הנקה מספקת הגנה מדלקות

(0)
לדרג

עוד תועלת להנקה: ממחקר חדש עולה כי ככל שההנקה ממושכת יותר והחשיפה למוצקים מאוחרת יותר, הסיכון לזיהומי אוזניים, גרון וסינוסים נמוך יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

נמצא בעבר כי הנקה מסייעת במניעת זיהומים ביילודים, אך כעת עולה מתוצאות מחקר אמריקאי חדש כי ההגנה בעקבות הנקה עשויה להיות הרבה יותר ממושכת. לפי המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Pediatrics, מבין אלפי ילדים בגילאי 6 שנים שהיו במעקב לאחר הלידה, בקרב אלו שינקו בינקות תועד סיכון הרבה יותר נמוך לזיהומי אוזניים, סינוסים וגרון בשלב מאוחר יותר במהלך תקופת ילדותם. ככל שהילדים ינקו למשך תקופה ארוכה יותר במהלך השנה הראשונה לחייהם, כך הסיכויים לזיהומים אלו היו נמוכים יותר בגיל שש.

החוקרים התבססו על נתונים מנשים שנכללו במחקר Infant Feeding Practices Study II, שנערך בשנים 2005-2007. הם יצרו קשר עם 1,281 מהאמהות בשנת 2012, כאשר ילדיהן היו סביב גיל 6, ושאלו על הזיהומים הנפוצים בילדיהן במשך השנה האחרונה. כמו כן תועדו פרטים על מספר הביקורים של הילד במרפאות.

תועלת עד גיל 6

מהנתונים עולה כי 66% מהילדים סבלו מהתקררות או זיהומים בדרכי הנשימה העליונות במהלך השנה האחרונה, 25% אובחנו עם זיהום באוזניים, 24% אובחנו עם זיהום בגרון ו-16% עם זיהום בסינוסים. זיהומים ריאתיים וזיהומים בדרכי השתן לא היו נפוצים.

כאשר החוקרים בחנו אם הילדים ינקו ואת משך זמן ההנקה, הם מצאו כי כ-15% מהילדים שינקו סבלו מזיהומי סינוסים, זאת בהשוואה ל-22% מהילדים שלא ינקו בינקותם. כ-24% מהילדים שינקו אובחנו עם זיהומי גרון, זאת לעומת 30% מהילדים שלא ינקו ו-25% מאלו שינקו אובחנו עם זיהומי אוזניים, בהשוואה ל-28% מאלו שלא ינקו במהלך השנה הראשונה לחייהם.

החוקרים לא זיהו הבדלים במספר המקרים של התקררויות, זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, דלקת ריאות או זיהומים ריאתיים אחרים. עם זאת, באשר לזיהומים באוזניים ובסינוסים, החוקרים מצאו כי ככל שמשך זמן ההנקה היה ארוך יותר, הסיכויים לזיהומים אלו היו נמוכים יותר. בילדים שינקו במשך לפחות תשעה חודשים בינקותם מספר זיהומים מסוג זה עמד על שליש עד חצי ממספר המקרים ממי שינקו במשך 0-3 חודשים.

מהמחקר עולה כי ככל שההנקה ממושכת יותר והחשיפה מאוחרת למוצקים ומשקאות, מעבר לחלב אם, הסיכויים לזיהומי אוזניים, גרון וסינוסים היו נמוכים יותר. החוקרים משערים כי חלק מהמרכיבים בחלב אם עשויים לגרות את התפתחות מערכת החיסון של התינוק בדרכים שעדיין אינן מובנות דיו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הנקה - ייעוץ והנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום