טרום סוכרת: תזונה - רפואה מונעת

(6)
לדרג

רגע לפני שרמות הסוכר בדם יוצאות משליטה, ניתן וכדאי לטפל בטרום סוכרת ובתסמונת המטבולית, באמצעות שינויים בתזונה ובאורח החיים. מה כדאי להכניס לתפריט היומי?

מאת: פרופ' אילנה בלום

רבות דובר על הקשר בין תזונה נכונה לבין סוכרת ואנשים רבים מודעים לקיומו, אך רבים גם אינם מבינים מהו הקשר הזה; ותוהים כיצד תזונה קשורה לסוכרת; ורוצים לדעת האם וכיצד תזונה נכונה עשויה לסייע להתמודדות עם המחלה.


תזונה למניעת סוכרת (אילוסטרציה)
תזונה למניעת סוכרת (אילוסטרציה)

האם קיים קשר בין תזונה לסוכרת?

בהחלט. תזונה לא נכונה עשויה לגרום להחשת התפתחות הסוכרת. בקרב אנשים עם נטייה גנטית לפתח סוכרת מסוג 2, תזונה היא גורם מרכזי שמשפיע על בריאותם. ישנם מזונות מסוימים שחשוב שיימנעו מהם וכאלה שאסור להם כלל לצרוך. ובמקביל, ישנם מאכלים שעליהם להרבות בצריכתם. ציות לכללים תזונתיים אלה משפיע מאוד על חולי סוכרת ועל מי שסובל מטרום סוכרת. ויש, לצערנו, הרבה מאד אנשים כאלה בינינו.

מהו מצב של טרום סוכרת?

טרום סוכרת הוא מצב בו רמת הסוכר בדם בצום נעה בין 101-124 מג% , או רמתו לאחר מבחן העמסה נעה בין 140 לבין 199 מג% . מדד אחר הוא ההמוגלובין המסוכרז (Hb A1C) המהווה אינדיקטור על רמת הסוכר בדם ב 3 החודשים האחרונים. רמה בדם מעל 6.5% נחשבת לסוכרת. רמה מעל 5.7% ו עד ל6.5% מתאימה לטרום סוכרת. מאמרים שפורסמו לאחרונה, מצביעים על נוכחות סיבוכים אופיינים לסוכרת בחולים שמוגדרים כיום כטרום סוכרתיים.

התסמונת המטבולית מהווה מצב טרום סוכרתי שכוללת את התסמינים הבאים - עודף משקל, שומן בטני, לחץ דם גבוה ועודף טריגליצרידים. במצב זה, גם כשהסוכר מאוזן, נתן למצוא נזקי הסוכרת כגון פגיעה בעצבים הקטנים והחשת התהליכים שמגבירים את טרשת העורקים.
במצב זה, טיפול משולב בדיאטה מתאימה ותרופה המגבירה רגישות לאינסולין (כגון מטפורמין), משפיע לטובה על התסמינים ויכול לדחות הופעת הסוכרת על שלל סיבוכיה עד ל-15 שנה.
נחוצה תרופה המגבירה את הרגישות לאינסולין כוון שרוב החולים הנ"ל סובלים מתנגודת לפעילות הורמון האינסולין. תנגודת זו אחראית למרבית התופעות הקליניות של התסמונת.

מהי תנגודת לאינסולין?

אינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב. תפקידו העיקרי הוא להכניס את הסוכר בדם לתוך התאים. התאים זקוקים לסוכר ליצירת אנרגיה הנחוצה לפעילותם התקינה. אצל אדם עם תנגודת לאינסולין, תאי האיברים השונים אינם מגיבים לרמות הפיזיולוגיות של ההורמון אלא הם זקוקים לרמות גבוהות של ההורמון להפעלתם התקינה. הדבר גורם ללבלב לייצר אינסולין בכמויות גדולות.

בשלב זה, מתחילה פגיעה רב מערכתית. יתר האינסולין גורם בנוסף להורדת הסוכר בדם לתופעות כגון: השמנה, יתר לחץ דם, הגברת הנטיה לפתח גידולים, הפרעות בפוריות, שיעור יתר אצל נשים ועוד.

מהי התזונה המומלצת לטיפול בטרום סוכרת ובסוכרת סוג 2?

לפני שמגיעים לפירוט הדיאטה, חייבים להבין שרצוי מאוד לא לחכות להופעת הסוכרת הגלויה. לאור האמור לעיל מומלץ לאנשים עם טרום סוכרת ו\או תסמונת מטבולית, לאמץ משטר התזונה, שיהווה למעשה הטיפול המרכזי שימנע את ההשלכות הקשות וההידרדרות במצבם. חשוב לציין שהתאמה תזונתית מהווה 70% מהטיפול .

כאשר אנשים עם נטייה גנטית לפתח סוכרת סוג 2, ואנשים הסובלים מתנגודת לאינסולין אוכלים מאכלים אסורים, הם חושפים את עצמם לפגיעה גופנית שעלולה להיות רצינית מאוד.

על כן, עליהם להימנע לחלוטין מהמאכלים הבאים: פחמימות פשוטות - סוכר לבן, קמח לבן, עוגות; כל מה שמכיל כמויות גדולות של גלוקוז ופרוקטוז ואפילו ירקות , כגון, גזר, סלק, בטטה ותפוח אדמה.

מה רע בחתיכת עוגה? למה להימנע לחלוטין?

רצוי שההימנעות תהיה מוחלטת. אין דבר כזה "רק" חתיכת עוגה "פעם ב...". צריכת מזונות אסורים יוצרת בגופם של המשתייכים לקבוצות הסיכון נטל מטבולי קשה, שרצוי להימנע ממנו לחלוטין. צריכת כמות קטנה שלפחמימות פשוטות, הגוררת אחריה הפרשה מוגברת של אינסולין. בעקבות זה תופיע מאוחר יותר ירידה ברמת הסוכר בדם ועליה ברמת הטריגליצרידים. פירוק הטריגליצרידים לחומצות שומן חופשיות, ממשיך לשבש מנגנונים מגוונים בגוף ובין היתר מגביר את התנגודת לאינסולין. הירידה ברמת הסוכר (לעיתים עד לערכים נמוכים) מגבירה את תחושת הרעב ומביאה לאכילת יתר.זהו מעגל קסמים שמזין את עצמו. הדרך היחידה לפרוץ את המעגל היא באמצעות תזונה מתאימה.

פרט קטן אבל חשוב הוא שרצוי לא לשלב פחמימות עם קפאין. השילוב של קפה ועוגה שהם כביכול חטא קטן, אם הוא נעשה בתדירות גבוהה, הוא מזיק. הקפאין מגביר את הפרשת האינסולין וכך גם העוגה. הרמה הגבוהה של אינסולין בדם הנובעת מהשילוב גורמת לשרשרת הנזקים המתוארים לעיל: עליה במשקל, עליה בלחץ דם, וכן הלאה. לא רק חתיכת עוגה היא רעל עבור האנשים האלה, אלא אפילו חתיכת אבטיח.

אז מה כן מותר לאכול?

פחמימות מורכבות, קטניות וירקות מתאימים, מותרים לצריכה ללא הגבלה. אין גם בעיה עם צריכת בשר, עוף ואפילו שומן מן החי איננו בעייתי בהקשר של סוכרת, אלא אם סובלים ממחלות כלי דם. מה שחשוב: להקפיד על צריכת מאכלים עם אינדקס גליקמי נמוך, עם מעט עומס גליקמי. יש להקפיד על שלוש ארוחות ביום ולהימנע מאכילה בין הארוחות. לאחרונה הופיעו שני מאמרים שנראים לי חשובים: האחד מראה שנשנוש בין הארוחות מגביר את ההשמנה התוך בטנית המסוכנת והשני מראה שדיאטה המורכבת מ-14% פחמימות מורכבות,28% חלבון 58% שומן חד ובלתי רווי הביא לתוצאות טובות יותר במה שנוגע לירידה במשקל ובאיזון הסוכרת עם שמירת ערכי סוכר תקינים ואחידים.

האם שינוי תזונתי מספיק כדי לרפא את המחלה?

תלוי בחומרת המחלה ובמצבו הגופני של האדם. בכל מקרה, שינוי תזונתי רציני מוביל מידית וחד משמעית לשינוי לטובה בכל תפקודי הגוף. למעשה, מי שמפסיק לצרוך סוכרים פשוטים, פחמימות פשוטות וקפאין, עושה כבר 70% מהעבודה.

בנוסף לכך, מומלצת מאוד גם ירידה במשקל, פעילות גופנית ולעתים יש גם צורך בטיפול תרופתי. תרופה מאד מומלצת היא "גלוקופאז'" המגבירה את הרגישות של הרקמות בגוף לאינסולין וכך מפחיתה את המשא המוטל על הלבלב, להפריש עוד ועוד אינסולין. היא גם מדכאת תיאבון וכך מקלה על הסתגלות לשינוי התזונתי ומסייעת לירידה במשקל.

פרופ' אילנה בלום הינה מומחית לאנדוקרינולוגיה ולמחלות הסוכרת, מרכז רפואי נ.א.ר.א

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום