סרטן אצל קשישים: האם לאבחן?

(0)
לדרג

לפי מחקרים חדשים, לבדיקות סקירה של מטופלים מבוגרים למחלות ממאירות תועלת נמוכה, לצד עלות גבוהה ועלייה בשיעור הבדיקות הפולשניות שעלולות להזיק

מאת: מערכת zap doctors

מה יש לסבא? לפעמים התחושה היא שלא ששים לבדוק לעומק חולים מבוגרים, וכעת שני מחקרים חדשים תומכים בכך. לפי המחקרים, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine, לבדיקות סקירה של מטופלים מבוגרים למחלות ממאירות תועלת מינימאלית, לצד עלות גבוהה ועלייה בשיעור ההתערבויות הפולשניות הכרוכות בבדיקות.

בקהילה הרפואית והמדעית קיים קונצנזוס לפיו בדיקות סקירה שגרתיות אינן צפויות להועיל למטופלים עם תוחלת חיים מוגבלת, אך עדיין לא ברור באיזה היקף רופאים אכן מקפידים על קונצנזוס זה.

בסקר NHIS (סקר בריאות לאומי על בסיס שאלון של ארגון הבריאות העולמי) בחנו נתונים של 28 אלף משתתפים כדי לראות אם ומתי עברו אחת מארבע בדיקות הסקירה, בסקרים שנערכו בשנת 2000, 2003, 2005, 2008 ו-2010.

בדיקות הסקר שהחוקרים התעניינו בהן הן ממוגרפיה לאיתור סרטן השד, משטח פאפ לאבחון סרטן צוואר הרחם, ובדיקות סקר שונות לסרטן מעי גס ורקטום - קולנוסקופיה, סיגמואידוסקופיה גמישה או בדיקת דם סמוי בצואה. בנוסף ביקשו לראות אם הנבדקים עברו בדיקת PSA לסרטן ערמונית.

64% מהמשתתפים השלימו בדיקות סקירה לסרטן ערמונית בשנתיים האחרונות, 63% השלימו בדיקות לסרטן שד בשנתיים האחרונות, 57% השלימו בדיקות לסרטן צוואר הרחם בשלוש השנים האחרונות, ו-47% השלימו בדיקות לסרטן מעי גס ורקטום בחמש השנים האחרונות.

לגיל המשתתפים הייתה השפעה משמעותית על השלמת בדיקות סקירה, כאשר שיעורי בדיקות הסקירה לסרטן שד עמדו על 55% בקרב נשים בגילאי 75 שנים ומעלה ו-72% בנשים מתחת לגיל 75; שיעורי סקירה לסרטן צוואר הרחם של 56% מהנשים מעל גיל 65, ו-75% באלו בגילאי 65 ומטה; שיעורי סקירה לסרטן מעי גס ורקטום עמדו על 31% בחולים בני 85 ומעלה, בהשוואה ל-46% בקרב בני 75-84 ו-50% בבני 75 ומטה.

מומחים בתחום כותבים כי ממצאי הסקירה מצטרפים לטענות לפיהן בדיקות סקירה במאה העשרים ואחת מאבדות מכוחן. לדברי החוקרים, חלק גדול מהמטופלים בארה"ב עם תוחלת חיים מוגבלת עברו בדיקות סקירה לסרטן ערמונית, שד, צוואר רחם ומעי גס ורקטום, אף שלא צפויה תועלת לבדיקות אלו. ממצאים אלו מעלים חשש בנוגע לשימוש מופרז בבדיקות סקירה, שאינו רק מוביל להגדלת ההוצאות הרפואיות אלא עלול גם לגרום נזק למטופלים.

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום