סרטן: לרפא בעזרת מתמטיקה

(0)
לדרג

מתמטיקאית ישראלית שיפרה את הטיפול בסרטן שלפוחית השתן על ידי שימוש במודלים מתמטיים; "הרעיון הוא לדייק את אופן הטיפול, שלא יהיה מבוסס רק על ניסוי וטעייה"

מאת: מערכת zap doctors

מתמטיקה בשירות הרפואה. מתברר שעל ידי מודלים מתמטיים ניתן לשפר את הטיפול במחלת הסרטן. בזכות הגילוי יהיה ניתן לשפר את הטיפול, שמפעיל את המערכת החיסונית, ולאפשר דיוק במינון ובתדירות לקיחת הטיפול התרופתי. כך לפי מחקר חדש שיוצג על ידי מתמטיקאית ישראלית בכנס מתמטיקאים באוני' אריאל, בנושא משוואות דיפרנציאליות ויישומיהן.

עורכת המחקר, ד"ר סבטלנה בונימוביץ ממחלקת מדעי המחשב והמתמטיקה, גילתה כי המודלים המתמטיים מאפשרים לבנות אסטרטגיה של תדירות ומינון הטיפול התרופתי לפי פרמטרים אישיים של כל חולה וחולה, תוך שליטה בתופעות הלוואי של הטיפול ומצד שני איתור של אותם חולים, שהטיפול אינו יעיל עבורם. ד"ר בונימוביץ חוקרת למעשה את הטיפול בשני סוגי סרטן, הדם ושלפוחית השתן.

"שכיחות סרטן שלפוחית השתן נמצאת במקום ה-8 בקרב גברים, ובמקום ה-11 בקרב נשים. ולמרות זאת זה לא תחום אטרקטיבי מבחינה תקשורתית ואנשים פחות שומעים עליו, משום שהוא לא קטלני באופן מיידי", מסבירה ד"ר בונימוביץ. "אלא שאיכות החיים של הלוקים בו, היא קשה מנשוא. החולה נדרש לעבור כריתה של פוליפים, כימותרפיה וטיפולים קשים נוספים שוב ושוב. הרעיון של שימוש במודלים המתמטיים ביישום רפואי זה עוד לא נעשה ומטרתו הוא לדייק את אופן הטיפול בסרטן שלא יהיה מבוסס על ניסיונות והתבוננות קלינית בלבד".

ד"ר בונימוביץ התגייסה לנושא מתוך היכרות משפחתית עם המחלה. כיום היא מקווה שהרופאים קשובים יותר ליישומים מסוג זה, ונפתח חלון הזדמנויות לשיתופי פעולה בין הרפואה למתמטיקאים ומדעים מדויקים המתרחשים כיום בבתי חולים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום שלפוחית השתן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום