מתיחת בטן: השאלות שלכם

(0)
לדרג

מה ההבדל בין מתיחת בטן לשאיבת שומן? מהן שיטות body tight ו-bodylift? מדוע כדאי ניתוח ללא נקזים, ומתי חוזרים לשגרה? ד"ר יורם וולף, מנתח פלסטי, משיב

רופא מנתח פלסטי
03-6448880

עוד בנושא: ניתוחים פלסטיים

מי לא רוצה בטן שטוחה, חלקה וללא עודפי עור ושומן? כשמגיעים להחלטה לעבור ניתוח אסתטי, אנו מוצאים את עצמנו מול שיטות ניתוח רבות, ואפשרויות לשלב ניתוחים נוספים כמו הגדלת חזה תוך כדי התהליך. ההיצע מבלבל, וככל שחוקרים וקוראים יותר - לפעמים רק מסתבכים. אז איך בוחרים? מה עדיף, ומה הקשר למשקל? להלן תשובותיו של ד"ר יורם וולף, מומחה בכירורגיה פלסטית, למגוון שאלות של גולשי אתר zap doctors.

מה ההבדל בין מתיחת בטן לבין שאיבת שומן?

"שאיבת שומן מטפלת ברקמת השומן בלבד, ואילו במתיחת בטן אנו מטפלים בכל שלוש שכבות דופן הבטן - שרירים, שומן ועור.
במילים אחרות - כשיש עודף עור או בלט והתרחבות השרירים לא ניתן להסתפק בשאיבת שומן אלא נדרשת מתיחת בטן".


שאלות מתוך פורום ניתוחים פלסטיים - מתיחת בטן ושאיבת שומן (אילוסטרציה)
שאלות מתוך פורום ניתוחים פלסטיים - מתיחת בטן ושאיבת שומן (אילוסטרציה)

מה זה ניתוח מתיחת בטן היקפית ומה ההבדל בינה לבין ניתוח מתיחת בטן?

"מתיחת בטן היקפית היא שם עדין יותר להרמת גוף (bodylift). בניתוח זה מוסרים עודפי העור מהבטן וגם מהגב. ניתוח זה מיועד לבעלי עודפי עור ניכרים ומאפשר לטפל גם במידה מסוימת בצניחת ישבן נילווית. הניתוח ארוך יותר, מורכב יותר, יקר יותר, וטומן בחובו יותר קשיים וסכנות ולכן אין לבצעו אלא בהתוויה הראויה.

קראתי כתבה שלך שאתה מבצע מתיחת בטן ללא נקזים. האמת, זה מפתה מאד, אך הבנתי שרופאים אחרים משאירים נקזים. האם לא מודעים לחידושים בתחום? ובנוסף לזה, כיצד מתנקזים הנוזלים מהגוף אם אין נקזים?"

"ניתוח מתיחת בטן ללא נקזים מבוצע דרך קבע בעולם על ידי הרבה מאוד מנתחים פלסטיים ומספרם עולה מיום ליום. אני מאמין שעם חלוף השנים גם בארץ יותר ויותר מנתחים יבצעו את הניתוח באופן זה. אל תשכחי שמדובר במקצוע מאוד שמרני ושינוי דרמטי כל כך כמו ויתור על נקזים בניתוח מתיחת בטן הוא שינוי קשה לעיכול ובמיוחד במדינה קטנה כשלנו.

העיקרון מאוד פשוט. כמו שבניתוח שאיבת שומן לא משאירים נקזים כך גם בניתוח זה מבצעים שאיבות שומן ולמעשה הופכים את אזור הניתוח לאזור של שאיבה ולא של מתיחה. בנוסף - נמנעים מהרמה מיותרת של הרקמות, מניחים תפרים לסגירת החללים ולהורדת המתח מהצלקת, משמרים את רקמות הלימפה בעומק הרקמה ומפעילים לחץ חיצוני על הרקמה בעזרת חגורת בטן.
זהו על רגל אחת. העובדה היא שזה עובד, ניתוח מתיחת בטן מודרני אפשרי ללא נקזים!".

אני סובלת ממה שמכונה "love handles", התרחבות מתחת למותנים וגם שומן בטני. לאחרונה נתקלתי בפרסומים על שיטת body tight". מכיוון שמדובר בשיטה יחסית חדשה אני מתלבטת בהשוואה לשאיבת שומן. האם תוכל לאמר לי מה ההבדלים - יתרונות וחסרונות?"

"שאיבת שומן הומצאה על ידי ד"ר פישר בשנות ה-70 ופורסמה על ידי צרפתי חביב שזכיתי להכיר בשם ד"ר אילוז, מספר שנים אחר כך. מאז פותחו מספר רב של טכנולוגיות אשר בעיקרן ניסו להקל על השאיבה ולשפר את כיווץ העור - אולטראסאונד, לייזר, חימום חיצוני ועוד. בודי טייט היא עוד אחת מהטכנולוגיות הללו. למרות נסיונות שיווקיים שונים, התוספות לשאיבת השומן הקלאסית העלתה ברוב המקרים את רמת סיבוכים ולא הצדיקה מבחינת יעילות הפעולה והתוצאה הסופית. לכן הטכנולוגיות השונות באות ונעלמות לעיתים תכופות. שאיבת השומן הקלאסית "הישנה והטובה" היא הליך ניתוחי מוכר היטב עם בקרה טובה על מהלך צינורית השאיבה וסכנה נמוכה מאוד לפגיעה עורית או לכוויות. ברוב הגדול של המקרים מקבלים גם סדירות טובה של העור לאחר שאיבת שומן קלאסית. כמובן שאיכות התכווצות העור ומידת החלקתו תלויה בגיל, בכמות השאיבה, בסוג העור, במיקום השאיבה בגוף ובעיקר בנסיון המנתח. לסיכום, אני מציע לך לבחור במנתח ולא בטכנולוגיה, כך שהמנתח שתבחרי יבחר עבורך בטכנולוגיה הטובה ביותר בשבילך".

כיצד ניתן להתמודד עם עודפי עור בזרועות?

"עודפי עור בזרועות הוא מצב של ירידת משקל קיצונית כמו למשל אחרי ניתוחים בריאטריים. עודף זה מתלווה בדרך כלל לעודף עור בבטן בישבן בירכיים ובשדיים. ניתוח הסרת עודפי עור בזרועות הוא ניתוח המתבצע בהרדמה כללית וכולל בתוכו שאיבת שומן של הזרועות עם הסרת עודף העור ועיצוב של הזרועות. כשעודפי העור בזרועות אינם ניכרים, ניתן לשלב ניתוח זה עם ניתוחים אחרים כגון מתיחת בטן או הרמת חזה".

האם אפשר לתקן דיאסטזיס ובקע טבורי בלי מתיחת בטן (אין לי עודף עור ושומן)?

קודם כל אסביר כי דיאסטזיס רקטי הוא מצב של התרחקות של שרירי הבטן אחד מהשני בקו האמצע, דבר ומאפיין בטן לאחר ירידת משקל ולאחר הריונות (ובעיקר הריונות מרובי עוברים). ניתן לתקן דיאסטזיס תוך כדי מתיחת בטן, אך ניתן גם לתקן בחתך חיצוני ללא מתיחת בטן. אופציה נוספת היא תיקון של הדיאסטזיס ושל הבקע באופן לפרוסקופי. למיטב ידיעתי מתיחת בטן לפרוסקופית טרם בוצעה בארץ, אך הכנו צוות נפלא לביצוע ניתוח שכזה, ראשון מסוגו, ואנו בהמתנה למועמד המתאים".

עברתי ניתוח קיצור קיבה ואני מעוניינת לעשות ניתוח מתיחת בטן כי נותרו לו עודפי עור, מתי זה הזמן המתאים?

"אני ממליץ להתקרב ככל הניתן למשקל היעד שלך ולהיות יציבה במשקל לפחות שלושה חודשים לפני ביצוע ניתוח למתיחת בטן או הסרת עודפי עור, אחרי קיצור קיבה. כמו כן כחלק מהכנה לניתוח אנחנו במרפאתי מקפידים על מתן הנחיות לתזונה נכונה ולתוספי מזון מתאימים לתקופה שלפני הניתוח ולתקופת ההחלמה שלאחריו".

האם ניתוח מתיחת בטן עלול לפגוע בסיכויים שלי להכנס להריון? האם יש בזה סיכון מסוים?

"מתיחת בטן אינה פוגעת באפשרות להיכנס להריון. יש בעברי מספר מקרים שניתחתי ונכנסו אחר כך להריון ואפילו לשני הריונות. הן מדווחות על הריון "מוחזק" יותר מהריונות קודמים. יחד עם זאת כצפוי הריון פוגע באיכות התוצאה של הניתוח, ובמיוחד אם מלווה בעליית משקל. הקפידי על פעילות גופנית מתואמת במהלך ההריון".

בעניין התאוששות מניתוח, האם אחרי מתיחת בטן יש צורך באשפוז, ואחרי כמה זמן מהניתוח ניתן לחזור לפעילות?

"מתיחת בטן אצלי מלווה בלילה אשפוז ושחרור למחרת היום הביתה. באשר לפעילות החזרה הדרגתית מפעילות ביתית קלה תוך יום יומיים, הליכה ספורטיבית קלה תוך כשבוע, חזרה לעבודה משרדית תוך שבוע עד עשרה ימים ופיזית תוך שבועיים שלושה. כמו כן אני מבקש להימנע במשך שלושה חודשים מפעילות כמו יוגה, פילאטיס ותרגילי בטן מאומצים".

אני חודש לאחר ניתוח מתיחת בטן, עדיין הבטן נפוחה עם הרגשת לחץ וכואבת עם רגישות יתר, לפעמים הכאבים מצריכים נטילת משככים , האם התופעות האלו נורמליות? היו לי נקזים שהוצאו כעבור 10 ימים, מתי יפסיקו הכאבים?

"את מוכרחה לעמוד בקשר רציף עם הרופא המנתח שלך על מנת שתגלו בעיות בתחילתן ותכבו שריפות קטנות לפני שהופכות לשריפות ענק. חודש לאחר ניתוח מתיחת בטן הכאבים אמורים להיות בנסיגה משמעותית, כמו גם הנפיחות (אפילו במתיחת בטן עם נקזים). כל התפתחות בשלב זה דורשת בירור ושלילת בעיה חדשה. יחד עם זאת, בשלב זה אחרי ניתוח עדיין מותר שיהיו מיחושים מסוימים".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטיים - מתיחת בטן ושאיבת שומן.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום