תזונה נכונה לפני הצום ואחרי

(0)
לדרג

הכנה נכונה לקראת צום יום כיפור, מתחילה איך לא, בתזונה נכונה לפני הצום ובסיומו. הכנה כזו תסייע לנו להשיג את מטרת הצום מבלי לפגוע בבריאותנו ותאפשר "כניסה" ו"יציאה" נכונה מיממת הצום, בצורה אופטימלית ומבלי להרגיש תופעות לא רצויות הקשורות באכילה.

מאת: ורד לוביץ'

מה לאכול לפני הצום?

ההמלצה שלי: להתחיל כבר בימים שלפני הצום להוריד את כמויות הקפה, התה והשתייה מתוקה במטרה להפחית את כאבי הראש והמיגרנות ביום הצום. אלו נובעים בעיקר מהצורך של הגוף לקבל את הקפאין שהוא רגיל אליו. רצוי כמובן, להקפיד על שתיה של מים או חליטות (נענע, מליסה, מרווה).

אנשים רבים שצמים חיים קצת בתחושת "מגיע לי" שמלווה אותם לפני הצום ולאחריו, מה שגורם להם לאכול יותר מהרגיל ומוביל בסופו של דבר לתחושה פיזית לא טובה ולעלייה מיותרת במשקל. אפשר להימנע מכך, על ידי שינוי חשיבה פשוט וההבנה שלא לכך נועד הצום, אלא לחשבון נפש.

ביום הצום

ביום כניסת הצום, רצוי לאכול ארוחות קטנות, לשתות הרבה ולהקפיד על כוס במשך שעה החל מהבוקר, ולאכול את הארוחה הגדולה יותר כארוחה המפסקת לפני כניסת הצום, על מנת להגיע לתחושת שובע לאורך זמן. כדאי לאכול בארוחה המפסקת מרק ירקות, סלט עם הרבה עלים ירוקים ורוטב טחינה שהכנתם לבד, מג'דרה מאורז מלא ושייק פירות וירקות לקינוח. לא מומלץ לסיים את הארוחה במשהו מתוק במיוחד או לצרוך משקאות ממותקים; זה יגרום לכם לתחושת רעב מיותרת וכמובן גם יגביר את תחושת הצמא.

מה לאכול אחרי סיום צום יום כיפור?

חשוב למלא את מאגרי המזון בארוחות קטנות או בשייק עסיסי. מי שלא רוצה שייק, יכול להתחיל בחליטה ופרוסת לחם שיפון עם טחינה ודבש, או פרי כדי להרגיע את הרעב, ורק אז כשאתם לא מורעבים אפשר לשבת לאכול רגועים ובשליטה.

מה לאכול אחרי צום לסירוגין?

כעיקרון, גם צום שהתקיים לסירוגין, כלומר כלל הפסקה לכמה שעות וחידושו לאחר אכילה, חייב לכלול ארוחה קטנה בלבד לאחר סיומו, על אחת כמה וכמה כשלא מדובר בצום רציף. אין להעמיס על מערכת העיכול שכבר ספגה מזון כלשהו, ומומלץ להסתפק בפרוסה קלה עם ממרח.

רוצים מתכונים? קדימה.

מתכון לארוחה לפני הצום

תבשיל מג'דרה על אש קטנה. קחו 2 כוסות אורז מלא ובסיר עם טיגון ממש מינימלי הוסיפו אליו רבע כוס עדשים מלאות. רצוי לא לתבל את התבשיל כדי לא להגיע לצמא בהמשך, אבל הוסיפו פלחי עגבניות פרוסות וגרגרי חומוס מבושלים מעל.

מתכון קל לאחר הצום

שייק טעים, נותן תחושת שובע לשעות ארוכות ולא גורם לנו לשקוע בכורסה בפוזיציית הבטטה הידועה; בננה, מלון, 5 עלי חסה, מלפפון ועלי נענע עם קרח.

צום קל ומועיל!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום