בין תרופות לאלרגיה לדבורים

(0)
לדרג

תרופות נפוצות מקבוצת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, חלקן ללא מרשם, דוגמת אספירין, עלולות לעודד הופעה של אלרגיה חריפה לעקיצות דבורים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם תרופות מגבירות תגובה אלרגית לעקיצות? לפי ממצאים חדשים, שימוש בתרופות נפוצות כמו אספירין, עלול לעודד תגובה אלרגית בעקבות עקיצת דבורה. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Allergy, Asthma and Immunology.

לדברי המומחים, טיפול בתרופות מקבוצת נוגדי דלקת שאינן סטרואידים (NSAID או Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs), עלול לעודד תגובה אלרגית מערכתית בעקבות עקיצת דבורה, בקרב אנשים שאחרת לא היו מפתחים תגובה זו.

החוקרים מתארים שלושה כוורנים שפיתחו תגובה אלרגית לעקיצת דבורה, זמן קצר לאחר נטילת טיפול בנוגדי דלקות שאינם סטרואידים. החוקרים הופתעו לגלות כי לאחר החשיפה לעקיצה של דבורה, אצל שלושת הכוורנים תועדה עמידות לעקיצות ולטיפול ב-NSAID, כאשר נחשפו לכל אחד מאלו בנפרד.

לדברי החוקרים, נטילת טיפול ב-NSAID לפני חשיפה לעקיצות דבורים עלול להגדיל את הסיכון לתגובה מערכתית לעקיצת דבורה. אספירין וקטופרופן (Ketoprofen) הן שתי התרופות שנקשרו באופן הבולט ביותר עם תגובות מערכתיות במקרים אלו. מאחר שתרופות אלו ותרופות דומות אחרות ניתנות באופן נרחב וזמינות גם ללא מרשם רופא, מציעים החוקרים כי משפחת תרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים עשויה להיות מעורבות יותר מכפי שסברו בעבר בתגובה לעקיצות דבורים.

החוקרים משערים עוד כי ייתכן שהתגובה קשורה למינון הטיפול התרופתי. אם מחקרים נוספים יאשרו את הממצאים, אז לדבר עשויה להיות השלכה משמעותית על מטופלים רבים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום