שלום כיתה א': איך להתכונן?

(0)
לדרג

איך יודעים שהילד מוכן לבית הספר? איך נכין את הילד בשנה האחרונה בגן, כדי להקל עליו את הכניסה לעולם המבוגרים. מומחית של בי"ח שניידר לילדים מייעצת

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הגיל הרך

הימים הראשונים בבית הספר מלווים בהתרגשות רבה, במיוחד לאלו שיתחילו ללמוד בו לראשונה בחייהם. כיתה א' מסמלת את המעבר ההדרגתי מעולם של משחק חופשי ודמיון לעולם של לימודים פורמאליים, חובות ואחריות. שינוי זה הוא מרגש ומשמעותי לילד ולמשפחתו, אך כיצד להקל על הקטנים שלנו שבגרו ביום אחד?

נורית הלינגר, מרפאה בעיסוק, רכזת הדרכה ומנחת סדנאות "שלום כיתה א" במרכז שניידר לרפואת ילדים, מסבירה כיצד להתכונן למעבר לכיתה א' עם ילדים הלומדים בשנתם האחרונה בגן הילדים.

לדבריה, לאורך השנה האחרונה בגן הילדים, יש לתת את הדעת על היבטים שונים המרכיבים את המוכנות לבית הספר; ההיבטים הם בשלות רגשית: היכולת לחוות תסכול ולעמוד מולו, לדחות סיפוקים, היכולת לעבוד באופן עצמאי במטלות ללא תלות במבוגר, יכולת לוויסות רגשי ועוד.

מרכיב נוסף הוא בשלות מוטורית: היכולת לשלוט בכלי כתיבה שונים כדי לבצע לאורך זמן משימות גרפיות מורכבות, וכן להתמודד עם אתגרים פיזיים כמו שליטה בכדור, ריצה, קפיצה או דילוג.

כמו כן חשוב לתת את הדעת לבשלות קוגניטיבית: היכולת להתארגן באופן עצמאי, לתכנן מראש מטלה בת מספר שלבים ולאחר ביצועה לבקר את איכות הביצוע.

על מנת לפתח מיומנויות אלה, וכדי שהילדים יסתגלו באופן יעיל לדרישות החדשות, מומלץ לעודד אותם לעצמאות בפעילות שגרתיות כמו לבוש, רחצה ולתת להם תפקידים שעליהם יהיו אחראים במסגרת הביתית כמו עריכת שולחן.

בנוסף, חשובה מאד התנסות במשחקי קופסא מגוונים ובמשחקי ספורט, המאתגרים את סף התסכול ודרכם נרכשות מיומנויות חברתיות. כמו כן, מומלץ לשלב את הילדים בעיסוק במטלות המטבח, כמובן בהשגחת מבוגר. פעולות אלו יעזרו לפתח מיומנויות מוטוריות וקוגנטיביות חשובות.

האם צריך דפי עבודה?

פעילות גרפומוטורית מומלצת מאד להשגת השליטה בכלי הכתיבה, בהם יידרשו הילדים להשתמש באופן עצמאי במהלך לימודיהם. פעילות זו כוללת חוברות ודפי עבודה שונים המצויים ברשת האינטרנט ובחנויות. חשוב להקפיד על מינון של משך התרגול ועל ויסות של רמתו, כדי לא לתסכל את הילד או להמאיס עליו את ההתנסות.

לאורך שנת הלימודים האחרונה בגן, מומלץ לקבל את התרשמותה של הגננת מכל ההיבטים המרכיבים את הבשלות לבית הספר. במידה ועולה צורך באבחון פסיכולוגי לילד, כזה שממפה את רמת בשלותו ונותן את המלצותיו, כדאי לבצע אותו. במידה ומדובר בקשיים שאובחנו על ידי רופא התפתחותי, יש לפנות לטיפול מתאים. התערבות כזו תעזור למנוע מצב בו הכניסה של הילד אל עולם המבוגרים תלווה בקושי ואז האתגרים האובייקטיביים הרבים העומדים מולו יועצמו במידה ניכרת.

חשוב לזכור שגם אם מתעורר קושי נקודתי סביב התקופה הראשונה במסגרת החדשה, הכוללת פרידה מחודשת מההורים והתמודדות עם אתגרים מרובים, כשמדובר בילד שרמת הבשלות שלו תקינה, במיוחד מההיבט הרגשי, צפויה לו ברוב המקרים הסתגלות מוצלחת.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום