כאבי גב? פרקים? שרירים?

(19)
לדרג

החורף הגיע למחוזותינו וכבכל שנה אנו נתקלים בעשרות פניות של פציינטים, המלינים על כאבי שרירים ופרקים, גב תחתון, מתיחות, צוואר תפוס וכאבים ראומטיים המתחזקים בתקופה בה הטמפרטורה נמוכה, או מזג האויר משתנה, גשום וסוער. לאחרונה נוסף לארסנל התרופות כלי חדש - ישן תמצית פלפל חריף

החורף הגיע למחוזותינו וכבכל שנה אנו נתקלים בעשרות פניות של פציינטים, המלינים על כאבי שרירים ופרקים, גב תחתון, מתיחות, צוואר תפוס וכאבים ראומטיים המתחזקים בתקופה בה הטמפרטורה נמוכה, או מזג האויר משתנה, גשום וסוער. לאחרונה נוסף לארסנל התרופות כלי חדש - ישן : תמצית פלפל חריף

מחלות כרוניות ואקוטיות, כגון : פריצת דיסק, סחוס שחוק, דלקות ראומטיות ואוסטאוארטרייטיס הן רק חלק קטן ממגוון הבעיות האורטופדיות שמצבן מוחמר בתקופה זו של השנה. כאבים המוגדרים כאבי 'שרירי שלד', עם או בלי תגובה דלקתית, מתעצמים כאשר הקור גורם להתכווצויות בשרירים, מתיחות בגידים ועומס על הרצועות.

הכאבים, שהנם הרגשה סובייקטיבית שאינה ניתנת לכימות מדויק, נמדדים בסקאלה אנלוגית ויזואלית מ 1 עד 11, כאשר כאב מעל רמה 5 מוגדר ככאב חזק.

הטיפולים המקובלים עד כה, היו אנלגטיקה משחות או כדורים של חומרים נוגדי דלקות שאינם סטרואידים (כגון : דיקלופנאק, מתיל סליצילאט) ונרות או זריקות של חומרים מרפי שרירים (כגון : דיאזפם, אורפנדרין ציטראט) במקרים חמורים יותר. על מנת להימנע משימוש בסטרואידים,לאחרונה גברה הפופולריות של טבליות NSAIDמדור חדש (סלקטיבי (COX2 אשר למרות יעילותם, אינם מומלצים לשימוש ארוך טווח ואף הופיעו מקרים של תופעות לוואי נדירות. החסרון הגדול של הטיפולים עד כה היה שהטיפול המקומי/חיצוני לא העניק אפקט מספק. חברות התרופות, על מנת לחזק את הנוסחה הוסיפו לחלק מהמשחות מנטול, קמפור ואלכוהול אולם אלה מתאפיינים בריח חריף ולא נעים. יש לציין כי זריקות ונרות הן שיטת אדמינסטרציה בלתי נעימה.

לאחרונה נוסף לארסנל של האורטופדים כלי חדש - ישן : הקפסיקום תמצית פלפל חריף במשחה, תרסיס או פלסטר לגב.

כבר לפני מאות שנים האינדיאנים באמריקה היו מכינים תמציות קפסיקום מתוך פלפל אדום חריף (צ'ילי) ומספיגים בהם פדים, כקומפרס על שרירים תפוסים או על חבלות. המידע על שימוש בקפסיקום להקלה על כאבים ודלקות היה קיים גם במזרח הרחוק, שם היו רוקחים תמציות קפסיקום מהן היו מכנים שמן למריחה ותחבושות ספוגות בחומר. לאחרונה, בוצעו מחקרים מתקדמים על הפלפל החריף ונמצא המנגנון הפרמקולוגי של החומר.

כיצד פועל הקפסיקום ?

תחושת כאב ותהליכי דלקת, מועברים בגוף ע"י חומר אנדוגני (פנימי) הנקרא סאבטנס פי. חומר זה מופרש באופן טבעי מתאי העצבים (סיבים סנסוריים הנקראים "סי-פייברס").

כאשר מניחים של העור פלסטר המכיל קפסיקום, מתחיל תהליך אשר גורם לעיכוב הפעילות של סבסטנס פי ובנוסף נמנעת סינטזה (היווצרות) של סבסטנס פי חדש.

מנגנון זה מעלה למעשה את סף הכאב ומקטין את תחושת הסבל האופיינית למחלות ראומטיות. תהליך זה של הדה- סנסטיזציה הוא הפיך ויש חשיבות לטיפול יומיומי לתקופה קצרה על מנת לנצל את האפקט המצטבר של הקפסיקום.
מהם יתרונות הטיפול בקפסיקום ?

רוב התכשירים בשוק שמכילים קפסיקום הם ללא ריח לוואי ( כגון : "דראגון פלסטר", "זוסטריקס"), זולים יחסית, מיוצרים במפעלי תרופות מתקדמים, בעלי אפקטיביות גבוהה במיוחד וזמינים ללא מרשם רופא בכל בית מרקחת.

התכשירים בד"כ ללא תופעות לוואי, לעיתים יש תחושת עקצוץ שחולפת במהירות. יש להיזהר בעת שימוש במשחות או בתרסיסים ולהימנע ממגע בעיניים (ניתן להשתמש בפלסטר ואז אין סכנה שכזו).

היעילות של הקפסיקום הוכחה במחקרים רבים. כדוגמא, במחקר דאבל-בליינד שביצעו קיטל וחבריו, במחלקה הראומטית בווגלסאנג, גרמניה, נחקרו 154 חולים עם כאבי גב תחתון כרוני לא ספציפי. נמצא כי פץ' (פלסטר) קפסיקום שהודבק לחולים בקבוצת ה"תרופה" העניק הקלה משמעותית לחולים שהוגדרו ברמת כאב 5 ומעלה, אל מול קבוצת הביקורת באופן מובהק סטטיסטית.

הכותב ד"ר מיכאל ליאפיס הינו כירורג - אורטופד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום