בריונות ביום, סיוטים בלילה

(0)
לדרג

שני מחקרים גדולים מצאו כי מעשי בריונות מעלים את הסיכון לסיוטים ודיכאון בקרב ילדים; לעתים ההשפעה היא מבית - כשהילד נפגע מאח או אחות אלימים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקרים שמדירים שינה מעיני ההורים: לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics, קיים קשר ממשי בין מעשי בריונות להפרעות שינה, דיכאון ופגיעה עצמית בקרב ילדים.

במחקר הראשון בחנו החוקרים את הנתונים על יותר מ-6,500 ילדים ומצאו כי חשיפה למעשי בריונות בבית ספר יסודי מלווה בעלייה משמעותית בסיכון לסיוטים וביעותי לילה. במחקר השני מצאו החוקרים כי בילדים שנחשפו לעתים קרובות למעשי ביריונות מצד אחים/אחיות נרשם סיכון גבוה כפליים לדיכאון ומעשי פגיעה עצמית עד גיל 18.

ברקע למחקר הראשון מסבירים החוקרים כי גורמים סביבתיים דוגמת טראומה חמורה או התעללות עלולים להוביל להופעת סיוטים וביעותי לילה. מנתוני המחקר שכלל קרוב ל-6,800 ילדים עלה כי חשיפה למעשי בריונות ניבאה עלייה בהיקף של 20-25% בסיכון לסיוטים בגיל 8 וזינוק של כ-60% בסיכון לסיוטים בגיל 10, כמו גם עלייה של כ-40% ו-50% בסיכון לביעותי לילה, בהתאמה. בעיקר מצאו החוקרים כי בקרב אלו שהיו קורבנות כרוניים תוארה עלייה של כ-80% בסיכון לסיוטים ועלייה של כ-100% בסיכון לביעותי לילה.

בקרב ילדים שהתנהגו כבריונים וקורבנות לסירוגין תועד סיכון להפרעות שינה בגילאי 8 או 10, אך בקרב אלו שהתנהגו כבריונים בלבד ומעולם לא היו קורבנות למעשי בריונות לא תועד סיכון מוגבר להפרעות שינה.

במחקר השני אספו חוקרים נתונים אודות יותר מ-6,900 משתתפים שדיווחו על חשיפה למעשי בריונות מצד אחים/אחיות בגיל 12. מהנתונים עולה כי בקרב ילדים שנחשפו לעתים קרובות למעשי בריונות תועדה עליה של כפליים בסיכוי להתפתחות דיכאון, עליה של פי 2.5 בסיכון לפגיעה עצמית ועליה על פי 1.8 בסיכון לחרדה, בהשוואה לילדים שלא נחשפו למעשי בריונות מצד האחים או האחיות שלהם.

נוכח הסיכון המוגבר להפרעות שינה בעקבות חשיפה למעשי בריונות, החוקרים קוראים להורים, מחנכים, יועצים ורופאים להתייחס לנושא בשיחותיהם עם ילדים הסובלים מהפרעות שינה. כמו כן, מהנתונים עולה כי חשיפה למעשי בריונות מצד אח/אחות היא גורם סיכון אפשרי להתפתחות דיכאון ופגיעה עצמית בגיל צעיר ולכן יש מקום להתערבויות למניעת מעשי בריונות מצד אחים ואחיות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום