אחרי ניתוח בריאטרי: משחקי הרעב

(8)
לדרג

החיים לאחר ניתוח לקיצור קיבה עלולים להיות מסובכים: בתחילה אין תיאבון, אבל לאחר כשנה צפויה לחזור תחושת הרעב. איך תשמרו על הישגי ההרזייה?

מאת: רונית ציוני

השמנת יתר היא בעיה רפואית מוכרת בעולם המערבי - ואנשים הסובלים ממנה הגיעו למצב של חריגה משמעותית במשקלם מסיבות שונות. חלקם סובלים מבעיות רפואיות ומחלות; חלקם מאכילה רגשית המחפה על בעיות פנימיות; לפעמים מדובר בהזנחה או עצלנות, לפעמים חוסר תשומת לב, משברים בחיים וסיבות רבות ונוספות.

הרפואה, כאמור, מצאה פתרונות רפואיים זמינים המסייעים לסובלים מהשמנת יתר. הניתוחים הבריאטריים, המגבילים את נפח הקיבה, הפכו עם השנים לניתוחים פופולאריים מאוד.

מדוע חשוב לשנות את אורח החיים לאחר ניתוח בריאטרי?

אם עד כה נהניתם מיתרונותיו המובהקים של הניתוח הבריאטרי ומהיכולת החדשה שלכם לאכול כמויות אוכל קטנות בהרבה מאלה שהייתם רגילים אליהן, הרי שאין זה מספיק כדי לשמור על המצב החדש לאורך זמן. חשוב להבין כי לאחר זמן, השפעת הניתוח נמוגה - והמנותחים עלולים להתפתות לחזור לאכול כמויות גדולות של אוכל.

אחת הבעיות שהצוות הרפואי נתקל בה אצל מטופלים לאחר הניתוח היא תחושת שאננות: המטופלים נמצאים בתחושת אופוריה, אך לא רכשו עדיין את הכלים הנכונים להתמודד נכונה עם בעיית ההשמנה שלהם. הדרכה צמודה של דיאטנית בריאטרית, שלב אחרי שלב, תוכל לעזור לכם להשאיר מאחור את האיש השמן "שבפנים" ולהכיר את האני החדש שלכם. רק אלה שיצליחו להקפיד על תזונה נכונה ומדוקדקת יצליחו לעשות את השינוי - כך שהצלחת הניתוח טמונה למעשה במנותח עצמו.

להלן כמה כלים חשובים שכדאי שתלמדו מהדיאטנית הבריאטרית

1. התקדמות הדרגתית במזונות. מטרת האכילה בחודשיים הראשונים לאחר הניתוח היא החזרת הקיבה לתפקוד תקין. בדיוק כמו תינוק, כך תחוו גם אתם את שלבי האכילה, עד שהקיבה החדשה שלכם תלמד לעכל באופן תקין.

שלב ראשוני הוא שלב הנוזלים: בתחילה נתמקד בנוזלים צלולים כמו מים, תה או מרק צח. בהמשך נעבור לנוזלים מלאים כגון חלב, יוגורט, מרק ירקות טחון ללא סלרי, ריוויון וכו'. בשלב הבא נעבור לכלכלה דייסתית המכילה פירה, דייסות, גבינה לבנה, קציצות רכות וכו'. לאחר מכן נעבור באופן הדרגתי למזונות מוצקים יותר, כמו "פולקע" עוף רך, ביצים רכות, פילה דג, צנים וכו'.

2. צורת אכילה נכונה. ודאי שמעתם אין ספור פעמים כי חשוב ללעוס היטב ולאכול לאט. ובכן, גם כאן תשמעו זאת. אבל הפעם, החשיבות היא הרבה יותר גדולה. לאחר הניתוח, נותרתם עם קיבה קטנה אשר עדיין אינה יודעת לעכל כראוי. אכילה מהירה ללא מנוחה בין הביסים, ביסים גדולים מגודלה של כפית שטוחה ובליעה של מזון אשר אינו לעוס היטב כל אלה עלולים להוביל לתחושה של כאב ומחנק, מאחר והקיבה קטנה ביותר (50-100 סמ"ק) והיא איננה מעכלת עדיין באופן תקין. בנוסף, אכילה לא נכונה עלולה להוביל לתחושה של "היתקעות" לאחר זמן קצר, וכתוצאה מכך להתפתחות רעב זמן קצר מתום סיום הארוחה.

3. איך יודעים מהי הכמות הנכונה?. אתם יודעים שכעת צריך לאכול מעט בכל ארוחה, אך נשאלת השאלה מה זה "מעט"? לא נתפס כי כמות של 2-3 ביסים נחשבת כארוחה. לאחר הניתוח, כמויות האכילה בהחלט אינן "הגיוניות". גודל הארוחה יקבע על-פי יכולת הקיבולת של הקיבה.

מדובר בשיעור הכי חשוב בכל תהליך שינוי של הרגלי האכילה. למידה של ההקשבה לגוף: מתי הביס המדויק בו יש להתחיל את הארוחה ומהו הביס הנכון בו יש לסיים את הארוחה. זכרו: אין לאכול עד לתחושת מלאות, שכן מלאות היא סימן ללחץ על דפנות הקיבה, מצב אשר לאורך זמן מוביל להרחבתה של הקיבה.

4. איך מתמודדים עם תופעות הלוואי? תופעות כמו גיהוקים, שיהוקים והצטברות רוק מוגברת בתום הארוחה - מהוות סימנים לאכילה מהירה ובלתי נכונה. כאשר אתם נתקלים בבעיה זו, קחו זאת באופן חיובי: גופכם נותן לכם משוב ומאותת לכם לשנות את אופן אכילתכם. עצרו, נוחו מעט והמשיכו לאכול תוך הקפדה על לעיסה רבה ומנוחה בין ביס לביס.

תחושת "היתקעות" וכאב בזמן האכילה מרמזים לרוב על בליעת ביס גדול מדי, חוסר לעיסה או אכילה של כמות מוגזמת. במצב שכזה, קומו והתהלכו בחדר על-מנת לסייע בירידת המזון ושחרור הלחץ.

5. איך מתמודדים עם האבל על האוכל? לפני הניתוח הבריאטרי, האוכל היווה מרכיב מהותי בחייכם. הוא סיפק לכם רגעים ארוכים של הנאה מהטעם, עיסוק בשעת שעמום, כיף של סוף יום מול הטלוויזיה ועוד...

בתקופה שלאחר הניתוח, בתום מספר קטן של ביסים, אינכם יכולים לאכול יותר. איך תוכלו כעת ליהנות מהטעם לאורך זמן? איך תתפנקו בסוף יום מעייף? איך תירגעו כשמשהו מלחיץ או מעציב אתכם?

לאחר הניתוח, לומדים ומגלים הנאות אחרות בחיים: הנאות אשר לא שמתם לב עד כמה הן יכולות להעשיר את חייכם. לומדים ליהנות אפילו יותר מהמזון, ומגלים טעמים אחרים שלא ידעתם כמה עוצמתיים הם יכולים להיות.

6. מהם מרכיבי המזון ההכרחיים למנותח, בשונה מאדם שלא עבר ניתוח? רבים חושבים שלאחר הניתוח צריך לאכול כמו אדם "רגיל", שלא עבר ניתוח, אך פשוט מעט יותר, בהתאם לקיבולת הקיבה. זוהי טעות גדולה ומסוכנת. לאחר הניתוח יש לצרוך את אבות המזון ביחס שונה מאדם "רגיל", שאם לא כן, עלול להתרחש פירוק שריר מאסיבי - ואף נטייה למחלות חוזרות.

7. מהן תוספות הוויטמינים והמינרלים הספציפיים אותם יש לקחת לאחר ניתוח? לאחר ניתוח בריאטרי קיימת חובת נטילת ויטמינים ומינרלים באופן יומי. ישנם תוספים בסיסיים אשר אותם חייב לצרוך כל מנותח בכמויות שונות, וישנם תוספים שונים אשר כל מנותח צריך ליטול בהתאם לבדיקות הדם אשר אותן הוא אמור לבצע כל שלושה חודשים, במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח.

8. איך מתמודדים עם הצורך באכילה רגשית כאשר הכמויות קטנות? הזכרתי את ענין כמויות האכילה הקטנות לאחר הניתוח ואת חוסר היכולת להתנחם מכמות כה קטנה של מזון. לאחר הניתוח, לומדים דרכים נוספות להתמודדות עם עוצמות שונות של רגשות. לומדים דרכי הרגעה נוספים ולומדים למנן את האכילה הרגשית במידה והיא מופיעה.

9. איך מתמודדים עם הרעב (הבלתי נמנע) וכמויות המזון הגדלות לאחר תקופת זמן מהניתוח? כבר במחצית השנייה של השנה הראשונה לאחר הניתוח חוזרות ועולות רמות הרעב הפיזיולוגי. תופעה זו היא בלתי נמנעת ומוכחת רבות במחקרים בינלאומיים. כמו כן, לצד הרעב, חוזרים גם החשקים אשר נדמה ונעלמו יחד עם הניתוח. לנוכח תופעה זו, מנותחים רבים מוצאים עצמם מגדילים - ולו במעט - את צריכת המזון שלהם ועולים מעט במשקל. מצב זה נחווה אצל מנותחים רבים כסוג של הבטחה שהופרה: הסיוע הניתוחי הולך ונעלם ושוב נותרתם עם עצמכם, התשוקה שלכם למזון והחשקים הבלתי מרוסנים, שלעיתים מאיימים בשבירת כל מוטיבציה. זוהי הנקודה בה מנותחים רבים מאבדים אמון ותקווה בתהליך ובעצמם ומתחילים לעלות במשקל באופן מתמשך.

הדיאטנית הבריאטרית תכין אתכם למצב הפיזיולוגי הטבעי האמור, ותנחה אתכם איך להתמודד עם הרעב הגובר ללא תחושות תסכול וללא סיכון הישגי ההרזיה.

10. איך מקבעים צורת אכילה אשר תוכלו להתמיד בה לכל החיים ללא תחושות תסכול או ויתור? לאחר הניתוח, יורד הרעב, החשקים נעלמים - ואתם מרגישים שאתם כבר לא צריכים את כל ה"שטויות" שאכלתם עד עכשיו. אך מה קורה לאחר שנה, כאשר הרעב והחשקים חוזרים? הדיאטנית הבריאטרית תלמד אתכם איך להכניס את ה"שטויות" לסדר האכילה היומי שלכם בצורה מאוזנת, נשלטת וללא השמנה. אל תשכחו: לא רק הגוף צריך מזון, לפעמים גם הנשמה. לא תוכלו להתכחש לכך לאורך זמן. חשוב מאוד לעשות את התהליך הזה מיד לאחר הניתוח, מאחר ואם רק לאחר שנה מכניסים את ה"שטויות", הגוף מפרש זאת כקלוריות עודפות ועלול להשמין.

הכתוב אינו מחליף ייעוץ אישי אצל דיאטנית קלינית מומחית בריאטריה.

רונית ציוני היא דיאטנית קלינית בריאטרית, חברת עמותת "עתיד" והוועד המארגן של פורום הדיאטניות בריאטריה

לכתבה בנושא הכנה לניתוח בריאטרי.

לכתבה בנושא היום שאחרי ניתוח בריאטרי.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום