סרטן השד: ירידה בתחלואה

(0)
לדרג

נתונים לרגל פתיחת חודש המודעות: בקרב הישראליות שיעורי התחלואה והתמותה נמצאים בירידה; פעמים רבות גילוי מוקדם בבדיקות שגרה מציל חיים

מאת: מערכת zap doctors

שיעורי התמותה מסרטן השד נמצאים במגמת ירידה, ביהודיות המגמה החלה מאמצע שנות התשעים ובערביות מסוף שנות העשור הראשון של שנות ה-2000. כך לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, לרגל פתיחת חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד.

לפי נתוני משרד הבריאות, יותר מ-20 אלף ישראליות אובחנו עם סרטן השד בשנים 2007-2011, חלקו החלימו, חלקן עדיין מתמודדות עם המחלה. בשנת 2011 אובחנו בישראל 4,106 חולות חדשות עם סרטן חודרני של השד, ו-520 חולות חדשות עם סרטן ממוקד של השד. בסך הכל סרטן השד היווה 31% מכלל הגידולים החודרניים בנשים בישראל בשנת 2011, וכאחראי לחמישית מכלל התמותה מסרטן בקרב נשים. כ-1,000 נשים מתו מהמחלה בשנת 2011.

רוב החולות הן נשים מעל גיל 50 (78% מהחולות הן מעל גיל 50, 12.5% מהנשים שנפטרו הן מתחת לגיל 50). בדיקות לגילוי מוקדם קריטיות - וההיענות לבדיקות ממוגרפיה גבוהה יחסית. באוכלוסיית הנשים המוגדרת כזכאית לבדיקה בתוכנית הלאומית (גילאי 50-74), על פי פרופ' גד רנרט, שניהל את התוכנית הלאומית לסרטן שד: יהודיות וערביות כ-70%, חרדיות כ-63%. על פי נתוני תוכנית זו, מכלל הנשים שאובחנו כתוצאה מסריקה (הגיעו לזימון תקופתי, ולא בגלל סימפטומים), 78% אובחנו בשלב ראשון של המחלה.

החדשות הטובות הן כאמור ששיעורי התחלואה מסרטן השד נמצאים במגמת ירידה והתייצבות ביהודיות מאז תחילת שנות ה-2000 ובערביות מסוף עשור זה. שיעורי התמותה מסרטן נמצאים גם כן במגמת ירידה, ביהודיות המגמה החלה מאמצע שנות ה-90 ובערביות מסוף העשור של שנות ה-2000.

"בדיקות לנשים כבר בגיל 30"

יעל שפירא, מנכ"לית עמותת 'אחת מתשע', אמרה בהתייחס לדו"ח כי אף שהנתונים מצביעים על עלייה במספר הנשים שגילו את המחלה בשלב מוקדם, עדיין שליש מהחולות מאובחנות כשמחלתן בשלבים מתקדמים. אבחון בשלב מתקדם מוביל לסדרת טיפולים קשה יותר כמו גם סיכויי החלמה נמוכים יותר.

"הנתון הקריטי ביותר שמשרד הבריאות צריך לתת עליו את הדעת הוא העובדה כי כרבע מהחולות בישראל הינן נשים מתחת לגיל חמישים. נתון זה אינו חדש, ולמרות זאת, משרד הבריאות ממשיך להתעלם בעקביות מקבוצה זו. אנו קוראות למשרד הבריאות לקבוע הנחיות מפורשות עבור נשים בגילאי 30 -50, ועד שיעשה זאת, עמותת 'אחת מתשע' קוראת לכל אשה שהגיעה לגיל 30 ללכת להבדק אצל כירורג שד".

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום