הקשיבו ללב: קחו ירק ופרי

(0)
לדרג

צריכת פירות וירקות מורידה את הסיכון למוות מכל סיבה עד 24%, ולמחלות לב וכלי הדם ב-5% בממוצע. ההמלצה היא לצרוך חמש מנות פירות וירקות ביום

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מספר הפירות והירקות שמומלץ לצרוך כל יום לטובת אריכות ימים נע סביב חמש מנות יומיות. כך לפי סקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת British Medical Journal. מעבר לכמות זו אין השפעה על הסיכון למוות.

החוקרים ביצעו סקירת ספרות מקיפה שבה נכללו מחקרים שנערכו עד שנות החמישים של המאה הקודמת, ובדקו את הקשר בין צריכת פירות וירקות למוות מכל סיבה, מוות בשל מחלות לב וכלי דם או עקב מחלות ממאירות.

בשבעה מחקרים שבחנו את שיעורי התמותה מכל סיבה, צריכה יומית של מנה אחת של פירות או ירקות לוותה בירידה של 8% בשיעורי התמותה, שיעור שירד עוד עם שתי מנות או שלוש מנות ביום, בהתאמה. חמש מנות פירות או ירקות ביום לוו בירידה של 26% בסיכון, אך ללא ירידה נוספת עם צריכת מנה נוספת של פירות או ירקות.

החוקרים ערכו סקירה דומה של מחקרים שכללו תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (ארבעה מחקרים) ותמותה עקב מחלות ממאירות (שני מחקרים).

באשר לשיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם, החוקרים מדווחים כי כל מנה נוספת של פירות או ירקות לוותה בירידה של כ-4% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, עד צריכה של חמש מנות. כאשר נבחנו בנפרד, החוקרים מצאו כי כל מנה נוספת של פירות לוותה בירידה ממוצעת של 5% בשיעורי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בעוד שמנת ירקות נוספת לוותה בירידה של 4%.

באשר לשיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות, החוקרים מצאו כי צריכת פירות וירקות אינה קשורה בקשר מובהק סטטיסטית עם ירידה בשיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום