הזדקנות מוצלחת: חיים בשיבה טובה

(0)
לדרג

תוחלת החיים עולה, אולם יחד איתה עולה גם התחלואה. כיצד ניתן לשפר את איכות החיים בגיל המבוגר בכלל ובקרב חולי סוכרת בפרט?

מאת: ד"ר טלי צוקרמן

ככל שעוברות השנים, תוחלת החיים עולה, האוכלוסייה הולכת ומזדקנת והצפי הוא כי בשנת 2050 כ-25% מהאוכלוסייה יהיו מעל גיל 60. לצד נתון משמעותי זה, מתעוררת השאלה כיצד נוכל להצליח להזדקן בדרך הטובה ביותר אליה כולנו שואפים; אריכות חיים המאופיינת בצלילות, ללא מחלות, עצמאות מלאה עד הרגע האחרון ותחושת סיפוק ואושר על כל שהשגנו בחיינו.

הסטטיסטיקה מראה כי אנשים חיים היום 10-15 שנים יותר מאשר בעבר, ומחקרים רבים ניסו להתחקות אחר אלו שזכו לשיבה טובה וללמוד מהם על אורחות חייהם, תוך התחשבות בממצאים התלויים בגנטיקה, עליהם הרפואה לא תמיד יכולה להתגבר. נתונים מארה"ב מדווחים כי בקרב אלו שהיו לחלוטין עצמאים בגיל 60, פחות מ- 25% מהאוכלוסייה יגיעו לגיל 80 ללא הפרעה תפקודית שמגבילה את חייהם בצורה משמעותית. משמעות הדבר היא, שאחוז האנשים באוכלוסייה הזקוקים לטיפול ולסיוע בתפקוד היומיומי עם הסתמכות על בני משפחותיהם ונטל על ממערכת הבריאותית, נמצא במגמת עליה ועל כן יש להיערך לקראתה.

כיצד נצליח לשפר את איכות החיים בגיל המבוגר ולגרום ליותר אנשים להגיע לגיל 80 אנשים מתפקדים ועצמאים?

ממצאים אלו התניעו את מערכות הבריאות בעולם לחשוב על פתרון, ולחשוב אחרת. כך נוצר הרעיון שלSuccessful Aging ששואל דווקא על חצי הכוס המלאה, קרי: מה יגרום ליותר אנשים להגיע לגיל 80 אנשים חושבים, עצמאים מתפקדים?
Successful Aging ('הזדקנות מוצלחת') מורכב משמירה על יכולות קוגניטיביות (למידה, זיכרון, חשיבה), שמירה על יכולות פיסיות, שמירה על יכולות חברתיות ומנטאליות וכן מניעה של מצבים כרונים כמו דמנציה.

סוכרת ו- Successful Aging

אחת המחלות שלה השפעה מכרעת עלSuccessful aging היא סוכרת. מחלת הסוכרת הוגדרה לא מכבר בתור המגפה של המאה ה- 21, בישראל בלבד ישנם כמעט חצי מיליון סוכרתיים מאובחנים וכחצי מיליון נוספים שטרם אובחנו. אנשים עם סוכרת סובלים יותר ממחלות לב, כלי דם, שבץ מוחי, סיבוכים בעיניים, בכליות, פגיעה בעצבים פריפרים ועוד.

בנוסף לכך לאנשים עם סוכרת יש יותר ליקויים קוגניטיביים (פגיעה ביכולות למידה, זיכרון חשיבה), יותר דמנציה התדרדרות קוגניטיבית מואצת וירידה מואצת ביכולות הפיזיות, וכפועל יוצא מכך התדרדרות באיכות החיים שלהם.
הטיפול במחלת הסוכרת מתמקד במניעה של הסיבוכים ארוכי הטווח של המחלה. המניעה מורכבת מפעילות גופנית, שמירה על תזונה נאותה, איזון הסוכר, איזון לחצי הדם והכולסטרול וכן על ידי ניטור של השלבים הפרה-קלינים של המחלה. כך לדוגמא, נדרש אדם עם סוכרת לעבור בדיקת עיניים כל שנה כדי לזהות את השלבים הראשונים של הפגיעה העינית הסוכרתית, בה הוא כלל לא חש אך בעין עצמה השינויים כבר נראים. שלב זה מאופיין כשלב בו ניתן ליישם טיפול מניעתי, לעומת השלבים המאוחרים יותר של מחלת העיניים בהם האדם עם הסוכרת יחוש כבר (ירידה בראיה וכו') אך הטיפול בו יהיה מוגבל.

אחד המקומות המיישמים את הטיפול המניעתי, הוא המרכז הרפואי שיבא, בו מתייחסים גם לתוצאות ארוכות הטווח של סוכרת, שיש להן חשיבות בגיל המבוגר: ליקויים קוגניטיביים, קשיים בתחום הפיסי והפרעות תפקודיות. דרך ביצוע בדיקות מקיפות, ניתן לייצר לכל מטופל בסיס נתונים אישי המאפשר מעקב רציף אחר מצבו, זיהוי בעיות בראשיתן ומתן המלצות אינטגרטיביות המשלבות תחומים שונים. לדוגמא, מטופל שניכרת אצלו ירידה במשקל, יקבל המלצות הנוגעות לבירור רפואי של התופעה, לטיפול פיזי בה והמלצות להתמודדות תפקודית.

מטופל עם סוכרת יכול וצריך להיות מסוגל לצמצם את השפעות המחלה על תהליך הזדקנותו.

אנו מצפים לעשרים ויותר שנות חיים אחרי גיל 60, ומאחלים לעצמינו שנים של איכות חיים עשייה ובריאות, ולכן מעקב סדיר אחר תחומי התפקוד שבהם ידוע שמחלת הסוכרת עלולה לפגוע בנו יותר מאשר באחרים, הוא הבסיס למניעה ולטיפול נכון.

ד"ר טלי צוקרמן-יפה מומחית באנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, רופאה בכירה במערך האנדוקרינולוגי בבי"ח "תל השומר" תרצה אודות הקשר בין דמנציה וסוכרת, בכנס המדעי השנתי של א.י.ל - אגודה ישראלית לסוכרת, שייערך ב-3-4/9 במרכז הכנסים בסיטי טאואר ברמת-גן

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום