לידה מוקדמת וקרישיות יתר

(0)
לדרג

הקשר בין פגות לקרישיות יתר בינקות תואר בעבר, וכעת מחקר שוודי שהתבסס על מאגר של מיליוני לידות, מגלה כי לעתים הסיכון מלווה את הילד לאורך החיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לראשונה, מחקר חדש משוודיה מצא קשר בין לידה מוקדמת לקרישיות יתר בבגרות. שיעורי הסיכון משתנים - בהתאם לגיל, מין ושבוע ההריון, אך נותרים גבוהים יותר מאשר אצל מי שנולדו מוקדם.

לפי המאמר בכתב העת Pediatrics, בארה"ב שיעורי לידה מוקדמת הגיעו ל-12% ובמדינות מפותחות שיעורים אלו עומדים על 5-9%. אף על פי שבעבר תועד קשר בין לידה מוקדמת ובין קרישיות היתר בינקות, הסיכון להתפתחות קריש דם ורידי על רקע לידה מוקדמת בבגרות לא תואר בעבר.

כעת התבססו החוקרים על נתונים שכללו יותר מ-3.5 מיליון אנשים, שנולדו בין 1973 ועד 2008 והיו במעקב עד שנת 2010. מהנתונים עולה כי לידה בשבוע מוקדם לוותה בסיכון מוגבר להתפתחות קריש דם ורידי בינקות, בילדות מוקדמת (גילאי 1-5 שנים) ובבגרות צעירה (גילאי 18-38 שנים), אך לא בילדות מאוחרת (גילאי 6-12 שנים). בקרב מתבגרים, הסיכון לקרישיות יתר עלה רק בקרב מי שנולדו לאחר 28-33 שבועות הריון.

לאחר שלקחו בחשבון את מחלות הרקע של המשתתפים, תואר קשר בין לידה לאחר 34-36 שבועות הריון להתפתחות קריש דם ורידי בבגרות צעירה, אך לא בינקות או בילדות מוקדמת, בעוד שלידה לאחר 22-27 שבועות הריון נותרה קשורה בקשר מובהק עם קרישיות יתר בינקות, אך לא בבגרות צעירה. לידה לאחר 42 שבועות הריון ומעלה לווה בסיכון מוגבר לקרישיות-יתר בינקות, אך לא בקבוצות גיל אחרות.

בהשוואה לגברים, בנשים תועד סיכון מופחת לקרישיות יתר בינקות, עם סיכון דומה בילדות מוקדמת ומאוחרת, וסיכון מוגבר במתבגרים ובבגרות צעירה.

ממצאי המחקר קוראים להגברת המודעות בקרב רופאים ומטופלים לסיכון המוגבר לקרישיות יתר בטווח הארוך באלו שהגיעו לעולם בלידה מוקדמת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הריון בסיכון גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום