לעבור את עונת המעבר

(0)
לדרג

לא מצליחים להתעטש או לקנח את האף? פורחים, נוזלים, משתעלים או דומעים? ייתכן שיש לכם אלרגיה שמחמירה בתקופת המעבר. אתם שאלתם - ד"ר קובי שדה השיב

מאת: מערכת zap doctors

עונות המעבר הן אתגר לכולנו, אך במיוחד לרגישים לחילופי מזג האוויר, לאלרגים ולחולי אסטמה. לפניכם שאלות ששאלו גולשינו בדף הפייסבוק שלנו, ותשובותיו של ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה, אימונולוגיה ורפואה פנימית.

בני נולד בשבוע 30. התחיל לסבול משיעול כרוני. נשלחנו לרופא ריאות ואלרגיות. האם יש עוד משהו שיש לבדוק? לגבי אינהלציות - מתי יודעים שאין צורך לעשות אותן יותר?

רופא האלרגיה אליו נשלחתם יבחן את מצבו ויחליט איזה בדיקות כדאי לעשות.... אינהלציות מפסיקים כאשר הילד מרגיש טוב וריאותיו נקיות מדלקת או מחסימה.

בתי בת 4, מתעוררת בבוקר ונתקפת בהתעטשויות מרובות. ממה זה יכול להיות? כמו כן סובלת מאטפיק דרמטטיס וגרד במפרקים.

זה בהחלט נשמע כמו אלרגיה טיפוסית - אפשר ורצוי לבצע בדיקת אלרגיה גם בילדים קטנים. כיום שיטות פשוטות ומהירות לכך.

מאז הלידה (עברה שנה וחצי) אני דומעת בכל עונת מעבר משתי העניים בלי סוף, הדמעות מלווות לדעתי בהפרשה מוגלתית כי בבוקר קשה לי לפתוח את העיניים. האם יש טיפול? מי יכול לסייע רופא עיניים אם משפחה? יש לציין כשמגיע הקיץ או חורף זה עובר כלא היה.

זה בהחלט נשמע כמו אלרגיה (אבל לא בהכרח). מציע שתיבדקי על ידי רופא מומחה לאלרגיה ובהתאם ניתן להציע לך טיפול מתאים - הבדיקה היא פשוטה ומהירה.

בתי בת שנתיים, ויש לה שיעול ליחתי שמפריע לה במשך היום. האם זה חשש לאסתמה? היא קיבלה אנטיביטיקה אנזיל ועזר קצת, אחר כך חזר לה שוב וכרגע היא מטופלת בסינגול. האם זה רק תקופתי או שזה יפריע לך במשך כל החיים?

מובן שלא כל שיעול ליחתי הוא אסתמה, תלוי כמה זמן זה נמשך, מה התדירות ועוד מאפיינים רבים אחרים... בדרך כלל סינגולייר אינו יעיל לסוג זה של בעיה. בכל מקרה אסתמה ושיעול בילדים עשוי להיגרם בעיקר מאלרגיה ולכן שווה לבדוק כיוון זה.

מה עושים כדי להקל על שיעול יבש ונבחני אצל ילדים?

תלוי מה הסיבה, המשך והחומרה - יש מספר שיטות - מאדים קרים ועד לטיפולים בנזלת אלרגית - שהיא למעשה הסיבה העיקרית ברוב הילדים. פנו לייעוץ אלרגי בהתאם.

האם יש אפשרות למנוע התקפי סטרידור ומה מניע אותם?

סטרידור או מה שקרוי גם 'שיעול נבחני' יכול להיגרם ממספר גורמים שונים כמו למשל אלרגיה, זהום ויראלי ולפעמים אפילו רפלוקס הקשור באוכל. כאשר מדובר בהתקפים חוזרים ונשנים החשד העיקרי הוא בעיקר לאלרגיה.

הגדול שלי בן שש, סבל בעבר מאסתמת ילדים והיה מטופל בסינגולייר. בעונות מעבר סובל מהתקפי סטרידו, והספיק כבר לעשות התקף לפני שבוע. אחותו בת שלוש, לא סבלה מאסתמה אבל גם הספיקה כבר לעשות כמה התקפי סטרידו, כולל התחלה של התקף אתמול בלילה (זיהיתי את הנשימה שלה ועשיתי לה טיפול בפליקסוטייד שמנע את ההתקף). הבנתי כי זה יכול לדבק? כיצד אני יכולה למנוע שידביקו אחד את השני, ואת אחיהם בן החצי שנה? האם יש דרך לחזות או אפילו למנוע התקף סטרידו?

בדרך כלל סטרידור כפי שאת מתארת אינו מדבק - זו לרוב תופעה אלרגית ולאו דווקא זיהום מדבק. ליתר ביטחון ניתן להפרידם בחדרים.

מה מעיר אצל אדם בוגר אלרגיה באמצע החיים?

אלרגיה היא כמו באג במערכת החיסון - והיא לעתים מתפרצת ללא סיבה שנראת לעין. לעתים קרובות היא מתפרצת לאחר שקט של שנים עקב שינוי בגורמי האלרגיה (למשל ילד שהיה אלרגי לחלב וכעת הוא גם אלרגי לבוטנים), או למשל עקב עלייה בחשיפה לאותו גורם אלרגני.

אמי, בת 60 פלוס, סובלת כבר חצי שנה מפריחה איומה בכל הגוף, שבאה והולכת. המומחה שאליו פנתה אמר לה שזה זמני ויעבור. היא חולת אסתמה, אבל לא מטופלת כרונית. מה זה כבר יכול להיות?

צריך לראות את הפריחה ולתחקר את אמך לגבי מאפייניה - פנו לרופא מומחה בתחום לבדיקה וייעוץ בנושא בעיות עור אלרגיות. לא תמיד קיימת אלרגיה לגורם חיצוני לעיתים הסיבה היא פנימית - זיהום כרוני למשל או מחלות של חיסוניות עצמית, ואז הטיפול הוא בהתאם.

אחרי קבלת חיסון נגד שפעת, יש לי תופעות לוואי קשות, אני צרוד בגרון, קושי בנשימה, ולפעמים מפסיק לנשום במשך 7 שניות, מה לעשות?

עלייך לבצע את החיסון רק בהשגחה ובנוכחות רופא, ורצוי אולי לבצע לפני החיסון הבא גם בדיקת אלרגיה לחיסון אצלנו או בכל מרפאה דומה.

הרגשת קורי עכביש או אוושת רוח על הפנים ומקומות שונים אחרים בגוף בנוסף לגירודים. הרגשה מטריפה. מה עושים כדי להיפטר מזה?

נשמע לי כמו רגישות יתר של העור - רגישות כזו יכולה לנבוע או מנוגדני אלרגיה מרובים או מהפרעה תחושתית - עצבית. ניתן לבצע בדיקות דם ואלרגיה בכדי להבדיל בין השניים ולהציע טיפול בהתאם.

בבדיקות דם נראו ערכים גבוהים לאלרגיה. ברגע שמתחילה טיפה רוח, אני מצטננת: עיניים דומעות, אף נוזל, התעטשויות וכל הסיפור. כשאני יוצאת לשמש זה נעלם. בחורף, אני מצוננת כל הזמן פחות או יותר. הרבה פעמים זה מתפתח לשפעת... זילרג'י לא עוזר.

כדאי לבצע בדיקת אלרגיה בכדי לאתר את הגורם המדוייק ובהתאם ניתן להציע טיפול כולל אפילו חיסונים (ולאו דוקא בזריקות).

אני לוקח טלפסט באופן קבוע בתקופות מעבר בעיקר, השנה גם זה לא עוזר לאלרגיה, לפני כ-15 שנה קיבלתי זריקות נגד אלרגיה אחת לחודש, הרופא עזב את העיר הפסקתי ועברתי לכדורים, האם יש יש יתרון בלחזור לזריקות?

זריקות חיסון לאלרגיה היא אחת הדרכים כדי לרפא אלרגיה - כאשר כים ניתן לקבל את החיסון בטיפות במקום בזריקות! אבל ייתכן שניתן יהיה לעזור לך להתגבר על הבעיה גם בלי החיסונים.

בני בן 12 סובל מזה כשנתיים מאלרגיה בעונת מעבר. קיבל איריוס אך לא כל כך עוזר לו, כיצד אפשר להקל עליו?

חשוב לוודא למה הוא אלרגי בהתאם וומה סוג התסמינים - אצל כל אחד זה שונה ואריוס לא מתאים לכל המצבים, יש גם טיפולים נוספים אחרים.

מה יכול לעזור במקרה של הזעת יתר משולבת באקזמה ואטופיק דרמטיטיס?

אלו בעיות נפרדות שאולי מחמירות זו את זו, אך אינן קשורות ישירות. אקזמה ואטופיק דרמטיטיס הן בעיות אלרגיות, ועלייך לפנות לבדיקה וטיפול בהתאם. הזעת יתר היא בעייה עיצבית והטיפול לזה הוא שונה לגמרי ונעשה לעתים על ידי ניתוח.

אשמח לדעת אילו מאכלים עלולים לגרום לאלרגיה נשימתית כמו השפעת קרדית האבק וכו'

אצל חלק מהאנשים מוצרי חלב עלולים לגרום לבעיות קיבה או לריבוי לייחה, אך לרוב מזונות אינם גורמים ישירות לבעיות נשימה. בכל מקרה אם קיים חשד לאלרגיה, הבדיקה היא פשוטה ומהירה.

הבן שלי תאום, נולד בשבוע 35 היום הוא בן שנתיים וחודש. מזה שניים היינו מאושפזים איתו כבר איזה שלוש פעמים עקב קוצר נשימה. תמיד זה יוצא לפני ראש השנה או פסח מה עליי לעשות על מנת להקל עליו?

קוצר נשימה בילדים היא לרוב בעייה אלרגית , לא בטוח שגם במקרה שלכם - אך אם הגעתם עקב כך לאשפוז, חשוב שתיבדקו על ידי רופא מומחה לאלרגיות.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום