סמארטפון לילד? עדיף משחק קופסה

(0)
לדרג

רבים מאיתנו מרגישים אי נוחות כשאנחנו נותנים לילד לשחק בטלפון הנייד שלנו, או רוכשים עבורו את המכשיר. באיזה אופן עלול הסמארטפון להיות בעייתי לילדכם?

מאת: ד"ר מיטשל שערץ

עוד בנושא: הגיל הרך

הורים רבים מוטרדים מסוגיית ההתפתחות של ילדם, ומוכנים להשקיע בכך זמן ומשאבים רבים, אך חלקם מזניחים את הערך הראשון במעלה כשמדובר בילדים: בטיחות. הסמארטפון אינו מכשיר בטוח ללא השגחה מתאימה, וגם מבחינה התפתחותית משחקים מסורתיים יכולים לתרום לילד הרבה יותר.

הסמארטפון הוא למעשה שילוב של מחשב, טלפון ומצלמה במכשיר אחד, בעל עוצמה גדולה. ככזה הוא איננו מכשיר בטוח לילדים צעירים, בהיותו מאפשר גישה של זרים אל הילד, מאפשר חשיפה של הילד לחומר לא מותאם, ומאפשר לתעד את הילד באופן שיזיק לו. כשם שנהיגה מתאפשרת רק מעל לגיל מסוים ורק לאחר הדרכה מתאימה, גם שימוש בסמארטפון איננו מתאים לכל גיל וללא הכנה, ליווי והשגחה מתאימים של מבוגר אחראי.

הכל כאן ועכשיו

כאשר אנחנו מרגילים ילד צעיר לשחק בסמארטפון או להשתמש בו, אנחנו תורמים ליצירת תחושה שהכל מיידי, שכל פעולה זוכה בתגובה ובתגמול מהירים, ושאין צורך להמתין לדבר. המשחק בסמארטפון הוא דיגיטלי ומגיב מהר ובאופן עצמאי. בכך, אנחנו פוגעים בהתפתחות תכונות כמו סבלנות ויכולת להשקיע, לצפות ולהמתין לתוצאה. לעומת זאת, משחקי קופסה כמו לגו, למשל, יכולים להימשך שעות, עד להגעה לתוצאה הרצויה. בכך, המשחק מפתח את הסבלנות של הילד ואת יכולתו להשקיע ולהמתין להשגת מטרותיו.

הסמארטפון מספק בדרך כלל משחקים מובנים, שבהם כל שעלינו לעשות הוא להגיב בצורה הספציפית המתבקשת. משחקים אחרים, כמו משחק בקוביות בבובות, דורשים מהילד להפעיל את הדמיון והיצירתיות, כדי לספק לעצמו עניין והנאה.

בסמארטפון, לפחות נכון להיום, המשחק הוא דו ממדי. הוא לא מלמד את הילד להתמודד עם גופים תלת ממדיים כפי שהוא נדרש לעשות במציאות. משחק עם כלי משחק גשמיים ולא וירטואליים, הוא נכון יותר לפיתוח יכולת זו.

גירוי מתמיד

הסמארטפון קומפקטי ומלווה אותנו וזמין בכל מקום ובכל זמן. לכן, המשחק בו, מטבעו, הוא תמידי ולא מוגבל לזמנים מסוימים. התרגלות למצב זה פוגע ביכולת של הילד ללמוד לנהל לוח זמנים וסדר יום תקין. הוא מונע לימוד של חיים עם הפוגות ועל ביצוע כל פעולה בזמנה המתאים ולא על חשבון פעולות אחרות. גוף האדם איננו בנוי לפעילות ולגירוי תמידיים כפי שמייצר החיבור לסמארטפון.

שימוש בסמארטפון מגיל צעיר עלול לגרום לילד להיסחף לתלות במכשיר ולהתמכרות של ממש, ולהפריע לו ללמוד להעסיק את עצמו באופן בלתי תלוי בגירויים ובמכשירים אלקטרוניים.

ד"ר מיטשל שערץ הוא מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, ויו"ר העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו, אשר תדון ב-16-18 בספטמבר בנושאי טכנולוגיה בכנס השנתי

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום