד אנשים אפילו לא מבחינים שהחניכיים שלהם נסוגו בגלל שהתהליך הוא הדרגתי ומתמשך - אך בחלוף הזמן השן החשופה נראית מכוערת, ואף גורמת לסבל מתמשך עקב רגישות יתר, כתוצאה משינויי טמפרטורה.

מכל מקום, נסיגת חניכיים, גם במידה ואינה מהווה איום רפואי, עלולה לגרום לאובדן שיניים. כדי למזער נזקים, לתקן את הנעשה ולמנוע בעיות עתידיות, הפתרון המתבקש הוא השתלת חניכיים.

מהן הסיבות לנסיגת חניכיים?

הסיבות לנסיגת החניכיים הן רבות ומגוונות. העיקריות שבהן: צחצוח אגרסיבי באזור צווארי השיניים, הימצאות רובד חיידקים באזור צוואר השן, הגורם לדלקת ונסיגה וכן הזזת שיניים אורתודונטית עם הפעלת כוח בלתי מבוקר.

עובדות אלה, בשילוב עם מבנה גנטי של חניכיים דקות, עשויות לגרום תוך פרק זמן קצר יחסית, לנסיגה הגורמת לחשיפת שורש השן, המהווה מפגע אסתטי ורפואי, שכן שורש השן חשוף לעששת, הרבה יותר מכותרת השן שעשויה אמאיל.

באיזה גיל מופיעה נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים מופיעה בכל גיל. במקרים מסוימים מטפלים בבעיה כבר בגילאי הילדות המוקדמים, גיל שבע - שמונה, על מנת למנוע החמרה של מצב קיים, או כדי להכין את השטח, טרם תחילת ביצוע טיפול יישור שיניים.

איזה שיטות קיימות כיום לביצוע השתלת חניכיים?

קיימות מספר שיטות כירורגיות לביצוע ההשתלה, כאשר קיימת אפשרות להשתלה עצמית של רקמת חניכיים, בדרך כלל על ידי רקמת חניכיים הנלקחת מהחך העליון (האזור התורם) ומועברת לאתר הזקוק לרקמה.

אפשרות נוספת היא שימוש ברקמה המופקת בבנק רקמות (מקור הרקמה יכול להיות תורם אנושי או בעל חי שממנו נלקחת הרקמה, לאחר שעברה כמובן תהליכים להסרת כל תנגודת). היתרון של שיטה זו הוא הימנעות מהתערבות כירורגית נוספת - כמו במקרה של השתלת חניכיים עצמית - עובדה המקלה על המטופל. ההליך מתבצע תחת אלחוש מקומי סטנדרטי. משך הטיפול קצר יחסית - תלוי כמובן במיומנותו של הרופא המטפל.

כיצד ניתן להתכונן להליך?

שלב האבחון כולל בדיקה קלינית ורנטגנית אצל הרופא המטפל, אשר יאבחן ויקבע האם יש צורך בביצוע הפרוצדורה הניתוחית לטובת בלימת נסיגת החניכיים. הטיפול דורש לקיחת אנטיביוטיקה לאחר ביצועו, וכרוך בהוצאת תפרים כשבוע עד עשרה ימים לאחר מכן. לעתים יחליט הרופא המטפל על מתן אנטיביוטיקה לפני תחילת הטיפול.

כיצד ניתן לוודא כי ההשתלה נקלטה היטב אצל המטופל?

משך ההחלמה הנו בין שבעה ימים לבין עשרה ימים, אז מוסרים התפרים והיקלטות הרקמה אורכת מספר שבועות נוספים. אחוזי ההצלחה של ההליך גבוהים, אך לעתים נדרשות פרוצדורות משלימות או נוספות. בזמן ההחלמה הראשונית יש להקפיד על צחצוח עדין באמצעות אמצעי ניקוי מיוחדים, כפי שידריך הרופא המטפל.

איזה סיבוכים עלולים להיגרם בעקבות ההליך? מה חשוב לדעת טרם ניגשים אליו?

ככלל, פרוצדורות אלה הנן בעלות אחוז הצלחה גבוה וכמעט נטולות סיבוכים, כמובן, בתנאי שהן מבוצעות אצל רופא מיומן. מיותר לציין כי מומחה למחלות חניכיים הוא הכתובת המתאימה לביצוע פרוצדורות אלה, הכלולות בנושאי הכשרתו. כמו בכל הליך כירורגי, עשויה להיגרם אי נוחות וכאב לאחר הטיפול - אך טיפול במשככי כאב יפתור את הבעיה.

פרופ' זיו מזור הוא מומחה להשתלות חניכיים

  • צור קשר
פרופ'  זיו מזור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום