ההגנה של ההשמנה

(0)
לדרג

דווקא משקל עודף שמקושר למחלות, במקרים מסוימים יכול להגן עלינו ממוות. כך עולה ממחקר חדש שגילה כי לבעלי עודף משקל סיכון נמוך יותר למות ממחלות זיהומיות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יתרון לבעלי עודף משקל. השמנת יתר מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בקרב מי שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ עקב אלח דם בשל זיהום. כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Critical Care Medicine.

לדברי החוקרים, מאחר שהשמנה מלווה לעתים קרובות בתוצאות רפואיות פחות טובות, הממצאים הנוכחיים מפתיעים במידה מסוימת. עם זאת, מחקר שפורסם לאחרונה הציע כי השמנה עשויה לסייע לחולים שפיתחו מחלה חמורה. אלח דם מלווה בשיעורי תמותה גבוהים וחולים השורדים מצבים אלו נדרשים לעתים קרובות לטיפול נוסף ושיקום גופני.

במחקר הנוכחי נבחנו את הנתונים על כ-1,400 אמריקאים מבוגרים, שאושפזו בשל אלח דם חמור בין השנים 1995-2005. הם אספו מידע אודות הגובה והמשקל של החולים לפני אלח דם ואחריו, וסיווגו את החולים לפי קריטריוני מדד מסת גוף מטעם ארגון הבריאות העולמי, ולא כללו חולים עם תת משקל.

מהנתונים עולה קשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר ובין שיעורי תמותה נמוכים יותר לאחר שנה אחת: 45% בחולים עם השמנה חמורה, 46% בחולים שמנים ו-53% בחולים עם עודף משקל, בהשוואה ל-62% בחולים בעלי משקל תקין. בהשוואה לשיעורים בחולים שאינם בעלי עודף משקל. לא תוארו הבדלים במגבלות תפקודיות לאחר אלח דם לפי מדד מסת הגוף.

בהשוואה לחולים בעלי משקל תקין, חולים עם מסת גוף גבוהה יותר נדרשו להוצאות רפואיות גדולות יותר ואשפוז ממושך יותר לבית החולים. עם זאת, ניצול שירותי הבריאות היה דומה בקטגוריות השונות, וכך היה גם חציון ההוצאה היומית. מכאן עולה כי הישרדות ארוכה יותר בחולים שמנים עשויה לעמוד בבסיס ההוצאות והעלויות הרפואיות הגבוהות יותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום