פליק פלאק: הגנה טבעית לשיניים

(7)
לדרג

חיידקי הפלאק המצטברים על מעטפת השן עלולים לגרום לעששת, ריח רע מהפה ודלקות חניכיים (המסוכנות ללב). לרפואה הטבעית יש הרבה פתרונות: מדריך לחודש בריאות הפה

מאת: משה עשור

רוב המצבים המטרידים והבעייתיים בתחום רפואת השיניים - כגון עששת, ריח רע מהפה ודלקות חניכיים - מתחילים בפלאק: הצטברות של רובד חיידקים על מעטפת השן. במצבים מתקדמים של פלאק, ניתן לראות את הרובד החיידקי ממש כשכבה צהובה על השיניים.

כיצד נוצרת עששת?

עששת נוצרת כאשר מזונות ומשקאות המכילים סוכרים יוצרים חומציות הפוגעת במעטפת השן (אמייל) ויוצרת "חורים" והתיישבות של חיידקים. דלקת חניכיים מושפעת גם היא מחיידקים ומתהליך דלקתי הפוגע ברקמות הרכות שמחזיקות את השן - החניכיים עצמן.

מעבר לדאגה לבריאות הפה, המערכת הגופנית היא מערכת שלמה - דלקת והתפתחות חיידקים בחלל הפה יכולה להשפיע מערכתית על חלקי גוף שונים, על ידי כניסה לזרם הדם ולעורר דלקת. מחקרים כבר הראו על קשר בין מחלת חניכיים ומחלות רב מערכתיות המושפעות ממצב דלקתי גבוה בגוף, כמו מחלות לב, סוכרת ואפילו סרטן.

מה יכולה הרפואה הטבעית להציע בתחום השמירה על היגיינת הפה?

לרפואה הטבעית סל כלים רחב, הנותן מענה לשמירה יומיומית על היגיינת הפה. בכל הנוגע לשיניים, טיפול נכון הוא טיפול מונע. אך במידה ומתעורר צורך, גם לרפואה הטבעית יש מגוון אפשרויות בטוחות להקלה על כאב, טיפול בדלקת, ריפוי הרקמות ומלחמה בחיידקים.

המרכיבים שלהלן מסייעים בשמירה על היגיינת הפה: שמן עלי מנטה ופטרוזיליה, תערובת אבקת במבוק, סיליקה, זרעי ענבים וזרעי אשכוליות, אצה כחולה ירוקה וסידן או שמן נים, ציפורן, קלנדולה ואלוורה.

כיצד ניתן לעשות שימוש בשמנים אתריים למען בריאות השן?

שמנים אתריים נקראים גם שמנים ארומטיים, והם מזוהים בעיקר בזכות ריחם הדומיננטי. מעבר לבישום טבעי ונעים, אלה מיצויים צמחיים חזקים, המזוקקים מחלקיו השונים של הצמח, ויש להם יכולת טיפולית גבוהה - כל שמן בהתאם למרכיביו הפעילים.

מהם השמנים המזוהים ביותר עם שמירה על היגיינת הפה?

שמן עץ התה: ייתכן וזהו השמן המפורסם ביותר בעולם, בזכות יכולתו המוכחת לטפל בזיהומים, חיידקים ופטריות. שמן עץ התה מסייע לטפל בדלקת חניכיים ופצעי פה וכן מסייע לטפל בבעיה של ריח רע מהפה (באשת).

שמן נים: מקורו של שמן הנים בהודו, שם הוא מוכר זה מאות שנים ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה). בהודו, וכן באפריקה, ניתן למצוא עד היום שימוש בענפי העץ הצעירים של האזדרכת ההודית לצחצוח שיניים בקרב מקומיים, מעין "מברשת שיניים" מתוצרת בית.

חוקרים שנחשפו לתופעה פצחו במחקר ואכן גילו את מה שבהודו יודעים כבר שנים ארוכות - לנים יש השפעה נוגדת עששת והוא מסייע לשמירה על היגיינת הפה.

ציפורן: שמן הציפורן התפרסם כתרופת סבתא להקלה מידית של כאבי שיניים, אך מעבר לתכונתו כמשכך כאבים, לשמן יש גם יכולת חיטוי חזקה והוא נפוץ מאוד לטיפול בזיהומים ומחלות חניכיים.

ניתן לטפטף מספר טיפות של שמן עץ התה ושמן ציפורן לחצי כוס מים ולהשתמש בתמיסה זו כמי פה, או להיעזר במשחת שיניים טבעית המכילה את השמנים הללו (משחת שיניים עץ התה, למשל).

איזה צמחים עשויים לסייע לבריאות הפה והחניכיים?

אלוורה: לג'ל המופק מצמח האלוורה יש יכולת שיקום ריריות פגועות וחידושן. עובדה זו מעמידה את האלוורה בקו הראשון בטיפול בדלקות חניכיים ורגישויות, בעיקר בשלב המודלק והכואב של החניכיים, וכן שימוש מונע עששת.

דלקת החניכיים בשלב סוער וכואב? מריחה של מעט ג'ל אלוורה קר על המקום המודלק עשויה לסייע בהקלה על הכאב ולהביא לריפוי מהיר יותר של המקום. כיום משחות שיניים טבעיות רבות מכילות ג'ל אלוורה.

ומה בנוגע לתוספי תזונה ובריאות הפה?

מבין המגוון הרחב של תוספי התזונה שנמצא בשוק, התוסף המוכר והחשוב ביותר לטיפול בדלקות חניכיים הינו קו-אנזים Q10. סוג זה של קו-אנזים קיים בגוף באופן טבעי ונחוץ לתהליכים פיזיים רבים ובעיקר לתהליכי ייצור אנרגיה ולשמירה על רקמות בעלות קצב התחדשות גבוה (כמו החניכיים). זהו אחד מנוגדי החמצון העוצמתיים ביותר.
קו-אנזים Q10 משפר את אספקת הדם והחמצן לרקמות החניכיים הפגועות ומסייע בהפחתת תהליך דלקתי ברקמות החיבור בפה. ניתן להשתמש בתוסף גם בבליעה וגם במריחה מקומית על החניכיים עצמן. כמובן, בכל מקרה של נטילת תוספי תזונה יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם איש מקצוע.

האם תזונה בריאה יותר משפיעה על בריאות הפה?

בהחלט: מסתבר ששמירה על היגיינת פה טובה, כלומר: צחצוח שיניים נכון ואפילו שימוש יומי בחוט דנטלי לא מספיקים, אם צריכת הסוכר בתזונה עדיין נשארת גבוהה. חיידקים אוהבים את הסוכר לא פחות מאתנו!

על כל סוכריה, עוגה או גלידה שהכנסנו, האכלנו לא רק את עצמנו, אלא גם קהילה תוססת של חיידקים שיושבת בחלל הפה וניזונה מסוכרים ופחמימות פשוטות. מעבר לפגיעה ישירה בשן עצמה ובחניכיים, לסוכר גם השפעה שלילית על מערכת החיסון שלנו, ובמקרים בהם אנחנו צריכים אותה במיוחד - כמו במקרה של דלקת, כגון דלקת חניכיים, מערכת החיסון לא תתגייס במהירות וביעילות הנדרשים ממנה.

סוכר לבן וחום, עוגות, עוגיות, משקאות קלים ומוגזים, סוכריות, גלידות: הדרך הכי טובה לשמור על הפה (ועל המשקל) היא פשוט להימנע מהם עד כמה שאפשר.
רקמות וריריות, כמו רקמות החניכיים, חשופות להתקפה מתמדת של חיידקים. כוחו של מערך ההגנה שלנו מול החיידקים טמון, בין היתר, בנוכחות של נוגדי חמצון המסייעים להילחם במרכיבים המשתחררים באופן קבוע על ידי החיידקים.

אותם נוגדי חמצון מצויים בשפע בפירות וירקות טריים ואף מצויים בכמות מרשימה במזונות כמו פירות יער, רימונים, אגוזים, עלים ירוקים ותה ירוק.

האם נזקי העישון פוגעים גם בבריאות הפה והחניכיים?

העישון מעלה את הסיכון למחלות חניכיים, בעיקר עקב השפעתו החמורה ושחרור הרדיקלים החופשיים על רקמות בחלל הפה - אותם מרכיבים מעודדי דלקת שנוגדי החמצון מנסים לנטרל.

מעבר לכך, ידוע כי העישון מצמצם רמות של ויטמין C, החשוב על מנת לשמור על בריאות רקמות החיבור בחניכיים. אצל מעשנים, לאורך שנים, ניתן לראות בבירור נסיגה של החניכיים, הצהבה של השן על ידי הניקוטין והתדלדלות באספקת דם תקינה לחניכיים.

מהן תרופות הסבתא המומלצות לבריאות הפה?

גרגור כפית מלח מומס בחצי כוס מים תורמת לחיטוי חלל הפה.
חליטות חמימות של תה קמומיל, המוכר גם כתה בבונג, מסייעות להרגעה של כאב ורגישות בחניכיים.
סודה לשתייה מוכרת כנוסחה מנצחת להלבנת השיניים, אולם בכמויות מוגזמות, האבקה עלולה גם היא לפגוע באמייל של השן, דבר שיתבטא ברגישות השן לחום ולקור. ניתן למצוא משחות שיניים המתבססות על אבקת במבוק או על זרעי ענבים, להלבנת השיניים.

מהו טיפול התחזוקה המומלץ לשיניים?

ביקור תקופתי אצל רופא שיניים ושיננית דרושים גם לטיפול, אך לא פחות חשוב מכך - למניעה. הביקור מעורר אצלכם חרדה? ניתן, כיום, להסתייע אצל רופאי שיניים אפילו בטיפולי רפלקסולוגיה במהלך הטיפול, על מנת להקל על המתח והכאב בטיפול.

הקפדה על צחצוח נכון של השיניים היא קריטית, בעיקר לפני השינה, כשהצחצוח כולל גם את הלשון - הלשון מהווה מצע טוב לחיידקים, דבר שיכול להתבטא במיוחד בריח רע מהפה. מומלץ לבחור במשחת שיניים טבעית טובה, המתבססת על שמנים וצמחים המסייעים לטפל בדלקות ולהפחית עששת, משחה שאינה מכילה מרכיבים כמו SLS, פרבנים (חומרים משמרים), ממתיקים או חומרי צבע מלאכותיים.

מהן משחות השיניים הטבעיות המומלצות?

משחת שיניים עץ התה, ג'ייסון: משחה המכילה את כל המרכיבים החיוניים לטיפול יומיומי בדלקות חניכיים או בחניכיים רגישות. המשחה מכילה את הקו הראשון מבין השמנים והצמחים המוכרים לטיפול בדלקות חניכיים, כמו שמן עץ התה, אלוורה, קינמון, ציפורן ושמן נים.
המשחה ללא SLS או חומרים משמרים, ללא ממתיקים מלאכותיים או פרופילן גליקול. היחידה מבין המשחות שמכילה שילוב של רכיבים - צמחים ושמנים, לעומת משחות השיניים הטבעיות האחרות שמכילות רכיב אחד או שניים בלבד.

משחת שיניים רטניה, וולדה: משחת שיניים המתבססת על שורש צמח הרטניה, צמח שמקורו בדרום אמריקה ותורם לחיזוק רקמות הפה. כל מרכיבי המשחה הינם טבעיים וללא שימוש במרכיבים מהחי.

משחת שיניים איורוודית, הימלאיה: משחת שיניים המבוססת על פורמולת צמחים מהרפואה האיורוודית ההודית, בין היתר צמח הנים, הרימון, הפלפל ועוד מספר צמחים שונים. משחה זו רחוקה מלהיות טבעית - ממבט מהיר ברשימת המרכיבים הנוספים, עולים חומרים כמו טיטניום דיאוקסיד, סודיום סכרין, תוספות טעם ו-SLS.

אלו אקטיב: משחת שיניים המבוססת על צמח האלוורה ועל צמח המיסוואק הפרסי. מורכבת ממרכיבים טבעיים בלבד, ללא SLS, סכרינים או פרבנים.

משה עשור הוא מומחה נטורופתיה של ג'ייסון קוסמטיקס ואבלון אורגניקס

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום