אפקט ג'ולי: מודעות לסרטן השד

(0)
לדרג

שיעור הבדיקות למוטציות בגן BRCA המעלות את הסיכון לסרטן שד הוכפל, מאז שפורסם כי הכוכבת אנג'לינה ג'ולי עברה כריתת שד מונעת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כחצי שנה עברה מאז פורסם כי השחקנית אנג'לינה ג'ולי עברו כריתת שד מניעתית בעקבות תוצאות חיוביות לבדיקות מוטאציות בגן BRCA, המעלות את הסיכון לסרטן שד. בתקופה זו נרשמה עלייה של פי שניים בשיעור הנשים שעברו בדיקות למוטאציות אלו בצפון אמריקה.

נתונים אלו עולים מתוך מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס ה-Breast Cancer Symposium. במסגרת המחקר תיעדו החוקרים עלייה ניכרת בשיעור הבדיקות הגנטיות במרפאה שלהם בטורונטו. ההפניות למרפאה עלו מ-418 במהלך ששת החודשים שלפני ההכרזה של אנג'לינה ג'ולי על הניתוח, ל-916 בששת החודשים לאחר ההכרזה (עלייה של 90%).

הבדיקות הגנטיות הובילו לזיהוי 29 נשאיות של מוטאציות בגן BRCA1/2 (6%) מבין הנשים שהופנו קודם לכן, זאת בהשוואה ל-61 נשאיות (7%) מהנשים שהופנו לאחר ההודעה (עלייה של 110% במספר הנשאיות). העובדה כי שיעור הנשאיות מבין אלו שעברו את הבדיקות הגנטיות נותר קבוע מעידה כי הבדיקות היו הולמות.

עוד מציינים החוקרים עליה קלה במספר הגברים שפנו לבדיקות (10% מהם נבדקו לפני ההכרזה, לעומת 13% שנבדקו לאחר ההכרזה הפומבית).

הממצאים מדגישים את ההשפעה העמוקה של דמות מפורסמת ומשפיעה, דוגמת ג'ולי, על המודעות הציבורית לסוגיות רפואיות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום