חייו של ילד סורי ניצלו

(0)
לדרג

בן 5 שנפגע מכדור תועה טופל ברמב"ם. הכדור נתקע באזור הצוואר, קרוב מאוד לכלי דם חיוניים; המנתח: "עוד כמה מילימטרים והוא היה מת במקום"

מאת: מערכת zap doctors

רופאים בבית חולים רמב"ם טיפלו בילד סורי, שנפצע מכדור תועה באזור הקרבות. למרות שהכדור התיישב במיקום מסכן חיים, הניתוח עבר בהצלחה והילד ניצל. כעת הוא מתאושש מהניתוח.

לפני כשבוע, הסתובב מ', ילד בן חמש המתגורר בדרום סוריה, יחד עם אביו ברחוב. בזמן ששהו בחוץ החל ירי ובעודם רצים לתפוס מחסה נפגע מ' מכדור תועה. הקליע, שפגע בפניו של הילד, נכנס דרך לחיו הימנית ומשם לכיוון הצוואר. אביו של מ' מיהר לפנותו לבית החולים הצה"לי שעל גבול סוריה-ישראל, ומשם פונה הילד לרמב"ם, כשמצבו מוגדר בינוני ועלול להידרדר.

עם הגיעו לרמב"ם בוצעו בדיקות דימות בילד כדי לאתר את מיקומו המדויק של הקליע. הבדיקות העלו כי המצב מורכב משחשבו הרופאים, שכן הקליע, שירד לכיוון צווארו של הילד, עבר את הלוע והלשון, נתקע במיקום מסוכן במיוחד: צמוד לוורידי ועורקי הצוואר, מרחק של חמישה מילימטרים מעורק התרדמה (קורוטיס), המוביל דם למוח, ובצמוד לווריד הג'וגולרי בצוואר. במצב כזה הקליע עלול היה לגרום לפגיעה באספקת הדם למוח או בעצבי עמוד השדרה, ולהוביל לנזק מוחי, לנכות קשה או למותו של הילד.

"הסברנו לאב שלבנו יש הרבה מזל, כיוון שהקליע נעצר לפני שפגע בעורק חשוב", מספר ד"ר סאלח נסייר, מתמחה במחלקת כירורגית פה ולסת ואחד הרופאים שניתחו את מ', "הסברנו לו גם שמדובר בניתוח מסוכן ומאתגר, אבל חייבים להוציא את הקליע".

בניתוח שארך כשעתיים וחצי, ביצע צוות רב תחומי עליו נמנו ד"ר טוני כארם, רופא בכיר בכירורגית כלי דם, ד"ר עמרי אמודי, רופא בכיר בכירורגית פה ולסת, וכאמור ד"ר נסייר, הוצא הקליע. ראשית, פתחו הרופאים את צווארו של הילד לאורכו, ואחרי שהפרידו בזהירות את כלי הדם זה מזה, וניקזו את הזיהום שנגרם בגלל הקליע, שלפו לאט, לאט את הקליע ממיקומו המסוכן. "גם במהלך הניתוח היה חשש גדול", משחזר ד"ר נסייר, "לא היה ברור אם הקליע סותם חור באחד מכלי הדם, והיתה אפשרות שברגע שנוציא אותו יחל דימום מסוכן, אך לשמחתנו זה לא קרה".

מחוץ לחדר הניתוח המתין האב המודאג, ששמח לקבל את החדשות הטובות: "הוא חיבק אותנו והודה לנו מקרב לב על שהצלנו את חייו של מ'", מספר ד"ר מסייר, "לילד היה מזל גדול מאוד. עוד כמה מילימטרים למטה והוא היה מת במקום. עכשיו הוא מתאושש מהניתוח, ובעוד כמה ימים יוכל להשתחרר לביתו".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום