בדיקת הריון: חיובי זה לא מספיק

(115)
לדרג

אם את חושדת שאת בהריון אל תסתפקי רק בתשובה חיובית או שלילית. חשוב שתדעי מוקדם ככל הניתן את גיל ההריון

מאת: מערכת zap doctors

האם רצוי לדעת, מוקדם ככל האפשר, שאת בהריון? התשובה לשאלה היא: כן. אם את חושדת שאת בהריון, רצוי לאשר את הדבר בוודאות - מוקדם ככל האפשר - כדי להימנע מצריכה של תרופות מסוימות, מאלכוהול ומסמים - העלולים לפגוע בהתפתחות העובר, בתקופה הכי רגישה שלו.

שאלנו את פרופ' יעקב בורנשטיין, מנהל האגף לבריאות האישה, מרכז רפואי לגליל נהריה, מדוע כל כך חשוב לקבוע את גיל ההריון ואיך עושים זאת.


צילום: שאטרסטוק

ממה נובעת חשיבות התיארוך המוקדם של ההריון?

"אברי העובר מתחילים להיווצר בשבועיים - שלושה הראשונים של מסע ההריון. מכאן, שמודעות להריון כבר בשלב ראשוני זה, מאפשרת להימנע מנטילת תרופות מזיקות, מצריכה של אלכוהול ושל עישון, וגם לנסות לשפר את מצב הסוכרת, במידה והאישה ההריונית סובלת ממנה.

תיארוך מדויק של ההריון כבר בתחילתו חשוב דווקא להמשך ההריון. בשלבים מתקדמים יותר של ההריון, מאובחן לעתים עיכוב בגדילת העובר, המצריך לידה מוקדמת. במצב רפואי שכזה, המידע שהשגנו בתחילת ההריון על גיל ההריון יהיה חיוני ביותר, כדי לוודא שהגודל הקטן של העובר לא נובע מטעות בחשבון ההריון, ואכן נובע מחוסר גדילה שלו.

בעבר, כדי לאבחן בעצמנו קיום הריון, הסתמכנו על סימנים עקיפים ולא מדויקים, כמו איחור בווסת, קיומן של תופעות לוואי: עייפות, בחילות, גודש בשדיים, תכיפות במתן שתן, תחושת רעב ותיאבון מוגבר.

בזמנים אלה, כשהאישה חווה הריון ראשון, נהוג לתארך את השבוע שבו היא מתחילה לחוש בתנועות העובר, בתור השבוע ה-20 להריונה".

מתי ניתן לאבחן הריון באמצעות בדיקת אולטרסאונד?

"בדיקת אולטרסאונד להריון מסוגלת להבחין בשק ההריוני לאחר ארבעה שבועות וחצי מתחילתו (הספירה של שבועות ההריון מתחילה מהיום הראשון של הווסת האחרון). אבחנה בשק החלמון מתרחשת כחמישה שבועות מתחילת ההריון. העובר עצמו ניתן למדידה בגיל חמישה שבועות וחצי.

פעימות הלב שלו נראות רק לאחר שישה שבועות הריון. אך כיום, לעומת בדיקות האולטרסאונד, האבחון המוקדם ביותר אפשרי עוד קודם לכן, באמצעות בדיקת הורמון ביתא HCG".

מהו ההורמון ביתא HCG?

"כשהעובר משתרש ברחם, באופן מיידי, השליה שלו מתחילה לייצר הורמון הריון HCG. ההורמון הזה מפעיל את השחלה של האם, וגורם לה להפריש הורמון נוסף שמאפשר את קליטת העובר ואת שמירת ההריון. מכאן נוצר מצב טבעי שבו העובר שרק מתהווה - כבר דואג לעצמו.

בתחילת ההריון, הרמה של ההורמון HCG מכפילה את עצמה בדם האם בכל יומיים. בהמשך ההריון הרמה מתייצבת - ויורדת. תבחין הריון הוא מדידה של הרמה של אחת משתי השרשראות המרכיבות את ההורמון, שרשרת ביתא, ונועד כדי לאבחן שישנו הריון. לכן תבחין הריון קרוי לעיתים "בדיקת ביתא".

ההיסטוריה של הבדיקה הזו קשורה לישראל, שכן שני גינקולוגים ישראלים - אשהיים וצונדק, מצאו שאם מזריקים שתן של אשה הרה לעכברות, ההורמון HCG יגרום להן לבייץ. בהמשך, השתמשו בצפרדע - Frog Test, שיצרה ביצים, אם בשתן או בדם של אותה האישה שהזריקו לה היה HCG".

מתי ניתן לאבחן הריון בבדיקות דם ובבדיקות שתן?

"בדיקה שמאששת את ההריון, ניתן לבצע בדם או בשתן. בבדיקת הדם ניתן לגלות את הורמון ההריון HCG מספר ימים לפני בדיקות השתן, לכן את בדיקת השתן נהוג לבצע ביום הראשון לאיחור במחזור".

לאחרונה החל שימוש בבדיקה חדשה המבוססת על בדיקת שתן, בדיקת הריון ביתית, אשר גם מציגה תוצאה דיגיטלית (מופיע על גבי צג הבדיקה "Pregnant" או "Not pregnant") וגם מציינת את גיל ההריון מספר השבועות שחלפו מיום ההתעברות, למשל 1-2 שבועות (זה אומר שאת בשבוע 2-3 להריון), 2-3 שבועות (זה אומר שאת בשבוע 3-4 להריון), וכו'.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום