כאב גב כרוני: ניתן לטפל ולהקל

(0)
לדרג

כ-80 אחוז מהאוכלוסייה סובלים לפחות פעם אחת בחייהם מכאב גב. וכשלא מטפלים בכאב הוא עלול להפוך לבעיה כרונית. כיצד מאבחנים כאב כרוני? ומהן שיטות הטיפול?

מאת: ~~ד"ר מאיר בן נון~~

כולנו סובלים לעתים מכאב - אותה תחושה קשה המתריעה על בעיה כלשהי באזור בגוף שבו מתעורר הכאב שבתוכנו. בין אם מדובר בכאב חריף או בכאב עמום, ישנם כאבים שפשוט לא עוברים. כאב כרוני הוא כאב ממושך, קשה מנשוא, המשפיע על איכות החיים של האדם הסובל ממנו וגם על מצבו הנפשי. כאב כזה תוקף איבר כלשהו של הגוף, מערער את שגרת היום-יום, פוגע בהתנהלות התפקודית ומהווה סיבה ישירה למצב רוח ירוד.

ישנן אסכולות פילוסופיות הגורסות שהכאב הוא חלק אינטגרלי מהחיים ושבני האדם נדונו לסבול. יחד עם זאת, בתרבותנו שלנו, אנו חשים שיש לנו זכות בסיסית, קיומית ממש, לחיות ללא כאב פיזי ולשמור על מצב גופנו, במיוחד כשמדובר על כאב מסוג כרוני, דהיינו, כאב שמסרב לעבור.

כמה אנשים בישראל סובלים מתופעה של כאב כרוני?

באופן עקרוני, כ-17% אחוז מהאוכלוסייה יעברו תקופה שבה יסבלו מכאבים בלתי מוסברים וכרוניים. הכאב הנפוץ ביותר שעליו מתלוננים מטופלים הוא כאב גב ממקור עמוד שידרה, במיוחד הגב התחתון, המקרין לרגליים.

מתי כאב הופך ל"כאב כרוני"?

כאב כרוני יוגדר כך אם הוא כאב ספציפי הנמשך מעבר לשלושה חודשים, כלומר, מעל ל-12 שבועות. עד לטווח זה, הכאב יכול להיות מאוד גבוה ואקוטי, אך עדיין לא מוגדר ככאב כרוני שאינו חולף. כאב גב כרוני תוקף בדרך כלל אנשים מעל לגיל 40, ובעיקר אנשים שפעילים מאוד מבחינה פיזית בעבודתם, או בעקבות פעילות גופנית מאומצת.

כמו כן, לקראת אמצע החיים, עמוד השדרה עובר שינויים שונים, מפאת ההתבגרות המתקרבת, העלולים לגרום לכאבים כרוניים. גם עלייה חדה במשקל עלולה להשפיע על היציבה ומכאן על צורתו של עמוד השדרה, וכך לגרום לכאב כרוני. זאת, לצד פציעה בעקבות תאונות או בגלל מחלות נדירות שונות, כגון דלקות, שברים ועד לגידולים - שגורמים כולם לכאב.

מהם סוגי כאבי הגב הכרוניים?

כאבי גב כרוניים עלולים, כאמור, לנבוע מסיבות רבות. ישנו כאב אשר מגיע ממקור עצבי, וישנו כאב המופיע בגלל בעיות בשלד או באברים הפנימיים. ישנו כאב שעלול לנבוע אף משני המקורות גם יחד. לצד כאבי הגב הכרוניים, אנחנו נתקלים במרפאת הכאב גם בכאבים בשאר מפרקי הגוף, וזאת בעקבות שחיקת הסחוס שבין המפרקים, בעיה שנפוצה בעיקר בקרב אוכלוסייה מתבגרת.

כיצד מאבחנים כאב גב כרוני?

האבחון מתחיל בדרך כלל מהקשבה לתלונות החולה, לצד בדיקה פיזיקלית הבוחנת את מצבו. בהתאם לתלונות ולתוצאות הבדיקה, ניעזר במידת הצורך בבדיקות הדמייה למיניהן, כדי לדייק את האבחון. במידה ויש חשד להפרעה עצבית, נבצע גם בדיקה עצבית ייעודית.

כשסובלים מכאב גב כרוני: מתי כדאי לפנות לאורתופד ומתי לטיפול במרפאת כאב?

בנוגע לפנייה למרפאות כאב, לרוב המטופלים פונים אליהן באופן ישיר ועל דעת עצמם. תחום ההתמחות של רפואת שיכוך הכאב הוא תחום די חדש ברפואה, ולוקח מקום בארץ בהצלחה משנת 2010. מכאן, שמטופלים רבים שחשים בעוצמתו של הכאב וכן שמים לב לעובדה שהוא לא עובר, גם לאחר ניסוי וטעייה של טיפולים שונים, מגיעים לטיפול במרפאת הכאב. זאת, לאחר שבמוקדי הרפואה הרגילים, הם הפנימו שטיפול בכאב, ככל הנראה, הוא הטיפול הרלוונטי במצבם המתמשך.

למעשה, מאז שנפתחו מרפאות הכאב בארץ, קשה לרופאים המטפלים לעמוד בקצב הפניות של המטופלים. במקרים רבים, מטופלים אשר סובלים מכאבי גב כרוניים והומלץ להם לעבור ניתוח מסובך, מעדיפים שלא לגשת לניתוח קשה, שלא תמיד סיכויי הצלחתו גבוהים ואשר כולל החלמה ממושכת ומורכבת, אלא לנסות, קודם כל, את הטיפול במרפאות הכאב, לטובת שיפור מצבם.

האם הרפואה הפרטית תומכת מבחינה כלכלית בטיפולים במרפאות כאב?

בגלל חדשנותו של התחום, נכון להיום, ביטוחי הרפואה הפרטית לא תומכים כלכלית בתחום מרפאות הכאב, למרות שבשאר העולם, עניין זה מאוד מקובל, בפרט בארצות הברית. כיום מתנהל מאבק מול חברות הביטוח, על מנת שיכירו במרפאות הכאב ובחשיבותן, ויסייעו לכסות את עלויות הטיפולים עבור החולים. בסופו של דבר הוצאות לטיפולי כאב מול הוצאת לניתוחים כלכלית מאוד.

מהו הטיפול שמציעות מרפאות הכאב?

ראשית, מאבחנים את מקור הכאב הכרוני, ומתאימים את הטיפול למטופל על פי סוג הבעיה שממנה הוא סובל. היות שרוב הכאבים הכרוניים נובעים בדרך תהליך דלקתי בתוך עמוד השדרה, ישנם מספר טיפולים: למשל, הזרקות תחת שיקוף - תחת הנחיית רנטגן ובהרדמה מקומית מאלחשת - שבהן מחדירים לאזור הכואב הזרקות של סטרואידים, המטפלות בדלקת מיסודה.

טיפול זה יכול להיות יעיל, אפילו לאחר מפגש אחד, ולעתים נדרש לחזור עליו שוב אחרי מספר חודשים, כדי לשמור על תוצאה טובה. לעתים, זריקה אחת יכולה "לחסוך" עבור המטופל חודשים ארוכים של טיפולים פיזיותרפיים או של נטילת תרופות נוגדות דלקת.

ד"ר מאיר בן נון הוא מנהל מרפאת כאב בבית החולים מאיר ורופא במרפאת כאב במרכז רפואי נ.א.ר.א

בואו לדבר על זה בפורום כאבי גב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום