מרתון: מכת חום קטלנית

(0)
לדרג

מכת חום במהלך ריצת מרתון היא גורם סיכון נפוץ יותר למוות מאירועי לב. כך לפי מחקר ישראלי חדש שהתחקה אחרי 137 אלף משתתפים במרתונים שונים בת"א

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מכת חום במרתון נפוצה מהתקף לב. בדרך כלל רצי מרתון הם אנשים בריאים ומאומנים, שהתכוננו לרגע הזה זמן רב. לפיכך אירועי לב מסכני חיים נדירים מאוד במקרה שלהם, ודווקא מכת החום נפוצה יותר מאירוע לבבי חמור. כך לפי מחקר ישראלי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ד"ר ליאור ינקלסון ושותפיו מהמרכז הרפואי על שם סוראסקי בתל אביב בחנו את האירועים החריגים בריצות מרתון שהתקיימו בתל אביב בין השנים 2007-2013. המקצים כללו ריצות למרחק של 10 קילומטרים, 21.1 קילומטרים ו-42.2 קילומטרים. במהלך כל האירועים, החוקרים מדווחים על שני אירועים לבביים קטלניים מקרה אחד של אדם שקיבל התקף לב ומקרה אחר של אדם עם הפרעת קצב מהירה עם תת לחץ דם זאת מבין יותר מ-137 אלף איש שרצו ב-14 המרוצים. המשתתף שעבר התקף לב היה בן 38 במותו, ולפני הריצה עבר בדיקת אק"ג ומבחן מאמץ שהראו תוצאות תקינות.

מנגד, לשם השוואה, תוארו 21 מקרים של מכת חום. מבין אלו, שני משתתפים מתו, 12 בני אדם הגיעו למצבים שהוגדרו כמסכני-חיים ודרשו אשפוז ביחידת טיפול נמרץ. חולה אחד שמת במהלך הריצה היה גבר בן 42 שהתמוטט קרוב לקו הסיום לאחר ריצת חצי-מרתון. בתחנת החירום בה טופל, חום גופו עמד על 41 מעלות צלזיוס. למרות מאמצי החייאה בסיסיים ומתקדמים, כולל הנשמה מכאנית וקירור, החולה מת 48 שעות לאחר מכן עקב כשל רב-מערכתי בבית החולים.

במאמרם מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה במירוצים מסוג זה במהלך שבע שנות המחקר עמדו על מקרה תמותה אחד מבין כל 69 אלף רצים, שיעור העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום