בקרוב: הסוף להפלרה

(0)
לדרג

ישראל היא בין המדינות היחידות במערב שבהן הייתה חובת הפלרה, ובסוף החודש היא תופסק. המתנגדים: החלטת גרמן חובבנית, והיא תעצים פערים חברתיים

מאת: מערכת zap doctors

בעוד כשבועיים, ב-26 באוגוסט, ייכנס לתוקף הסעיף בתקנות המים שמפסיק את חובת הפלרת המים בישראל, ולמעשה לא תהיה הפלרה.

תקנות מים נוסחו בהתאם להמלצות "ועדת עדין" שדנה בנושא ובכלל זה המליצה על הפסקת חובת ההפלרה בישראל. התקנות אושרו על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הקודמת. התקנות קובעות כי תוך שנה ממועד פרסומן תופסק חובת ההפלרה בישראל.

עם ביטול חובת ההפלרה תצטרף ישראל לרוב מדינות העולם שבהן אין חובת הפלרה. כמו כן, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי ישנה ירידה בעששת גם במדינות שלא הפלירו את מי השתייה. ברמה הבינלאומית חובת ההפלרה קיימת רק באירלנד; קיימות מדינות כגון הולנד, שוודיה וצ'כיה שבהן אף קיים איסור להפליר את מי שתיה.

במסגרת הפסקת ההפלרה, ירועננו ההנחיות בדבר הצורך לחינוך לבריאות השן לכל גורמי המקצוע בשטח במערכת הבריאות והחינוך. ההנחיות הן להקפיד על כללים של צחצוח שיניים פעמיים ביום במשחת שיניים המכילה פלואוריד.

שרת הבריאות יעל גרמן: "אני שמחה על הצטרפותנו למרבית מדינות העולם אשר אינן מפלירות או אף אוסרות על הפלרת מי השתייה. הוספת פלואור למי השתייה מחייבת גם את מי שאינו רוצה בכך, לצרוך מים מופלרים, גישה שאינה מקובלת ברוב המכריע של מדינות העולם".

"מבטלים את 'כיפת הברזל' הדנטלית-החברתית"

בהמשך להחלטה לבטל את ההפלרה נמסר מהתארגנות מומחים בבריאות הציבור וברפואת שיניים ציבורית, המתנגדים לביטול ההפלרה, כי ההחלטה מעצימה פערים חברתיים וכי השרה פועלת תוך התעלמות מחוות דעתם של מומחים ממשרדה ומהאקדמיה.

לטענת התומכים בהמשך ההפלרה, הודעת השרה גרמן כי החלטותיה התקבלו על פי החלטת ועדת עדין "אינן מדויקות" ואף "מטעות". לטענתם, "ועדת עדין מעולם לא המליצה להפסיק את ההפלרה, אלא להנהיגה על פי צורכי הציבור בכל מקום. ועדת עדין הציעה לבצע מחקר אורכי בנושא ההפלרה שדיון בממצאיו ייערך בתוך עשור. מחקר חתך שבוצע בהתאם לכך, במימון משרד הבריאות, מצא כי הפלרת מי השתייה מונעת עששת ומבטלת פערים חברתיים. מחקר המשכי טרם בוצע. כמו כן המליצה ועדת עדין להפליר מים מותפלים בישראל לפני אספקתם לצרכנים, החלטה ממנה מתעלמת השרה לחלוטין".

התומכים בהפלרה כינו את החלטותיה של השרה בנושא ההפלרה "חובבניות" וכאלה ש"עלולות להסב נזק ארוך טווח למיליוני ילדים ומבוגרים בישראל כך שירעו את מצבם הבריאותי, בדגש על המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך, תוך פגיעה גם במצבם הכלכלי.

"על פי נתונים מדעיים קיימים, מגיעים כיום כ-500 ילדים בשנה לחדרי מיון עקב סיבוכי עששת. השרה גרמן, במו ידיה, עלולה להגדיל את מספרם בעשרות מונים... עד לכהונת השרה גרמן, החברה הישראלית זכתה ל"כיפת ברזל דנטאלית וחברתית", מבלי שידעה עד כמה היא חשובה. השרה גרמן ביטלה את מנגנון ההגנה שדאג לבריאות תושבי מדינת ישראל כולה במשך ארבעים שנה".

תוכניות גדולות לשיניים קטנות

בתוך כך נוסחה תוכנית קידום בריאות השן שעיקריה הדרכה בטיפות החלב לנשים הרות על שמירת בריאות השיניים שלהן, ותוכנית המותאמת לתינוקות והילדים.

עבור התינוקות - תבוצע הערכת סיכון הילד לעששת והדרכת ההורים ייעשו בביקורים הסדירים יחד עם בדיקת התפתחות הילד ומתן חיסונים.

הפעילות תכלול בין היתר, דגשים על הנקה בהקשר לבריאות הפה והתפתחות הלסתות והדרכה לשמירה על היגיינת הפה של הילד /המשפחה. לתינוקות שיזדקקו לכך, ימרחו תכשיר פלואוריד על השיניים בהתאם לרמת הסיכון לעששת. ייערך מעקב בהתאם לדרגת סיכון והפניית התינוקות הזקוקים לכך לרופא שיניים.

מבחינה מעשית התוכנית תופעל כפיילוט במספר טיפות חלב בארץ, ובמקביל מבטיחים במשרד הבריאות להכשיר את הצוותים למטרות אלה.

בנוסף, יורחב החינוך לבריאות השן בגני טרום חובה וחובה (גילאי 3-5): התכנית המוצעת עבור קבוצת גיל זו היא הברשת שיניים בהשגחת הגננות בגנים עם משחה המכילה פלואוריד. תוכניות כאלה נבדקו מדעית ונמצאו יעילות במניעת עששת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום