מוות בעריסה: פגים בסיכון

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, בפגים השוכבים עם הפנים למטה חלה ירידה באספקת החמצן למוח, יותר מאשר אצל תינוקות שנולדו במועד. כשליש מהתינוקות שמתו בשנתם הם פגים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

ירידה באספקת החמצן למוח בזמן שינה עם הפנים למטה עלולה להביא לעלייה בסיכון לתסמונת מוות בעריסה (SIDS או Sudden Infant Death Syndrome) בפגים; כך מדווחים חוקרים מאוסטרליה במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינה על הבטן היא גורם סיכון משמעותי לתסמונת מוות בעריסה, כאשר 29% מהקורבנות של מוות בעריסה הם פגים. במסגרת המחקר הם בחנו את החמצון המוחי ולחץ הדם במהלך שינה בזמן שינה על הבטן ועל הגב ב-35 פגים, במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר לידה מוקדמת, תוך השוואת התוצאות אל מול 17 תינוקות שנולדו במועד.

מדד החמצון, TOI (Tissue Oxygenation Index), בפגים היה נמוך יותר משמעותית בזמן שכיבה על הבטן, בהשוואה לשכיבה על הגב, גם בזמן שינה שקטה וגם במהלך שינה פעילה, בגיל מתוקן של 2-4 שבועות, 2-3 חודשים ו-5-6 חודשים. המדד היה גבוה יותר בזמן שינה שקטה, בהשוואה לשינה פעילה, בשתי התנוחות בגיל מתוקן של 2-4 שבועות, אך נמוך יותר בזמן שינה שקטה בגיל 5-6 חודשים.

המדד היה נמוך יותר בפגים, בהשוואה לאלו שנולדו במועד, בשני מצבי השינה ובשתי תנוחות השינה, בגיל מתוקן של 2-4 שבועות. בגיל מתוקן של 2-3 חודשים, רק בעת שכיבה על הבטן מדד החמצון היה נמוך יותר בקבוצת הפגים ובגיל מתוקן של 5-6 חודשים לא תועדה השפעה של פגות על מדד החמצון.

החוקרים כותבים כי פגים מועדים במיוחד לפגיעה באספקת החמצן למוח בזמן שכיבה על הבטן, בפרט בנוכחות אי יציבות של הפעילות במחזור הדם, שינויים המובילים לסיכון המוגבר לתסמונת מוות בעריסה.

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ולתינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום