השתלת רחם: במקום פונדקאות?

(0)
לדרג

פריצת דרך בשוודיה: אשה שקיבלה תרומת רחם מחברה בת 61 ילדה תינוק בריא. ד"ר אריה לידור מסביר על התהליך הרפואי, ועל הסבירות שיחליף בעתיד פונדקאות או אימוץ

מאת: מערכת zap doctors

פריצת דרך מדעית: אשה ילדה בן לאחר השתלת רחם, כך מדווח כתב העת הרפואי Lancet. האם הטרייה, תושבת שוודיה בת 36, נולדה ללא רחם ולפיכך לא הייתה יכולה להרות וללדת כדרך הטבע.

בפרוצדורה ראשונה מסוגה עברה השתלת רחם, שנתרם על ידי חברה בת 61. לאחר מכן בוצע תהליך הפריית מבחנה מוצלח. אחד העוברים שהתקבלו הושתל ברחם. האשה יולדה אמנם בשבוע 32, מוקדם מהרצוי, אך במקרה זה סברו הרופאים באוניברסיטת גוטנברג, במיינץ, שהעובר בשל דיו ללידה על רקע בעיות שאותרו. הרך הנולד הועבר לפגייה ומרגיש לפי הדיווח - טוב.

אין זו הפעם הראשונה שבה מנסים הרופאים לבצע הליך כזה, אך זהו הראשון שהסתיים בהצלחה. מכל מקום, אומר ד"ר אריה לידור, רופא מומחה במיילדות גנקולוגיה ואנדוקרינולוגיה של הרבייה, כי אף שמדובר בפריצת דרך בעולם הרפואה ובתחום הגיניקולוגי והפריוני, מוקדם להגיע למסקנות; "זו אופציה מבטיחה לנשים שאחרת לא היו יכולות להרות, והיו זקוקות גם לפונדקאות או לאימוץ", הוא אומר. "עם זאת לא ניתן להעריך אם מדובר בטיפול שיוצע בקרוב לנשים, זהו ניסיון מוצלח ראשון בעולם, ואי אפשר לדעת את מגבלותיו פרט לרמה התיאורטית".

מי יכולה לשמש תורמת רחם? האם אין הגבלת גיל?

"בעיקרון, כל רחם במבנה תקין שמקבל תמיכה הורמונלית פוטנציאלית יכול לשמש תמיכה להריון. כפי שניתן לראות במקרה הזה התורמת היא אשה מבוגרת מרומניה, שעברה מנופאוזה".

כיצד מתבצע ההליך?

"מבחינת התורמת מדובר בניתוח לכל דבר, שבו מוציאים את הרחם. להוצאת הרחם יכולות להיות השלכות כמו ירידה בתמיכה של כל מבנה האגן אברי אגן ורצפת אגן. כמו כל ניתוח הוא כרוך בהרדמה ובסיכון לזיהומים. מבחינת הנתרמת - יש ניתוח להשתלה, ולאחר מכן טיפול למניעת דחייה ולהכשרה הורמונלית של הרחם להחזיק הריון. לאחר מכן עורכים הליך של הפרייה חוץ גופית, כדי להעלות את הסיכויים לכך שההשתלה תוביל להריון".

האם זהו פתרון אפשרי לנשים ששוקלות פונדקאות?

"נראה שזה פתרון שמיועד לקומץ של נשים הסובלות מהיעדר רחם, אם כמצב מולד או כתוצאה מכריתתו. מוקדם לומר עדיין מה יהיו תוצאות ההליך, אך הוא יכול בעיקרון לשמש אלטרנטיבה לפונדקאות או לאימוץ, שגם הם אינם תהליכים פשוטים וקלים".

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום