הקשר בין סרטן השד לסויה

(0)
לדרג

ממחקר חדש בחולות סרטן השד, עולה כי מומלץ להימנע מצריכה מופרזת של סויה, אם כי אין הוכחה קלינית לסיכון כלשהו, מאחר שמדובר בהשפעה על ביטוי גנטי בלבד

מאת: מערכת zap doctors

האם דיאטה עתירת סויה מעלה את הסיכון להתקדמות סרטן שד? לפי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of National Cancer of Institute, תוספי חלבוני סויה עלולים להביא להגברת ביטוי של גנים של הגידול הקשורים בהתרבות של התאים והתקדמות של המחלה.

במהלך המחקר נבחן השינוי במבנה המולקולארי של תאי סרטן שד בשלב מוקדם, שנלקחו מדגימות ביופסיה שבוצעו בעת האבחון ושוב מספר שבועות לאחר מכן, כאשר הגידול הוסר. 140 הנשים שנכללו במחקר חולקו באקראי לשתי קבוצות: באחת נטלו תוספי חלבוני סויה ובשנייה חלבוני חלב. זרעי סויה מכילים פיטואסטרוגנים, העשויים לחקות חלק מההשפעות של אסטרוגן, כאשר ידוע כי חשיפה להורמון זה לאחר אבחון סרטן שד היא מסוכנת.

בהשוואה לגידולים בקבוצת הנשים שצרכו חלב, בגידולים בקבוצת הנשים שנטלו חלבוני סויה תועד ביטוי יתר של גנים הקשורים במחזור התא והתרבות התאים. בחלק מהנשים בקבוצת הטיפול בתוספי סויה, נרשמה עלייה בביטוי גנים הקשורים בגדילת ממאירות.

לדברי החוקרים, נשים רבות נוטלות סויה בכמות גדולה, במחשבה כי הדבר ימנע התפתחות סרטן שד, על בסיס ממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים קודמים. חלק מהמחקרים אכן מצאו כי ככל שצריכת הסויה עלתה, הסיכון לסרטן שד פחת, אך מחקרים אלו רק הצביעו על קשר אפשרי ולא הצליחו להוכיח תועלת אמיתית לסויה. עם זאת, במחקר הנוכחי בחנו החוקרים נשים שכבר אובחנו עם סרטן שד.

החוקרים מסבירים כי נבחנו רק שינויים בגידול ברמה הגנטית ולא היקף גדילת הגידול. לא ניתן לקבוע מה הוביל לתגובה המוגברת של הנשים לחלבוני סויה, וכל שניתן לקבוע הוא כי סויה עודדה פעילות גנים המעודדים התרבות תאים, ברמת הגן, ולא ניתן לקבוע את ההשפעה על תוצאות הטיפול בגידולים. בשלב זה החוקרים ממליצים על גישה מתונה, כלומר להימנע מצריכה מופרזת של סויה, אם כי אין הוכחה קלינית לסיכון כלשהו, מאחר שמדובר בהשפעה על ביטוי גנים בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום