כתם על העור: מה עושים?

(1)
לדרג

כתמי עור נוצרים בעקבות שינויים הורמונליים בגוף, ובגלל המפגש עם השמש. מתי נזהה כי כתם עלול להיות סרטני ומסוכן? וכיצד ניתן להימנע מהופעת הכתמים מבעוד מועד?

רופא עור ומין ,מומחה לרפואת ילדים
077-2310800 (מספר מקשר)

בגופנו נוצרים באופן טבעי - וכן בעקבות מפגעים סביבתיים - כתמי עור מסוגים שונים, המאפיינים את כלל הגילאים, אך בעיקר את הגילאים המתבגרים והמתקדמים. למעשה, השינויים בעור, במרקמו וכן בכתמי העור, משתנים ומתרבים ככל שעולים בגיל.

ישנם כתמי עור ממקור הורמונלי, ישנם כתמי עור הנובעים בעקבות מפגש עם השמש, העלולים להפוך לגידולים סרטניים, וישנם כתמי עור שנוצרים על ידי השמש, אך אינם מסוכנים. יש לציין כי בדרך כלל כתמי העור אינם מסוכנים, אך יש להם משמעות אסתטית. בגודל ובגוון מסוים, הופעתם עלולה להפריע מאוד למטופל ולאיכות חייו. זאת בייחוד כאשר כתמים אלה מופיעים באזור הפנים, במיקום בולט.

כיצד נבדיל בין שלל כתמי העור וכיצד נזהה את המסוכנים שבהם?

אין בהכרח קשר בין צורה וגודל הכתמים או הנגעים, לבין הפיכתם לסרטניים.למעשה, כל כתם או נגע עורי שזקוק לטיפול, אך איננו מגיב לטיפול, חשוד כי הוא גידול סרטני קיים, או גידול סרטני בהתהוות.

יחד עם זאת, במקרה של נגעים כהים: כל שינוי במרקם, בפיגמנטציה, בשולי הכתם, בגודלו, וכן בזמן הופעת גרד או דימום, עלולים לרמז על פוטנציאל ממאיר ודורשים בדיקה מקצועית אצל רופא עור מומחה. גם הופעת נגעים חדשים או כיבים עקשניים לריפוי באזורים חשופים לשמש, נמצאים ברמת חשד גבוהה להיות כתמי עור סרטניים.

כיצד נזהה כתמי עור הורמונליים?

כתמי עור שנובעים משינויים הורמונליים בגוף יופיעו, בדרך כלל, באזור הפנים - בעיקר במצח ובלחיים - וצבעם יהיה חום, או חום בהיר. כתמים אלה בדרך כלל מתפשטים לשטח רב, באופן יחסי, וקשה מאוד לטפל בהם ולמגר אותם. כתמים אלה עקשניים מאוד לטיפול, ועל אף שהרפואה האסתטית מציעה עבורם משחות וכן טיפולי לייזר שונים - בדרך כלל הכתם חוזר והטיפולים לא מסייעים לדבר.

מה ההבדל הצורני בין נמש לבין שומה?

נמש הוא כתם חום בהיר, עגול, שלרוב מופיע בקבוצות כבר בשנים הראשונות של חיינו. נמש מלווה בדרך כלל בריבוי נמשים בשני צדי הפנים, באף, ובעוד אזורים בגוף. שומה תופיע לרוב בגוונים כהים יותר, כממצא בודד או כחלק מריבוי שומות בכל חלקי הגוף.

כיצד נוכל למנוע את הופעתם של כתמי עור?

בראש ובראשונה, המניעה העיקרית היא באמצעות הימנעות מחשיפה לשמש. על כל אדם להיות ערני לסוג העור שלו. חשוב לדעת כי ככל שהעור כהה יותר - יש לו נטייה לשינויי פיגמנטציה כתגובה לכל פגיעה בעור (מכנית, טרמית, כימית או אחרת). לעומת זאת, ככל שהעור בהיר יותר - יש לו נטייה "להישרף" מהשמש, ובעקבות זאת נטייה להופעת כתמים חומים בגדלים ובגוונים שונים, באזורים החשופים בעור.
כדי להימנע מחשיפה מוגזמת לשמש, יש להשתמש בקרם הגנה עם מקדם של 30-34 (מספרים אלה בדרך כלל מספיקים). כמו כן, יש להקפיד על לבישת ביגוד שאינו חשוף לשמש, כמו כובע, חולצות עם שרוול ארוך ומכנסיים ארוכים, וכן שימוש קבוע במשקפי שמש.

כלל קבוע שכדאי לזכור: העור איננו שוכח. כל פגיעה בעור, גם בגיל צעיר, בעיקר כזו שנגרמת מחשיפה לשמש, משאירה אחריה נזק. נזק זה מצטבר עם השנים וגורם לשינויים במרקם העור, וכן להופעת כתמים בהירים או חומים או כהים מסוגים שונים, וכן לגידולי עור למיניהם.

פרופ' חיים ראובני הוא רופא עור ועוסק באסתטיקה רפואית ומזוטרפיה

פרופ' ראובני חיים-רופא עור ואסתטיקה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום